اور‌بایت و چگونگی درمان آن

اور‌بایت چیست؟ علل بروز اور‌بایت. علائم بروز اور‌بایت. انواع اور‌بایت. راه‌های درمان اور‌بایت. مدت زمان درمان اور‌بایت. اور‌بایت عمودی. اور‌بایت افقی.

اور‌بایت و چگونگی درمان آن
6 آذر 1397
دسته بندی: مال اکلوژن,

اور‌بایت چیست؟

اور‌بایت، از جمله مشکلات مربوط به فک می‌باشد. این مشکل می‌تواند در اثر رشد نا‌متقارن فک بوجود آید که باعث می‌شود دندان‌های فک بالا، دندان‌های فک پایین را پوشش دهند. در بیشتر موارد اور‌بایت را مشکلی ارثی معرفی کرده‌اند؛ اما عوامل دیگری مثل مکیدن انگشتان، جویدن ناخن، استفاده از شیشه شیر یا پستانک در طولانی مدت و یا عدم رشد صحیح فک می‌تواند در ایجاد چنین مشکلاتی نقش داشته باشند.

انواع اور‌بایت:

به طور کلی دو نوع اور‌بایت داریم:

اور‌بایت عمودی: اور‌بایت عمودی وقتی که دندان‌های بالایی به طور قابل توجهی، دندان‌های پایینی را بپوشاند، رخ می‌دهد.

اور‌بایت افقی: این نوع اور‌بایت زمانی بوجود می‌آید که دندان‌های بالایی، از دندان‌های پایینی جلو‌تر قرار بگیرند.

علائم بروز اور‌بایت:

در صورت بروز علائمی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، احتمالا دندان‌های شما مشکل اور‌بایت دارند.

1. دندان قروچه کردن
  2. سایش و لق شدن دندان‌ها
  3. مشکلاتی در جوین و خوردن غذا
  4. نفس کشیدن از دهان
  5. سردرد
  6. درد بیش از حد فک

روش های درمانی و مدت زمان درمان اور‌بایت:

اگر شدت این مشکل زیاد باشد، ممکن است نیاز به کشیدن یک یا چند دندان باشد. در صورت وجود مشکلات مربوط به فک، به احتمال زیاد باید فرد جراحی کند. معمولا رایج‌ترین روش برای اصلاح دندان‌هایی که مشکل اور‌بایت دارند، ارتودنسی است.

مدت زمان درمان اوربایت، تقریبا دو سال است که بسته به نوع و شدت مشکل، ممکن است کم‌تر یا بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: سینوس لیفت، کیست دندان و درمان آن، ارتودنسی نامرئی، تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان، ارتودنسی دندان، کشیدن دندان

از جمله مشکلاتی که در صورت عدم درمان اور‌بایت پیش می‌آید:

بر خلاف تصور برخی از مردم، رفع این ناهنجاری تنها روی زیبایی تاثیر ندارد، در صورت عدم درمان آن، ممکن است مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. برخی از این مشکلات عبارت اند از:

• در برخی از موارد که اور‌بایت شدید باشد، ممکن است دندان‌های فک پایین به لثه‌ها آسیب وارد کنند.
  • منجر به ساییدگی‌ شدید و غیر‌طبیعی دندان‌های فک بالا خواهد شد.
  • مشکلات مربوط به فک می‌تواند باعث درد آن و حتی سردرد‌های شدید شود.
  • وقتی دندان‌ها سرجایشان قرار نداشته باشند، ممکن است تماس آن‌ها با یکدیگر منجر به شکستگی دندان و فرسایش مینای دندان شود.
  • ممکن است هنگام خواب مشکلات تنفسی برای فرد بوجود آید.

• حرف زدن و حتی جویدن غذا را هم در برخی موارد دشوار می‌کند.
  • رعایت موارد بهداشتی با وجود چنین مشکلاتی، سخت است پس ممکن است باعث وجود آمدن مشکلات و بیماری‌های دیگری شود.