ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی. ارتودنسی هم رنگ دندان. ارتودنسی با استفاده از براکت سرامیکی. مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی. هزینه ارتودنسی سرامیکی. کاربردهای ارتودنسی سرامیکی. مراقبت‌های بعد از انجام ارتودنسی سرامیکی.

ارتودنسی سرامیکی

برای مقایسه قبل و بعد ارتودنسی ویدئو زیر را از دست ندهید.

ارتودنسی با استفاده از براکت‌های سرامیکی:

بریس‌های سرامیکی، یکی از انواع روش‌های درمانی ارتودنسی می‌باشد که شباهت زیادی به براکت‌های فلزی دارد. با این تفاوت که جنس این براکت‌ها از آلیاژهای سرامیکی و مواد کامپوزیتی هستند و رنگ آن‌ها دقیقا هم‌رنگ با دندان است. مدت زمان درمان با استفاده از بریس‌های سرامیکی معمولا بین 18 تا 24 ماه می‌باشد.

کاربرد‌های ارتودنسی با استفاده از بریس‌های سرامیکی:

بریس‌های سرامیکی، تقریبا قادر به اصلاح کلیه‌ی مشکلات مربوط به دندان و فک می‌باشد. برخی از این مشکلات عبارت‌اند‌از:

• بهم فشردگی دندان‌ها
  • دندان‌های فاصله‌دار
  • جلو یا عقب بودن دندان‌ها نسبت به یک‌دیگر و یا نیاز به چرخیدن بعضی از دندان‌ها
  • مشکلاتی نظیر، اور‌بایت، اپن‌بایت و کراس‌بایت

در چه مواردی نمی‌توان از بریس‌های سرامیکی استفاده کرد؟

• افرادی که در طول روز از سیگار، قهوه و دیگر مواردی که ممکن است روی بریس‌ها ایجاد لک کند، زیاد استفاده می‌کنند.
  • افرادی که دندان‌هایشان، آناتومی یا الگوهای خاصی دارند.
  • توانایی تحمل فشار بریس‌های سرامیکی نسبت به فلزی کمتر است. بنابراین افرادی که دندان‌هایشان نیاز به تغییرات زیادی دارد، بهتر است که از این روش استفاده نکنند.

مزایای استفاده از براکت‌های سرامیکی:

1. مهم‌ترین مزیت بریس‌های سرامیکی، هم‌رنگ بودن آن‌ها با دندان است. کسانی که می‌خواهند بریس‌ها و سیم‌هایشان زیاد مشخص نباشند، بریس‌های سرامیکی یکی از بهترین گزینه‌های آن‌ها می‌باشد.
  2. این بریس‌ها، کمترین آسیب را به لثه‌ها می‌رسانند، بنابراین روش درمانی کم دردی است.
  3. اگر از این بریس‌ها به خوبی مراقبت شود، استحکام بسیار بالایی دارند و احتمال شکستن یا لب پریدگی آن‌ها بسیار کم است.

ارتودنسی:

امروزه بحث زیبایی یکی از مهم ترین مباحثی است که به آن پرداخته می شود. زیبایی ظاهری و مخصوصا چهره از مهم‌ترین آنها می‌باشد. زیبایی دهان و دندان به دلیل تاثیر به سزایی که روی چهره دارد یکی از این مباحثی است که در جهان امروز بسیار طرفدار دارد.

از بین خدمات زیبایی دندان، ارتودنسی یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد. در این روش سعی بر این است که مشکلاتی مثل بی‌نظمی در ترتیب قرار گرفتن دندان‌ها و یا مشکلات مربوط به فک را برطرف سازد.

مراحل انجام ارتودنسی دندان:

مدت زمان و طول درمان ارتودنسی:

اغلب بیماران همیشه این نگرانی را دارند که چه مدت باید ارتودنسی را در دهان خود جهت درمان نهایی داشته باشند. زمانبندی دقیق طول درمان ارتودنسی، به طور دقیق مشخص نیست و بسته به بیمار و شرایط درمانی آن متغیر است؛ ولی معمولا بین (ادامه مطلب)

انواع ارتودنسی:

