کیست دندان و راه‌های درمان آن

کیست دندان و راه‌های درمان آن
10 دی 1397
دسته بندی: بیماری‌های لثه,

همین حالا کلیک کنید و عکس لبخندتان را به اینجا بفرستید.

کیست دندانی چیست؟

کیست دندان معمولاً توده‌ای است حاوی مواد مایع یا جامد که در اطراف دندان به وجود می‌آید. رشد کسیت دندانی معمولاً  بسیار آهسته صورت می‌گیرد ولی به مرور زمان باعث تحلیل رفتن فک و به وجود آمدن عوارض دیگری چون پخش شدن سموم در لثه و ریشه دندان اشاره کرد. از اولین نشانه‌های کیست دندانی میتوان به درد ناگهانی در ناحیه لثه اشاره کرد. تنها راه درمان کیست دندانی جراحی می‌باشد که در صورت جواب نگرفتن بیمار منجر به کشیدن دندان می‌شود.

کیست دندانی چند نوع است؟

این نوع کیست‌ها که در ناحیه فک به وجود می‌آیند دارای دو نوع هستند: نوع اول کیست با منشأ التهابی و نوع دوم کیست با منشأ تکاملی است. مهمترین و شایعترین کیست‌ها، کیست رادیکولار یا پری آپیکال است. این کیست از جمله کیست‌های مربوط به ریشه دندان است که بخاطر پوسیدگی دندان یا عفونت دندان ترمیم شده به وجود آمده است. به غیر از کیست پری‌اپیکال که شایع‌ترین کیست التهابی است در اینجا دو نوع کیست دیگر فولیکولار و تومور‌های ادونتوژنیک کراتوسیستیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کیست پری اپیکال یا رادیکولار

این نوع کیست شایعترین نوع کیست دهان و دندان است که با نام‌های مختلفی چون کیست پریودنتال، کیست دندان و یا کیست ریشه معروف است. علت بروز این کیست از بین رفتن پالپ‌های موجود دررون دندان است. پالپ‌ها بر اثر پوسیدگی و یا ضایعه‌های دندانی از بین می‌رود. درمان این کیست معمولاً با روش ENDO صورت می‌گیرد. در این روش متخصص با روش‌های جراحی به انتهای عصب فرد دسترسی پیدا می‌کند تا کیست و یا عفونت را بردارد. در برخی مواقع درمان ENDO تاثیر گذار نیست و متخصص مجبور به کشیدن دندان می‌شود تا محل کیست را تمیز کند سپس با مواد مصنوعی آن ناحیه را پر می‌کند.

کیست دنتیجروس یا فولیکولار

این کیست بیشتر در اطراف دندان‌های نیش بالا و عقل پایین و در اطراف تاج دندان ایجاد می‌شود. علت به وجود آمدن کیست دنتیجروس، فشاری است که بر روی فولیکول وارد می‌شود. این فشار وارده باعث ایجاد اختلال در جریان خون و تجمع مایع میان بافت غشای مینای دندان ‌می‌شود. کیست فولیکولار به سرعت رشد می‌کند به همین دلیل به محض مشاهده باید به متخصص مراجعه شود.

در درمان کیست دنتیجروس و یا فولیکولار ناحیه آسیب دیده را برداشته و کیست را جراحی می‌کنند در بیشتر مواقع این نوع درمان موفقیت آمیز است.

تومور‌های ادونتوژنیک کراتوسیستیک

این نوع از تومورها در ناحیه فک پایینی ایجاد می‌شوند و خصوصیاتی مشابه کیست‌های دیگر دارند. فقط برای تشخیص این نوع تومور باید از روش بیوپسی یا پرتو نگاری استفاده شود. یکی از نشانه‌های تومورهای ادونتوژنیک کراتوسیستیک، تورم می‌باشد. در این پیدایش این نوع تومورها دو نوع باور وجود دارد عده‌ای بر این باورند که تومور در محل دندان به وجود می‌آید و عده‌ای دیگر باور دارند که تومورها از میان مینای دندان‌های آسیب دیده ظاهر می‌شود.

برای درمان این نوع تومور یا کیست فقط باید جراحی کرد و پس از انجام آن بیمار باید به طور مداوم تحت نظر پزشک باشد تا تومور باز نگردد. توصیه می‌شود به دلیل حساسیت این نوع تومورها بیمار حتماً تحت نظر متخصص باتجربه باشد. این امکان در کلینیک سیب سفید فراهم شده است تا شما بتوانید با خیال آسوده درمان خود را تحت نظر متخصصان ماهر و باتجربه‌ی ما به صورت اقساطی انجام دهید. برای اطلاعت بیشتر اینجا کلیک کنید.

همین حالا کلیک کنید و عکس لبخندتان را به اینجا بفرستید.