آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

آیا بعد از کامپوزیت دهان بو می‌گیرد؟

به کار بردن کامپوزیت‌های ورنری از روش‌های نوین دندانپزشکی است. درواقع می توان گفت از فرمولاسیون مواد شیشه‌ای و پلاستیکی و رزین، ماده‌ای خمیری شکل درست می شود و برای موارد زیادی ازجمله پر کردن دندان، رفع شکستگی‌ها و نقایص و درنهایت روکش دندان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آیا بعد از کامپوزیت دهان بو می‌گیرد؟
2 اسفند 1401
0

آیا بعد از کامپوزیت، دهان بو می‌گیرد؟

به کار بردن کامپوزیت‌های ورنری از روش‌های نوین دندانپزشکی است. درواقع می توان گفت از فرمولاسیون مواد شیشه‌ای و پلاستیکی و رزین، ماده‌ای خمیری شکل درست می شود و برای موارد زیادی ازجمله پر کردن دندان، رفع شکستگی‌ها و نقایص و درنهایت روکش دندان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

سؤالی که برای اکثر افراد در هنگام نصب کامپوزیت پیش می‌آید این است که آیا بعد از کامپوزیت دهان بو می‌گیرد؟

در پاسخ این سؤال باید بگوییم؛ کامپوزیت به‌عنوان یک عامل خارجی که قرار است به‌طور مداوم در دهان و روی دندان‌های شما وجود داشته باشد می‌تواند علل ایجاد بوی بد دهان را تشدید کند، اما به‌خودی‌خود و به‌عنوان تنها عامل این معضل نمی‌توان آن را معرفی کرد.

موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر‌به بروز این پدیده شود؛ از رفتارهای فردی شما و میزان تخصص دندان‌پزشک گرفته تا مسائلی که به فیزیولوژیک بدن شما مربوط هستند.

با ما همراه باشید تا این نکات را بررسی کرده و با راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا شویم.

عوامل ایجاد بوی بد دهان پس از نصب کامپوزیت

در میان انواع روش‌هایی که برای اصلاح طرح لبخند وجود دارند بیشترین موارد شکایت از بوی بد دهان، مربوط به کسانی بوده که از کامپوزیت استفاده کرده‌اند. پس قبل از نصب کامپوزیت لازم است از علل آن آگاه شوید و ببینید آیا قادر به کنترل آن‌ها هستید یا خیر؟

  • رعایت استانداردهای خاص هنگام نصب: این گزینه که کاملاً به مهارت و تخصص دندان‌پزشک شما بستگی دارد از مهم‌ترین عواملی است که اگر رعایت نشود باعث ایجاد بوی بد دهان پس از نصب کامپوزیت می‌شود.

دندان‌پزشک باید دقت کند تا لبه دندان و کامپوزیت دندان در تطابق کامل باهم قرار داشته باشند چون در غیر این صورت، فاصله موجود بین دندان و کامپوزیت محل مناسبی برای نفوذ اضافه غذاها و تجمع باکتری‌ها خواهد بود. چنین تجمعی در طولانی‌مدت باعث ایجاد پوسیدگی و درنهایت تولید بوهای ناخوشایند از حفره دهان خواهد شد.

نکته دیگر تراشیدن به‌اندازه دندان توسط دندان‌پزشک است. سه‌دهم میلی‌متر میزان استانداردی است که برای این کار در نظر گرفته‌شده است. حالا اگر دندانپزشکی به هر دلیلی بیشتر از حد مجاز دندان شما را بتراشد باعث از بین رفتن مینای آن شده و پوسیدگی و تخریب دندان‌ها را تسریع می‌بخشد.

  • انتخاب نوع ونیر کامپوزیت: بیس رزینی که در کامپوزیت وجود دارد عامل اصلی ایجاد تنوع در کیفیت کامپوزیت‌هاست. ذرات گلاسی که در رزین موجود است میتواند بسته به‌اندازه ای که دارد، رنگ و شفافیت کامپوزیت را تعیین کند.

سایز ماکروفیل، میدیفیل، میکروفیل و نانو فیل از 0.1 تا 0.01 هستند، هرچه ابعاد این ذرات کوچک‌تر باشد، روکش کامپوزیتی روی دندان شما کمتر رنگ‌پذیر بوده و صاف‌تر و براق‌تر جلوه می‌کند.