• ارتودنسی ثابت: این نوع ارتودنسی همانطور که از اسمش پیداست، دستگاه ثابتی دارد و باید به طور دائم در دهان بماند. با استفاده از ارتودنسی ثابت، بیشتر مشکلات آرواره‌ای و دهانی شما رفع خواهد شد. خوبی این روش این است که دندانپزشک نگران نگهداری و مراقبت دستگاه نیست چرا که... (ادامه مطلب)
  • ارتودنسی متحرک: در این روش از پلاکت‌های متحرکی استفاده می‌شود که خود بیمار در دهانش قرار می‌دهد؛ و می‌تواند هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن آن را از دهان بیرون آورد. این نوع ارتودنسی برای اینکه به درستی پیش برود... (ادامه مطلب)
  • ارتودنسی با استفاده از براکت یا بریس‌های فلزی: ارتودنسی با استفاده از براکت‌های فلزی، قدیمی‌ترین روش ارتودنسی است. این روش ارزان‌ترین روش هم به حساب می‌آید... (ادامه مطلب)
  • ارتودنسی با استفاده از براکت یا بریس‌های سرامیکی: کسانی که می‌خواهند ارتودنسی دندان‌هایشان کمتر دیده شود، می‌توانند از سرامیک برای این کار استفاده کنند. زیرا رنگ این نوع ارتودنسی با رنگ دندان... (ادامه مطلب)
  • ارتودنسی شفاف یا نامرئی:  این نوع از ارتودنسی مثل ارتودنسی سرامیکی جلوه‌ی کمتری دارد و برای بزرگسالانی که با ظاهر ارتودنسی مشکل دارند، مناسب می‌باشد. البته طول درمان ارتودنسی شفاف نسبت به بریس‌های فلزی... (ادامه مطلب)
  • ارتودنسی با استفاده از سیستم لینگوال: تفاوت این ارتودنسی با ارتودنسی‌های دیگر مثل بریس‌های فلزی، این است که در سیستم لینگوال، پلاکت‌ها پشت دندان‌ها نصب می‌شوند. بنابراین اصلا مشخص نیست... (ادامه مطلب)
  • ارتودنسی دیمون: بریس دیمون یک نوع از بریس‌های تنظیم شونده است که همانند بریس‌های فلزی سنتی روی دندان‌ها نصب می‌شود. اما در بریس‌های دیمون به جای استفاده از براکت‌هایی که به شدت روی دندان‌ها سفت و محکم شده و نیاز به تنظیم مرتب دارند... (ادامه مطلب)

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای انجام دادن یا ندادن هر روش درمانی، میزان درد آن روش می‌باشد. بالطبع هر عملی که جنبه‌ی درمانی و یا حتی زیبایی داشته باشد، دردآور است ولی خوبی روش ارتودنسی این است که درد آن قابل کنترل می‌باشد. معمولا در برخی از مراحل، بیمار دچار درد می‌شود، مثلا پس از گذاشتن بریس، با شروع هم تراز شدن دندان‌ها و یا هنگام غذا خوردن به خصوص در روزهای اول درمان. به طور کلی درد ارتودنسی تنها در 5 الی 7 روز ابتدای درمان می‌باشد، البته در هر بار معاینه و تعویض بریس یا وسایل درمانی، این دردها باز به وجود می‌آیند. برای کاهش درد هم می‌توانید از قرص‌های مسکن مثل استامینوفن استفاده کنید. در ضمن درد شما به حدی است که می‌توانید آن را تحمل کنید، اگر دردی غیر قابل تحمل داشتید، نشان دهنده‌ی مشکلی می‌باشد که حتما باید با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان، کامپوزیت دندان، ارتودنسی با لیزر، ارتودنسی دیمون، لیفت لثه، بیماری لوکوپلاکیا

مزایای ارتودنسی:

1) با استفاده از ارتودنسی، بسیاری از مشکلات دندان و فک رفع می‌شود، در نتیجه طول عمر دندان‌ها بیشتر می‌شود.

2) از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی می‌توان به فراگیر‌بودن حیطه‌ی درمانی آن اشاره کرد. به عنوان مثال قابلیت درمان انواع مختلف حرکات دندان مانند تصحیح زاویه‌ی غلط، بیرون‌زدگی، چرخش، جابه‌جایی ریشه و تو‌رفتگی را دارد.

