آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

خشکی دهان بعد از کارهای دندانپزشکی و کامپوزیت

پس از کارهای دندانپزشکی، مثل ونیر کامپوزیت، خشکی دهان احساس می‌شود. این اتفاق به دلیل استفاده از ابزارهای خشک کننده و مواد درمانی است. خشکی دهان ممکن است موقتی باشد ولی اگر به مدت طولانی ادامه داشت، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم.

خشکی دهان بعد از کارهای دندانپزشکی و کامپوزیت
26 فروردین 1403
0

خشکی دهان یک وضعیت دندانپزشکی است که با کمبود مقدار کافی ترشح بزاق در دهان همراه است. تولید کمیت کمی از بزاق ممکن است به نظر مشکلی نیاید، اما بزاق دارای وظایف متعددی است. اول، آن دهان شما را مرطوب نگاه می‌دارد تا بتوانید به راحتی صحبت کنید و همچنین غذا را طعم بدهید، جویده و بلعیده و در مصرف غذا راحتی داشته باشید. بزاق همچنین دارای پروتئین‌ها و مواد معدنی است که از تخریب لایه‌های دندان‌های ما نسبت به پوسیدگی دندان محافظت می‌کنند.

بنابراین، کمبود بزاق باعث می‌شود که جویدن یا بلعیدن غذا دشوار شود. اثرات دیگر خشکی دهان شامل بو بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. حتی وظایف ساده مانند صحبت کردن نیز اگر با خشکی دهان روبه‌رو شوند ناراحت‌کننده خواهند بود. شما ممکن است حتی با لب‌های ترک خورده، گلوی خشک و زخم‌های دهان یا زبان در اثر خشکی دهان روبه‌رو شوید. سعی کنید تصور کنید که چگونه حس می‌کنید اگر دهان شما کاملاً خشک باشد. این حس ناراحت‌کننده است و شما ممکن است به خاطر یافتن رطوبت برای راحتی وارد شوید.

بسیاری از ما پس از ویزیت دندانپزشکی با خشکی دهان مواجه شده‌ایم. ادامه مطلب برای کشف دلایل خشکی دهان پس از کار دندانپزشکی و راه‌های جلوگیری و درمان آن.

چه عواملی خشکی دهان پس از کار دندانپزشکی را ایجاد می‌کند؟

بزاق ممکن است در طول اجرای روش‌هایی مانند پر کردن دندان یا خارج کردن دندان، مانع از ابزارهای دندانپزشکی شود. برای جلوگیری از ناراحتی، دندانپزشکان دهان بیماران خود را با استفاده از لوله‌های هوا، دم‌های لاتکس یا پنبه خشک می‌کنند. این امکان را به دندانپزشکان می‌دهد تا روند درمانی خود را بدون وجود بزاق انجام دهند. اما خشک کردن دهان بیمار پس از روش دندانپزشکی، منجر به خشکی دهان برای چند ساعت پس از روش دندانپزشکی می‌شود.

 

بنابراین، طبیعی است که پس از اجرای روش‌هایی مانند کار دندانپزشکی دهان خشکی را تجربه کنید. اما اگر چند روز پس از عمل جراحی همچنان خشکی دهان داشته باشید، ممکن است نیاز به مراجعه به دندانپزشک داشته باشید. خشکی دهان طولانی مدت پس از روش دندانپزشکی ممکن است باعث مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. دندانپزشک شما قادر خواهد بود مشکل را شناسایی کرده و درمانی برای برگرداندن شرایط را تجویز کند.

 

چگونه می‌توان خشکی دهان را جلوگیری و درمان کرد؟

چگونه می‌توان خود را از دست دادن خشکی دهان پس از کار دندانپزشکی جلوگیری کرد؟ خوب، کسانی که در شرایط سلامتی خوبی هستند، تنها برای چند ساعت پس از درمان دندانپزشکی خشکی دهان دارند. غده‌های بزاق آن‌ها به طور طبیعی بزاقی را که توسط دندانپزشک از دهانشان مکشیده شده بود تولید می‌کنند.

بنابراین، اطمینان حاصل کنید که هر روز بین ۱ تا ۲ لیتر آب مصرف کنید تا از خشکی دهان جلوگیری شود. همچنین باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم را مصرف کرده و از مصرف الکل، کافئین و سیگار خودداری کنید. همه این‌ها تأثیر خشک کننده‌ای بر دهان دارند. اگر در منطقه خشک زندگی می‌کنید و ممکن است با دهان باز خوابیده باشید، سعی کنید شب‌ها با یک رطوبت‌ساز خوابید. این اطمینان می‌دهد که هوایی که تنفس می‌کنید مرطوب است و دهان شما را خشک نمی‌کند.

و اگر پس از ویزیت دندانپزشکی خشکی دهان تجربه می‌کنید چه کار می‌توانید انجام دهید؟ یک راهکار سریع برای خشکی دهان تنها نوشیدن آب است. رطوبت به طور فوری هرگونه خشکی و ناراحتی را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توانید گوم قندی بدون شکر بجوید یا بلورهای بدون شکر را بجوید. این کندی‌ها غده‌های بزاق شما را تحریک می‌کنند تا بیشتر بزاق تولید کنند و خشکی دهان را تسکین دهند. یک درمان دیگر نیز می‌تواند اسپری کردن دهان با بزاق مصنوعی یا اسپری‌های دندانپزشکی باشد.

خشکی دهان پس از انجام کامپوزیت

پس از انجام کامپوزیت، ممکن است خشکی دهان احساس شود. این اتفاق معمول است و به دلایلی مانند استفاده از مواد دندانپزشکی و ابزارهای خشک کننده در طول روند درمانی برمی‌گردد. خشکی دهان ممکن است به مدت چند ساعت پس از انجام ونیر باقی بماند ولی اگر بیشتر از این طول بکشد، ممکن است نیاز به مراجعه به دندانپزشک باشد. برای کاهش خشکی دهان پس از ونیر کامپوزیت، می‌توانید آب بنوشید، از آب‌میوه‌های تازه و بدون قند استفاده کنید و از مراقبت‌های دهانی منظم دندان‌هایتان برای حفظ رطوبت دهان اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز خشکی دهان طولانی مدت یا مشکلات دیگر، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی درباره خشکی دهان پس از کار دندانپزشکی

بزاق به روش‌های دندانپزشکی مانع شود، بنابراین دندانپزشکان دهان را قبل از انجام هرگونه کار دندانپزشکی خشک می‌کنند. این به این معنی است که ممکن است پس از یک روش دندانپزشکی برای چند ساعت خشکی دهان تجربه کنید. اگر این وضعیت بیش از یک روز ادامه دارد، باید از دندانپزشک خود بپرسید که آیا مشکلی در پس زمینه وجود دارد یا نه. خشکی دهان مزمن ممکن است برای سلامتی دندان شما ضرر آور باشد زیرا باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود.

حفظ بهداشت دندانی مناسب از جمله مسوولیت‌های شما است که شما را از پوسیدگی دندان محافظت خواهد کرد حتی اگر دهان شما خشک باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی مدیریت خشکی دهان می‌توانید به راهنمای جامع ما در مورد این وضعیت مراجعه کنید.

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!