آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

زمانی که در دندان حفره ای ایجاد می شود؛ دندان پزشک با پر کردن یا مهر و موم کردن سعی در ترمیم آن دارد. پر کردن نیز بوسیله آمالگام و کامپوزیت صورت می گیرد. برای اینکه بدانید پرکردن با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام، بهتر است در مورد هر یک و مزایای آن اطلاعات کافی کسب کنید.

پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

زمانی که در دندان حفره ای ایجاد می شود؛ دندان پزشک با پر کردن یا مهر و موم کردن سعی در ترمیم آن دارد. پر کردن نیز بوسیله آمالگام و کامپوزیت صورت می گیرد. برای اینکه بدانید پرکردن با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام، بهتر است در مورد هر یک و مزایای آن اطلاعات کافی کسب کنید.

ویژگی های اصلی پر کردن دندان با آمالگام و کامپوزیت

قبل از پرداختن در مورد مزایای هر یک بهتر است با این دو بیشتر آشنا شوید.

آمالگام چیست؟

آمالگام جهت ترمیم حفره ها و پوسیدگی ها بکار می رود و با نام پر کننده نقره نیز شناخته شده است. این ماده از ترکیب نقره، مس، قلع و جیوه بدست آمده و قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد. همچنین ارزانترین راه، جهت پر کردن دندان بوده و از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار می باشد. به علاوه در کمترین زمان ممکن خشک شده و این به تسریع روند ترمیم کمک می کند. دیگر ویژگی های این پر کننده شامل موارد زیر است.
• آمالگام دوام و ماندگاری بیشتری دارد و در صورتی که از آن به خوبی مراقبت شود تا ۱۰ سال یا بیشتر ماندگاری خواهد داشت.
• در جهت پر کردن حفره های بزرگ نیز کاربرد دارد و قیمت ارزانتری نیز خواهد داشت.
• به دلیل اینکه زود سخت می شود؛ مناسب کودکان و بیمارانی است که استرس زیادی جهت درمان دارند.
• با وجود اینکه جیوه موجود در آن بی خطر بوده؛ ولی جهت پر کردن دندان باید قسمتی از دندان برداشته شود و بعد پر شود.
• اگر با این ماده دندانتان پر شود در صورت باز شدن دهان به چشم می خورد.
• ممکن است بر اثر انبساط و انقباض دچار شکستگی شود.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت از روش های جدید بوده که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. همچنین از دهه شصت تا کنون در دندان پزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. لذا بین ۵ تا ۷ سال دوام دارد و در هر رنگی می تواند تولید شود. به علاوه در جهت زیبایی و رفع نواقص جزئی نیز می تواند بکار رود. از ویژگی های این پر کننده می توان گفت:
• پرکننده کامپوزیت به دلیل ترکیب با دندان های طبیعی، ظاهر زیباتری دارد؛ به همین دلیل اگر دهان باز شود به چشم نمی خورد.
• مناسب پر کردن حفره های کوچک تا متوسط در دندان های جلو و عقب بوده است.
• رزین به خوبی با مینای دندان ترکیب شده و به خوبی چسبندگی پیدا می کند.
• ۵ تا ۷ سال عمر می کند و زمان پر کردن دندان با کامپوزیت بیشتر طول خواهد کشید به همین دلیل ممکن است برای کودکان پر کردن با آن سخت باشد.

راهنمای پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

جهت پر کردن دندان باید دقت کنید که کدام قسمت از دندان را می خواهید پر کنید. اگر دندان جلویی شما قرار است پر شود می توانید از کامپوزیت سفید استفاده کنید. زیرا هم رنگ دندان بوده و به چشم نمی خورد. اگر قصد پرکردن دندان آسیاب را دارید بهتر است از آمالگام استفاده کنید؛ چون علاوه بر اینکه مستحکم و با دوام تر می باشد؛ رنگ سیاه آن نیز در دندان های آسیابی کمتر به چشم می خورد.
یکی از مزیت های مهم کامپوزیت دندان این است که اگر دندان شما قبلا با آمالگام پر شده باشد؛ می توانید با کامپوزیت آن را ترمیم کنید. کامپوزیت حساس، ظریف و دقیق تر بوده و باید با دقت بیشتری با آن دندان را پر کرد.

