پر کردن دندان

پر کردن دندان چیست؟ هدف از پر کردن دندان. علائم پوسیدگی دندان. هدف از پر کردن دندان‌ها. عوارض پوسیدگی دندان. مشکلات ناشی از پوسیدگی دندان. مهمترین علت پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان
13 دی 1397

پر کردن دندان چیست؟

برای درمان دندان پوسیده از عمل پر کردن دندان استفاده می‌شود. پر کردن دندان زمانی لازم است که پس از گرفتن عکس X-rays  مشخص می‌شود که پالپ دندان به وسیله‌ باکتری دچار عفونت و آسیب دیدگی شده است. این عفونت اگر درمان نشود، گسترش می‌یابد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. هنگام انجام پر کردن دندان ابتدا قسمت پوسیده دندان را با استفاده از تجهیزات تخصصی خارج کرده و سپس حفره ناشی از آن را با مواد مختلفی که برای پر کردن وجود دارد ترمیم می‌کنند.

پوسیدگی دندان ممکن است در تمامی گروه سنی اتفاق بیافتد. در مواقعی که پوسیدگی دندان زیاد باشد، پر کردن به صورت موقت انجام شده و اگر پس از گذشت چند روز علائمی از دبروز حساسیت در فرد وجود نداشت، ترمیم موقت برداشته می‌شود و ترمیم دائمی جایگزین آن می‌شود.

هدف از پر کردن دندان:

مهمترین علت پر‌کردن دندان برداشتن بافت پوسیده دندان و پر کردن آن با مواد مخصوص جهت بالا بردن استحکام دندان آسیب دیده، عملکرد بهتر و بازیابی شکل طبیعی و اولیه آن است.
موادی که برای پر کردن دندان‌های آسیاب بزرگ استفاده می‌شود، باید از استحکام بالاتری برخوردار باشند زیرا این دندان‌ها هنگام جویدن فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، پس باید از مواد پرکننده با دوام‌تری نسبت به موادی که برای دندان‌های جلویی به کار میرود، استفاده کرد. هم چنین برای زیبایی دندان‌های جلویی بهتر است از مواد پرکننده سفید وهم‌رنگ دندان‌های طبیعی استفاده شود.

کلینیک دندانپزشکی سیب سفید با ارائه‌ی خدمات ارتودنسی، کامپوزیت، عصب کشی، پر کردن، لمینت، بلیچینگ، جرمگیری و... همه روزه پذیرای شما عزیزان می‌باشد. جهت تعیین وقت و اطلاع از شرایط اقساطی کلینیک دندانپزشکی سیب سفید، اینجا کلیک کنید.

علائم بروز عفونت پالپ و پوسیدگی دندان:

اگر هنگام جوییدن غذا یا خوردن و نوشیدنی سرد و گرم، احساس درد و تیر کشیدن در دندان خود کردید به احتمال زیاد دندانتان دچار پوسیدگی شده است.

عوارض و مشکلات ناشی از پوسیدگی دندان:

• احساس درد هنگام جویدن غذا
  •  تورم در لثه و اطراف محل دندان پوسیده
  • بروز عفونت در محل پوسیدگی دندان
  • ورم کردن نواحی از صورت
  • سیاه شدن رنگ دندان

نکته: در صورتی که دندان دردتان افزایش پیدا کرد خیلی مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندان دچار عفونت شده باشد، پالپ دندان نمیتواند به طور خودکار بهبود یابد. همچنین اگر این عفونت برطرف نشود به مراتب شانس کمتری برای پر کردن دندان و ماندگاری و دوام آن خواهید داشت. استفاده از دارو‌های آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن باکتری‌ها در محل پوسیدگی دندان می‌شود.