دندان ترک خورده و درمان آن

ترک خوردن دندان چیست؟ دندان ترک خورده. علت ترک خوردن دندان. علائم ترک خوردن دندان‎‌ها. نشانه‌های داشتن دندان ترک خورده. انواع ترک خوردن دندان. راه‌های درمان دندان ترک خورده. درمان شکستگی و ترک خوردن دندان.

دندان ترک خورده و درمان آن
30 دی 1397

دندان ترک خورده:

اگر در هنگام خوردن یا نوشیدن مواد غذایی گرم یا سرد، احساس درد یا ناراحتی داشتید، احتمالا دندان شما ترک خورده است. در صورت حدس چنین مشکلی، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا تشخیص دندان ترک خورده بسیار مشکل است. درمان زود هنگام این عارضه می‌تواند، از درد و مشکلات پیش‌رو جلوگیری کند.

انواع دندان ترک خورده:

ترک خوردن دندان معمولا در افراد بالای 40 سال خصوصا بانوان بیشتر دیده می‌شود. ترک‌ها از لحاظ عمق، طول و جایی که روی دندان است می‌توانند باهم فرق کنند. برخی از انواع ترک‌ها عبارت اند از:

ترک‌های ریشه مورب: این نوع ترک روی سطح دندان ظاهر نشده و معمولا زیر استخوان فک (آسیب در زیر خط لثه است) قرار دارند. کشیدن دندان در 90% مواقع راه درمانی این نوع از ترک می‌باشد.

ترک نوک شکسته یا لبه دندان: این ترک مربوط به قسمت سطحی دندان است که با آن غذا جویده می‌شود. این نوع از ترک خوردن، متداول‌ترین نوع ترک است و دلیل بیشتر پرکردن دندان‌ها نیز همین ترک نوک شکسته می‌باشد.

ترک دندان تقسیم شده یا شکافته شده: این نوع ترک، دندان را به دو تکه تقسیم می‌کند که دندانپزشک تنها قادر است یک تکه از ترک را با تاج دندان بازسازی کند.

ترک بالا لثه‌ای مورب: ترک بالا لثه‌ای مورب مربوط به تاج دندان می‌باشد که تا زیر خط لثه پیشرفت نمی‌کند. بنابراین از جمله ترک‌های بدون درد می‌باشد.

ترک زیر لثه‌ای مورب: همانطور که از اسم این نوع ترک مشخص است، ترک در زیر خط لثه قرار دارد و از جمله ترک‌های دردناک می‌باشد که حتما باید توسط دندانپزشک درمان شود.

پیشگیری از ترک دندان:

در اغلب موارد نمی‌توان از ترک خوردن دندان جلوگیری کرد. اما با رعایت چند نکته‌ی زیر می‌توان به پیشگیری از آن کمک کرد:

• عدم مصرف مواد خوراکی مثل یخ که جویدن آنها سخت است.
  • درمان عادات رفتاری مثل دندان قروچه که باعث آسیب دیدن دندان‎ها می‌شوند.
  • قفل نکردن دندان‌ها
  • هنگام ورزش کردن بهتر است از محافظ‌های دهان و دندان مخصوص حین ورزش استفاده کنید.

علت ترک خوردن دندان:

عوامل مختلفی روی شکستن یا ترک خوردن دندان‌ها تاثیر می‌گذارند که در اینجا به چند علت مهم اشاره خواهیم کرد:

1. ساییده شدن شدید دندان‌ها روی هم
  2. تغییر دمای ناگهانی دندان‌ها
  3. خوردن غذاهای بسیار سفت و سخت
  4. اگر برای پرکردن دندان، حجم زیادی از مواد پرکننده‌ی دندان استفاده شود، باعث ضعیف شدن دندان خواهد شد.

علائم دندان ترک خورده:

بعضی از انواع ترک دندان بدون بروز علائم خاصی رخ می‌دهند و بی‌ضرر هستند. در اینجا برخی از مهم‌ترین علائمی که نشان‌دهنده‌ی ترک نسبتا شدید دندان هست را ذکر کرده‌ایم:

• حساسیت دندان‌ها نسبت به مواد غذایی سرد و گرم
  • احساس درد و ناراحتی هنگام خوردن یا جویدن غذا
  • دردهای گذرا و کوتاه مدت
  • حساسیت دندان‌ها نسبت به مواد غذایی شیرین
  • تورم و التهاب لثه‌ها در اطراف دندان ترک خورده

درمان ترک دندان:

نوع درمان ترک دندان، بستگی به محل وقوع و شدت آن دارد. در مورد ترک‌های ریزی که هیچ درد و مشکلی ندارد، درمان خاصی وجود ندارد. اما اگر ترک‌ها مشکل‌ساز و دردناک باشند باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه شود. درمان دندان‌های ترک خورده عبارت اند از:

1. چسب زدن قسمت شکسته شده یا ترک خورده‌ی دندان
  2. پرکردن قسمت ترک خورده با مواد پرکننده‌ی دندان
  3. با استفاده از تاج، یک سرپوش روی دندان ترک خورده قرار می‌گیرد.
  4. ترک دندان با فرآیندی به نام اتصال توسط رزین‌های پلاستیکی نیز درمان می‌شود.