علائم عفونت ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان ، عفونت ایمپلنت دندان ، تشخیص عفونت ایمپلنت دندان، چگونه عفونت ایمپلنت دندان را تشخیص دهیم؟ عفونت ایمپلنت ، چه چیزی باعث عفونت ایمپلنت دندان می شود؟ دلایل عفونت ایمپلنت دندان، علل عفونت ایمپلنت دندان

2 آذر 1398
دسته بندی: ایمپلنت,

علائم عفونت ایمپلنت دندان

مانند سایر جراحی های دهان و دندان، ایمپلنت دندان نیز به عنوان یک روش جراحی میزان کمی از عوارض ایمپلنت را به همراه دارد. عفونت ایمپلنت دندان از شایعترین عوارض ایمپلنت دندان می باشد.

عفونت ایمپلنت دندان

در بیشتر موارد ، عفونت ایمپلنت دندان بسیار جزئی است و به راحتی با مصرف یک دوره ی آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر نسبت به درمان عفونت ایمپلنت اقدام نشود، ماندگاری ایمپلنت به خطر می افتد و ممکن است منجر به شکست و نارسائی ایمپلنت دندان شود. بنابراین بهترین حالت این است که نسبت به خطرات و علائم عفونت ایمپلنت دندان آگاهی داشته باشید و در صورت بروز آن اقدامات بهنگام و مراقبت های لازم پس از آن صورت گیرد. درمان بهنگام عفونت ایمپلنت دندان می تواند خطر ایمپلنت ناموفق و شکست درمان را برطرف کند.

عفونت بعد از جراحی ایمپلنت دندان

عفونت می تواند اندکی پس از انجام جراحی ایمپلنت ایجاد شود ، به خصوص اگر دستورالعمل های مراقبتی پس از ایمپلنت دندان رعایت نشود درصد احتمال ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان افزایش می یابد.

مرحله ی اول انجام ایمپلنت دندان شامل حفر سوراخ در فک برای قراردادن پایه ی ایمپلنت به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان می باشد. این عمل  به طور بالقوه ناحیه ی ایمپلنت شده را در معرض میکروب ها و باکتری هایی قرار می دهد که می تواند پیش زمینه ی ابتلا به عفونت ایمپلنت باشد. اگر این اتفاق بیفتد ، معمولاً دوره ی کوتاهی از مصرف آنتی بیوتیک ها توسط متخصص ایمپلنت تجویز می شود.

در برخی موارد عفونت جزئی در لثه ها ممکن است نشانه ای برای بهبودی باشد. در این شرایط جراح ایمپلنت به راحتی پیچ تیتانیوم را محکم می کند و احتمالاً یک دوره آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز می کند. اساسا پایه ی سلامتی دهان و دندان، سالم بودن لثه هاست. به همین دلیل درمان بیماری های لثه (پریودنتال) مقدم بر سایر درمان های دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان، ترمیم دندان و پر کردن دندان، درمان ریشه دندان یا عصب کشی و انواع روکش مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان می باشد. (کامپوزیت دندان یک روش عالی برای ترمیم دندانهای خرد شده ، لکه دار یا آسیب دیده و همچنین بستن فاصله بین دندان هاست و در مواردی که حداقل مشکلات دندانپزشکی وجود داشته باشد ، یک روش ایده آل برای مشکلات جزئی دندانپزشکی است. لمینت دندان برای افرادی که دارای دندانهای دو رنگ هستند و یا دندانهایشان کج، دارای طول بلندتر یا کوتاهتر از سایر دندان‌ها است توصیه می‌شود همچنین برای افرادی که قسمتی از دندانشان ساییده شده و یا دندانها در یک ردیف قرار ندارند پیشنهاد می‌شود.) به بیان ساده تر برای درمان مشکلات دندانپزشکی در مرحله ی اول باید وضعیت لثه های بیمار مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز درمان های لازم انجام گیرد زیرا در صورت وجود مشکل لثه ای و عدم درمان آن، سایر درمان های دندانپزشکی هم دوام نخواهند داشت.

پیش از اقدام به درمان ایمپلنت دندان نیز لازم است که وضعیت لثه های بیمار توسط متخصص بررسی شود و در صورت لزوم اقدامات درمانی لازم و مناسب صورت گیرد. امروزه اثبات شده است که عواملی که منجر به بروز بیماری لثه و نیز بافت های اطراف دندان ها می شوند می توانند بافت های اطراف ایمپلنت را نیز در خطر قرار دهند و باعث نارسائی ایمپلنت دندان شوند. بنابراین برای اطمینان از موفقیت درمان های مربوط به دندان ، پیش از اقدام به هر روش دندانپزشکی اعم از ایمپلنت، کامپوزیت و یا لمینت دندان ، بیماری های لثه باید بطور قطعی درمان شوند.  ممکن است درمان بیماری لثه پیش از درمان ایمپلنت دندان، سبب افزایش قیمت ایمپلنت دندان برای بیمار شود. متاسفانه بیشتر بیمه های دندانپزشکی هزینه های ایمپلنت دندان را پوشش نمی دهند. برخی از کلینیک های دندانپزشکی با فراهم آوری شرایط ایمپلنت ارزان و ایمپلنت اقساطی سعی در کاهش نگرانی های بیماران از بابت قیمت ایمپلنت را داشته اند. در این زمینه کلینیک دندانپزشکی سیب سفید خدمات خود را بصورت ایمپلنت اقساطی، کامپوزیت اقساطی و لمینت اقساطی ارائه می دهد.

