آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

پر کردن دندان، آمالگام یا کامپوزیت؟

پر کردن دندان راهی برای بازیابی دندان پوسیده و بازگرداندن آن به حالت طبیعی است، دندانپزشک ابتدا قسمت های پوسیده دندان را بر می دارد و سپس حفره بوجود آمده را با مواد پر کننده، پر می کند.

پر کردن دندان، آمالگام یا کامپوزیت؟
5 تیر 1400
0

پر کردن دندان، آمالگام یا کامپوزیت؟

پر کردن دندان راهی برای بازیابی دندان پوسیده و بازگرداندن آن به حالت طبیعی است، دندانپزشک ابتدا قسمت های پوسیده دندان را بر می دارد و سپس حفره بوجود آمده را با مواد پر کننده، پر می کند. دندانپزشک با پر کردن حفره هایی که باکتریها می‌توانند در آنها رشد کنند، از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می‌کند. موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند معمولا شامل طلا، سرامیک، رزین کامپوزیت و یا آمالگام که یک مخلوط آلیاژی از جیوه، نقره، مس، قلع و گاهی روی است می‌باشد.

مواد پر کننده سفید چیست؟

کامپوزیت موادیست که برای پر کردن دندان استفاده میشود. که دندانپزشک به صورت لایه به لایه مواد ترمیمی را در حفره ایجاد شده در دندان میگذارد و با استفاده از تاباندن نور مخصوصی هر لایه را سخت میکند.

مزایای پر کردن دندان با کامپوزیت نسبت به آمالگام چیست؟

زیبایی کامپوزیت که کاملا همرنگ دندانهاست و مهمترین مزیت آن است.

کامپوزیت به دندان میچسبد و از ساختار باقی مانده دندان محافظت مینماید.

این امر کمک میکند از شکستن دندان جلوگیری شود.

کامپوزیت دندان را در مقابل تغییرات دمایی شدید عایق میکند.

اغلب کامپوزیت به دندانپزشک امکان میدهد دندان را به مقدار خیلی کمتری در مقایسه با آمالگام بتراشد.

باندینگ کامپوزیت برای دندانهای جلویی به زیبایی و جلوه گری دندانهای جلو کمک مینماید.

از کامپوزیت برای پوشاندن سطح جونده دندان در کودکان برای جلوگیری از پوسیدگی در شیارها و فرو رفتگیهای دندان استفاده میشود.

در صورتی که بخشی از کامپوزیت دچار اشکال شود میتوان به دفعات آن بخش را ترمیم کرد و نیازی به تعویض کامل پر کردگی دندان نیست.

در صورتی که اغلب پر کردگی آمالگام باید کاملا تعویض شود.

کامپوزیت هیچ گونه حساسیت یا درد یا ناراحتی برای دندان ایجاد نمیکند.

کامپوزیت حاشیه های ترمیم را بهتر مهر و موم میکند و همانند آمالگام نشتی ندارد.

کامپوزیت امکان استفاده از لیزر دندانپزشکی یا آماده سازی بسیار کم دندان و در نتیجه محافظت از ساختار سالم دندان را فراهم میکند بنابراین دندان محکمتر و قوی تر بوده و مواد پر کننده کمتری استفاده میشود.

مراحل  انجام پر کردن دندان با کامپوزیت ونیر

دوام دندان پر شده با کامپوزیت در مقایسه با آمالگام چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت 7  تا 10 سال است که این مقدار با پر کننده آمالگام قابل مقایسه است به جز در موارد پر کردگی بزرگ که در این حالت آمالگام طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا با آمالگام؟

انتخاب کامپوزیت یا آمالگام به محل بروز پوسیدگی دندان ارتباط دارد. در صورتی که پوسیدگی دندان در انتهای دندان به وجود آمده باشد فیلینگ آمالگام بهتر است. در حقیقت دندان پزشک در مرحله اول انتخاب این نوع فیلینگ را به شما پیشنهاد می‌دهد. در صورتی که پوسیدگی در دندان‌های ردیف جلو به وجود آمده باشد به دلایل مربوط به زیبایی دندان، دندان پزشک فیلینگ کامپوزیت را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

با توجه به شکل ظاهری بد آمالگام و رنگ سیاه آن بسیاری از افراد به دنبال جایگزین کردن آن با کامپوزیت یا ونیر های سرامیکی هستند.

این امر به خودی خود امکان پذیر است اما شرایط خاصی را می طلبد.

قبل از انجام آن باید عکس رادیوگرافی از دندان ها تهیه شده تا پزشک بتواند عمق پرکردنی دندان را مشخص کند.

پس از بررسی عمق پرکردنی دندان ها دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا امکان جایگزین کردن آمالگام با کامپوزیت وجود دارد یا خیر؟ 

در صورتی که پرکردگی دندان با آمالگام بیش از حد باشد، دندانپزشک از جایگزین کردن آن با کامپوزیت اجتناب خواهد کرد.

زیرا این امر موجب می‌شود تا بافت دندان به سرما یا گرما حساسیت پیدا کند.

مورد بعدی عمق ترمیم قبلی است. در صورتی که عمق ترمیم قبلی دندان زیاد باشد و تا زیر لثه پیش رفته باشد امکان جایگزین کردن آن با کامپوزیت وجود نخواهد داشت.

دلیل این امر هم حساس بودن مواد کامپوزیت به رطوبت است.

از آنجایی که عمق دندان به عصب و بافت لثه نزدیک است رطوبت در آن منطقه زیاد بوده و همین امر مواد کامپوزیتی را تحریک خواهد کرد.

تلاش سازمان‌های مردم نهاد برای حذف آمالگام (پرکردگی‌های سیاه) در آمریکا

پنجاه گروه فعال محیط زیست، سلامت و حقوق کودکان در آمریکا، با تشکیل ائتلاف خواستار توقف استفاده از آمالگام در دندان‌پزشکی کودکان و حذف کلی این ماده از دندان‌پزشکی طی یک فرایند دو ساله شدند.

این ائتلاف که اعلامیه شیکاگو نام دارد، مقر خود را دانشگاه ایلیونس در شهر شیکاگوی آمریکا اعلام و درتوضیح انگیزه این کار، اظهار کرده است: «جیوه موجود در آمالگام، یک فلز سنگین و عامل مسموم کننده سیستم عصبی است و به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها مصرف آن را متوقف کرده‌اند و هم اکنون استفاده از این ماده در دنیا به شدت در حال کاهش است. » چارلی براون، رئیس انجمن اتحاد جهانی دندان‌پزشکی فاقد جیوه نیز می‌گوید: «اتحادیه اروپا اول جولای ۲۰۱۸ (دهم تیر ۹۷)، استفاده از آمالگام را برای کودکان زیر پانزده سال ممنوع می‌کند و آمریکا هم باید در این زمینه اقدام کند. »

 

 

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!