مراقبت بعد از پر کردن دندان

جهت افزایش استحکام دندان ترمیم یا پر شده، باید بهداشت دهان و دندان را مد نظر قرار دهید. با مراجعه سالی یکبار به دندان پزشکی جهت معاینه، چکاب و جرم گیری از سالم بودن دندان های خود اطمینان خواهید داشت. همیشه سعی کنید با خمیردندان حاوی فلوراید دندان های خود را تمیز کنید و مسواک زدن را فراموش نکنید تا دندان شما دچار پوسیدگی نشود.
اگر دندان پزشک در دندان شما پوسیدگی مشاهده کند؛ جهت مطمئن شدن وضعیت دندان، عکس از آن می گیرد. در اینصورت اگر دندان پزشک به شما توصیه کرد که دندانتان را پر کنید باید به این توصیه عمل کنید. اگر در قسمت پر شده احساس تیزی یا ترک خوردگی را مشاهده کردید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.

علائم هشدار دهنده پر کردن دندان

اگر در دندان خود علائم زیر را مشاهده کردید نشان دهنده این است که دندان شما نیاز به پر کردن دارد.
• ایجاد قسمت های تیز در دندان
• وجود سوراخ در دندان که با چشم دیده شده و با زبان حس می شود.
• گیر افتادن غذا میان دندان ها
• درد دندان در زمانی که در حال کشیدن نخ دندان هستید.
• وجود تیزی، زبری، لب پریدگی و شکستگی در نقطه ای از آن
• شکستن، لق شدن یا ترک برداشتن قسمت پرشده

مراحل پر کردن دندان

دندان پزشک جهت پر کردن دندان ۷ مرحله را طی می کند که در متن زیر هر یک را شرح خواهیم داد.
• در مرحله اول دندان پزشک بعد از عکس گرفتن از دندان، تعداد دندان های پوسیده شده را مشخص نموده و به نوبت در هر جلسه ای اقدام به پر کردن آن می کند.
• سپس اقدام به تزریق بی حس کننده در لثه می کند؛ کسانی که از زدن بی حس کننده وحشت دارند؛ دکتر برای آنها ابتدا از ژل بی حس کننده و سپس از آمپول بی حس کننده استفاده می کند.
• با یک کاور، دندانی که قرار است پر شود از سایر دندان ها جدا می شود.
• بوسیله هند پیس قسمت پوسیده دندان جدا شده و با دستگاه ساکشن بقایای پوسیدگی از دهان جدا خواهد شد.
• مواد پر کننده متفاوت است که بسته به نوع دندان، در آن استفاده خواهد شد.
• داخل دندان را با ماده پرکننده پر نموده و با پالیش آن را صاف و یکدست می کند؛ سپس لبه های اضافی و تیز حذف شده و دندان صیقل داده خواهد شد.
• از نظر آناتومیکی ظاهر دندان بررسی شده و نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ها چک خواهد شد تا از از صاف بودن سطح زیرین آن اطمینان حاصل شود.
گاهی در بهترین دندان پزشکی‌ها، دندان های جلو و عقب به صورت اقساطی ترمیم و پر می شود که شما می توانید با اطمینان از مهارت و تخصص دکتر و اعتماد به مواد پرکننده، دندان خود را پر کنید. در دندانپزشکی‌های اقساطی دندان های شما بسیار باصرفه‌تر ترمیم خواهند شد.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی

 

 

اطلاعیه:قیمت لمینت دندان هر واحد 3500هزار تومان و کامپوزیت دندان هر واحد 950هزار تومان به تعداد محدود تا 5 روز آینده

امکان اقساط تا 70 درصد از کل مبلغ

برای مشاوره و ارسال عکس میتوانید با شماره زیر از طریق واتس آپ در ارتباط باشید.

09393558965 زیبایی و

درمانی 

 

همین حالا کلیک نمایید و عکس لبخندتان را برای ما بفرستید. 

تا مشاوره و هزینه‌ی حدودی آن از طرف متخصص زیبایی برای شما ارسال گردد.