استخوان اطراف ایمپلنت دندان نیز می تواند آلوده شده و نتواند بهبود یابد. این وضعیت نادر است ، اما در صورت بروز  آن، معمولاً برداشتن ایمپلنت دندان تا زمانی که ناحیه بهبود یابد ، لازم است.

پس از گذشت چند هفته برای بهبودی ، ایمپلنت دندان برای شروع مرحله بعدی آماده است. در مرحله ی دوم کاشت ایمپلنت، یک پیوند فلزی کوچک به نام اباتمنت به پایه ی فلزی ایمپلنت وصل می شود و پس ازآن تاج روی اباتمنت قرار داده می شود. ممکن است شکاف میکروسکوپی بین اباتمنت و تاج باعث شود که باکتری ها بتوانند در این ناحیه تجمع کنند و در نهایت سبب ایجاد عفونت ایمپلنت دندان شوند ولی این امر بسیار نادر است.

بعد از اینکه ایمپلنت دندان مستقر و تاج روی آن قرار گرفت ، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ، می تواند منجر به عفونت ایمپلنت دندان شود. ایمپلنت ها به همان اندازه ی دندانهای طبیعی احتیاج به مراقبت دارند. درست مانند دندان طبیعی، بدون مسواک زدن و نخ دندان مناسب ، باکتری ها می توانند سبب ایجاد عفونت شوند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان های جلو، بهترین نوع ایمپلنت دندان، ایمپلنت ارزان، قیمت کامپوزیت دندان، قیمت لمینت دندان، کامپوزیت ونیر

علائم عفونت ایمپلنت دندان

چگونه عفونت ایمپلنت دندان را تشخیص دهیم؟

• در اغلب موارد ادامه ی خونریزی بعد از 24 ساعت پس از قراردادن ایمپلنت، اولین علامت عفونت ایمپلنت دندان می باشد. در صورت بروز عفونت ایمپلنت در این مرحله برای ادامه ی بهبودی باید خونریزی متوقف شود.
  • داشتن تب پس از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است اما اگر تب بیش از یک روز پس از ایمپلنت دوام داشته باشد می تواند نشانه ای برای عفونت ایمپلنت دندان باشد.
  • ایمپلنت دندان یک روش جراحی است و بنابراین داشتن میزان کمی درد پس از ایمپلنت دندان طبیعی و معقول است اما اگر درد شدید دارید که به دارو پاسخ نمی دهد ، ممکن است دچار عفونت ایمپلنت دندان شده باشید.
  • همین مساله در مورد داشتن تورم و التهاب در اطراف ایمپلنت نیز صادق است. تورم و التهاب متوسط بعد از ایمپلنت عادی است اما اگر میزان تورم بیشتر شود می تواند علامتی برای شروع عفونت ایمپلنت دندان باشد. در صورت عدم درمان عفونت ایمپلنت دندان ، می توان انتظار داشت که عفونت به سایر قسمت های دهان نیز منتقل شود، حتی در برخی موارد عفونت می تواند به خون سرایت کند و سبب ایجاد وضعیت خطرناکی برای بیمار شود. بنابراین بهتر است نسبت به این وضعیت آگاه باشید و در مراحل اولیه ی مشاهده ی التهاب و تورم به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید تا اقدامات درمانی بهنگام و مناسب برای شما صورت بگیرد. اگر در مراحل اولیه ی عفونت ایمپلنت نسبت به درمان آن اقدام نشود ، درمان عفونت ایمپلنت دندان پس از پیشروی آن با سختی و درد شدید برای بیمار همراه خواهد بود. برای پیشگیری از تشدید عفونت ایمپلنت دندان ، معمولا متخصص ایمپلنت ، سه بار در روز مصرف آنتی بیوتیک ها و دهانشویه های ضد باکتریایی را تجویز می کند. بنابراین تورم و التهاب پس از ایمپلنت دندان را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت.
  • قرمزی ناحیه ی ایمپلنت دندان و نیز داشتن ترشحات در ناحیه ی ایمپلنت، احساس طعم ناخوشایند در دهان و یا داشتن بوی بد دهان می تواند از دیگر علائم عفونت ایمپلنت دندان باشد که باید به آنها توجه شود.

بطور کلی عدم توجه به درمان بیماری های لثه، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، نداشتن تخصص و تجربه ی کافی دندانپزشک در تشخیص محل درست برای قرارگیری ایمپلنت، استعمال دخانیات، رژیم غذایی سخت بلافاصله بعد از ایمپلنت دندان و عواملی از این قبیل می توانند منجر به عفونت ایمپلنت دندان شوند و در صورت بی توجهی به آن موجب ایمپلنت ناموفق و شکست درمان خواهد شد.

منبع مقاله

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟
فیلم مراحل انجام ایمپلنت دندان
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟
هزینه انجام ایمپلنت دندان چقدر است؟
طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است؟ دلایلی که نباید جای دندان از دست رفته را خالی بگذارید
ایمپلنت دندان مصنوعی به نظر می رسد یا طبیعی؟ مدت زمان کاشت دندان چقدر طول می کشد؟
چه مدت پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت انجام داد؟ به چه تعداد ایمپلنت دندان نیاز دارم؟
مراحل ایمپلنت دندان در صورت نیاز به پیوند استخوان چگونه است؟
چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنیم؟
آیا نیاز به جایگزینی ایمپلنت دندان قدیمی دارم؟
آیا سالمندان می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟
بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟
آیا کسانی که پوکی استخوان دارند می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

تا 20 آذر ماه: ایمپلنت هر واحد  2700000 تومان به جای 3000000 تومان

امکان پرداخت اقساط بلند مدت

برای مشاوره ، عکس لبخند خود را از طریق لینک و یا شماره ی زیر در واتساپ ارسال کنید

لینک مستقیم واتساپ