3) ارتودنسی، انواع مختلفی دارد که بیمار و پزشک با توجه به شرایط و نیاز می‌توانند یکی از روش‌ها را انتخاب کنند، مثلا در صورتی که بیمار با ظاهر ارتودنسی مشکل داشته‌باشد، می‌تواند از بریس‌های سرامیکی یا شفاف استفاده کند.

4) رعایت موارد بهداشتی با وجود دندان‌هایی که ظاهر نامناسبی دارند، دشوار است، پس بعد از انجام ارتودنسی به راحتی می‌توان موارد مراقبتی و بهداشتی دهان و دندان را رعایت کرد.

5) وقتی دندان‌ها سرجای خود نباشند، در صورت وارد شدن نیرو به آن‌ها، به برخی دندان‌ها بیشتر و به برخی دیگر کمتر نیرو وارد می‌شود که باعث آسیب پذیری دندان و حتی لثه خواهد شد. با کمک این ارتودنسی این مشکل نیز برطرف می‌شود.

6) ارتودنسی با ایجاد هماهنگی و نظم بین دندان‌ها، مشکلات غذا خوردن و هضم آن را رفع می‌کند.

عوارض ارتودنسی:

• افرادی که ارتودنسی کرده‌اند، رعایت بهداشت دهان و دندان‌هایشان دشوار است، در صورتی که فرد موارد بهداشتی را رعایت نکند، احتمال پوسیدگی دندان بسیار زیاد است.
  • ارتودنسی از جمله راه‌های درمانی است که تنها متخصص مخصوص به آن باید این کار را انجام دهند، در صورتی که در انتخاب پزشک اشتباه کنید، مشکلات و خطرات جدی شما را تهدید خواهد کرد.
  • اگر بیمار در انجام دادن مواردی که پزشک توصیه کرده‌است، کوتاهی کند (ادامه مطلب)

هزینه‌‌ی ارتودنسی:

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در هر زمینه‌ای، بحث هزینه می‌باشد. هزینه‌ی ارتودنسی به عوامل زیادی از جمله: مدت زمان درمان، وسایل و تجهیزات مورد استفاده، آماده‌سازی‌های قبل از انجام ارتودنسی (مانند جرمگیری، کشیدن و یا پرکردن دندان) و... بستگی دارد، در نتیجه به طور مشخص نمی‌توان نرخ دقیقی برای این کار در نظر گرفت؛ ولی شما میتوانید با چندین مرکز مشورت کرده و نرخی حدودی را بدست آورید. جهت پرداخت هزینه‌ی درمان توسط بهترین متخصصان ارتودنسی، می‌توانید از شرایط اقساطی کلینیک دندانپزشکی سیب سفید بهره‌مند شوید.

استفاده از لیزر در ارتودنسی:

امروزه برای کاهش درد، خونریزی و التهاب لثه از لیزر برای ارتودنسی دندان‌ها استفاده می‌کنند. لیزر سرعت درمان و کارآیی آن را نیز بالا می‌برد. لیزر به دلیل دقت و تمرکز بالایی که دارد، به بافت‌های مجاور هیچگونه آسیبی وارد نمی‌کند. متخصص ارتودنسی برای دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب باید ... (ادامه مطلب)

تاثیرات ارتودنسی بر روی چهره:

همان طور که قبلا اشاره کردیم، چهره‌ و زیبایی آن از جمله مواردی است که عموم مردم همیشه به آن توجه دارند. نظم و ترتیب دندان‌ها و شکل فک تاثیر زیادی روی زیبایی چهره دارد. کسانی که مشکلات و ناهنجاری‌هایی در این زمینه‌ها داشته باشند, معمولا به فکر درمان آن هستد. پس ارتودنسی علاوه بر جنبه‌ی درماتی، جنبه‌ی زیبایی نیز دارد. به دلیل نداشتن عوارض این روش بین مردم از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

ارتودنسی دندان نیش:

دندان‌های نیش در دو گوشه دهان قرار دارند و یکی از عوامل مهم زیبایی چهره و دندان‌ها می‌باشند. گاهی دندان‌های دیگر راه رشد کردن دندان نیش را بسته و یا باریک کرده‌اند در نتیجه دندان نیش در جای مقرر خود بیرون نزده در این حالت می‌گوییم دندان نیش نهفته است. بهترین و موثرترین راه درمان نیش در این مواقع انجام ارتودنسی است... (ادامه مطلب)