(تصاویر به گونه‌ای که 16 دندان جلو مشخص باشد.)

دیگر مطالب مفید کلینیک دندانپزشکی سیب سفید:

1 نظر

Said
ارسال شده در 02 آذر 1402 ساعت 12:22 بعد از ظهر
سلام: بر خلاف متون دانشگاهی و مطالبی که تو اینترنت کپی پیس میشود و ترجمه هایی که صورت میگیرد. من تجربی خوبی از آمالگام ندارم. آمالگام منسوخ !. چندتا هم آمالگام پر کرده داشتم رفتم خالی کردم بجاش کامپوزیت p60 پر کردم الان ۲۵ ساله که راضیم ... کامپوزیت فقط و فقط 3M P60 آمریکایی البته کامپوزیتهای جدید ips هم عالین. واقعیت اینکه بر اثر رشد و ارتقاع سریع مواد کامپوزیتی و رقابت سختی که تو بازار جهانی هست صدها نمونه کامپوزیت تو بازار ما بدون هیچ نظارتی بر دلیل وارداتی آنها وجود دارد. این تعدد برند و اختراعات موجبات سردرگمی فراهم کرده!،. برای همین بسیاری بعد ۸ نسل از آمدن باندینگ و کامپوزیت هنوز تو زمان برتری آمالگام گیر کرده! ، متأسفانه حال تشخیص سره از ناسره را ندارند!. ملاحظه بفرمایید : برای مثال چند روز پیش با پزشکی برای پر کردن دندانهای آسیاب تماس گرفتم و وقتی بش گفتم من میخوام کامپوزیت خلفی p60 پر کنم ... در پاسخ بمن گفت خلفی چی !؟ من تابحال خلفی نشنیدم!!! خوب حال شما فکرش بکنید کسی که از انواع کامپوزیت مایع و خلفی و قدامی بعد اینهمه درس حفظ کردن خبر ندارد... چطور میخواد کاری برتر از آمالگام برای شما انجام بده!!!؟. میدونید واقعیت اینکه ما از سر تنبلی همیشه عادت داریم وسط کارهای پیچیده فنی سعی کنیم ی چیزی ساده و گردش کنیم!. خوب حالا همین آدمها بی اطلاع هی میگن کامپوزیت لوکس و برای زیبایی ... چرا چون یک شاخه با همون نام برای روکش و زیبایی آمده. چون رنگ کامپوزیت رنگ دندان ... خلاصه اینکه همه رو گیج کردن!!! شما وقتی عصب کشی کنید (یعنی دندان را به قتل برسانید) یا اگر بر اثر برداشتن زیاد پوسیدگی دیواره دندان نازک کنید ، برخلاف آمالگام و تمام متدودهای دانشگاهی ایرانی ... این کامپوزیت خلفی مثل p60 که با ایجاد چسبندگی قوی و نداشتن کوچکترین انتقال دما و انبساط حتی قویتر بافت طبیعی... میتونه دندان نجات بده... که آمالگام اصلا در این حد و اندازها نیست!... مزید بر علت اینکه آمالگام بقاش وابسته به فشار به دیوارهای دندان! . در صورتی کامپوزیت بدون فشار بعد لایت کیور شدن باعث استحدام چند برابری دیواره و عاج بدون انبساط و انتقال دما میشود ... نکته دیگه اینکه شما با ریختن فیشور سیلانت (کامپوزیت مایع) برای افراد بزرگ سال (متأسفانه در ایران رایج نیست) خیلی ساده تنها با ۲۰۰ هزارتومان سالها مصونیت ایجاد کنید که با آمالگام اصلا شدنی نیست!. چون این کامپوزیتی که انقدر گنده و گرانه در کلی چیزی جز مشتی چسب رزینی که خشک شدنش (مثل لاک ناخان خانمها) وابسته به ال ای دی ماورأ بنفشه ، نیست!!!!. این تجربه ۲۵ ساله منه که بارها و بارها در عمل دندان پر کردم و امیدوارم جامعه دندانپزشکی ما برای شناخت انواع چسب کامپوزیتی و ترویج کنار گذاشتن آمالگام به خودش تکونی بده...👋

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!