امروزه به دلیل تحریم‌ها مواد تقلبی بیشتر از مواد مرغوب در بازار وجود دارد. پس دقت کنید که مواد مرغوب برای روکش شما استفاده شود تا از آسیب رسیدن به دندان و پوسیدگی آن‌ها جلوگیری شود.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر قبل از کامپوزیت کردن اهمیت چندانی به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌دادید، بهتر است بعد کامپوزیت عادات خود را تغییر داده و به‌طور مداوم مسواک بزنید و بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید. در غیر این صورت زمینه رشد باکتری‌ها و پوسیده شدن دندان را فراهم کرده و عامل اصلی بوی بد دهان، رفتار اشتباه خود شما خواهد بود.
  • مصرف دخانیات: قطران موجود در نیکوتین سیگار و قلیان مضرترین چیزی است که میتواند در مدت کوتاهی دندان‌های شما را نابود کند. پس تا حد امکان از مصرف دخانیات دوری کنید. زیرا هیچ‌چیزی نمی‌تواند بوی بدی که براثر پوسیدگی ناشی از مصرف دخانیات ایجادشده است را از بین ببرد.
  • انتخاب مواد غذایی مناسب: خوراکی‌هایی مثل سیر و پیاز با تولید بوهای تند باعث ایجاد بوی بد دهان برای طولانی‌مدت می‌شوند. بهتر است بعد از مصرف این مواد از دهان‌شویه‌های آنتی باکتریال استفاده نمایید تا باکتری‌های تولیدکننده بو را از بین ببرید.

نوشیدنی‌های کافئین دار مثل چای و قهوه نیز باعث ایجاد لک‌های رنگی روی سطح براق کامپوزیت می‌شوند که اگر هر بار با مسواک آن‌ها را رفع نکنید می‌توانند صدمه جدی به کامپوزیت بزنند.

  • بیماری لثه: وجود بیماری‌هایی مثل پریودنتال در لثه باعث می‌شوند در اطراف لمینتها پلاک شکل بگیرد و لثه را ملتهب می‌کند. این عوامل اگر به‌موقع درمان نشوند باعث آسیب به دندان و کامپوزیت‌ها می‌شوند.
  • بیماری‌های داخلی: دیابت، مشکلات کبد، رفلاکس معده، عفونت ریه و... نیز می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان باشند. توجه داشته باشید که این بیماری‌ها گاهی به صورت مخفی در افراد وجود دارند؛ اما به هر دلیلی ممکن است هم‌زمان با نصب کامپوزیت خود را بروز دهند و یا پیشرفت کنند در چنین شرایطی فرد گمان می‌کند این بوی بد به‌خاطر کامپوزیت است.
  • مصرف دارو: برخی داروها سبب کاهش ترشح بزاق و خشک شدن محیط دهان می‌شوند. برای رفع این مشکل از دهان‌شویه یا مرطوب کننده‌های دهان استفاده کنید تا بوی بد دهان کمتر باعث آزار شما باشد.
  • لق شدن روکش: اگر به هر دلیلی حس کردید روکش کامپوزیت لق شده است حتماً برای حل این مشکل به پزشک مراجعه کنید. زیرا لق شدن روکش باعث ایجاد شکاف بین دندان و کامپوزیت شده در‌نتیجه زمینه رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند.

پیشگیری از بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

همیشه این جمله معروف را شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس قبل از اینکه با هرگونه عاملی که باعث پوسیده شدن دندان و بوی بدن دهان می‌شود روبه‌رو شوید،از آن پیشگیری نمایید. 

  • مصرف روزانه آب را فراموش نکنید.با این کار از خشکی دهان و عوارض ناشی از آن جلوگیری کرده‌اید.
  • آدامس‌های حاوی زایلیتول بهترین گزینه هستند. از تأثیر جویدن آدامس‌های بدون شکر غافل نشوید. با این کار هم محیط دهان را خوشبو کرده‌اید و هم باعث خارج شدن باقی‌مانده غذاها از لابه‌لای دندان‌هایتان شده‌اید.
  • قرص‌های نعناع و سایر قرص‌های خوشبوکننده دهان، گزینه مناسبی برای رفع بوی بد هستند. به‌علاوه این قرص‌ها طوری تولیدشده‌اند که باکتری‌های دهان را از بین ببرند.
  • حتماً از پزشک خود بخواهید دهان‌شویه‌ای مناسب به شما معرفی کند تا به‌طور روتین از آن استفاده نمایید.
  • هر 6 ماه به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا با چک کردن روکش‌ها هرگونه عامل مشکوک را رفع کند.
  • عادات رفتاری غلط را کنار بگذارید و بهداشت دهان و دندان را بیشتر از قبل رعایت نمایید.
جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

پاسخ دکتر به تصاویر ارسال شده

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟
تفاوت کامپوزیت دندان و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

فیلم انجام کامپوزیت دندان به روش جدید

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی

دیگر مطالب مفید کلینیک دندانپزشکی سیب سفید:

 

 

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!