25 فروردین 1400

ارتودنسی ثابت چه تفاوتی با ارتودنسی متحرک دارد؟

غالبا از ارتودنسی متحرک برای درمان بیماران کم سن و سال استفاده می‌شود، زیرا قابلیت تغییر پذیری ویژگی‌های استخوانی فک ها در سنین پایین تر بیشتر خواهد بود. در صورتی که در سنین بزرگسالی به علت تثبیت ساختمان‌های استخوانی فک‌ها، درمان با ارتودنسی متحرک کمی دشوار خواهد بود. از همین رو عموما افرادی که در سنین بزرگسالی به منظور درمان اختلالات دهانی و دندانی خود به متخصصین ارتودنسی مراجعه می‌کنند، با استفاده از ارتودنسی ثابت تحت درمان قرار می‌گیرند. حتی در برخی مواقع بر مبنای تشخیص ارتودنتیست، جراحی فک نیز ضمن استفاده از ارتودنسی ثابت برای بیمار تجویز می‌شود.

به همین جهت توصیه می شود به منظور رفع عارضه های دهان و دندان در سنین پایین تر به متخصص ارتودنسی مراجعه شود، تا ضمن هزینه کمتر، بازه زمانی کوتاه تری برای درمان در نظر گرفته شود.

کدام نوع براکت بهتر است؟

با این که براکتهای شفاف و سرامیکی زیبایی بیشتری دارند اما اگر از نظر مقاومت و کارایی بخواهیم یک نوع براکت را انتخاب کنیم، ترجیحاً بهتر است از براکت های فلزی استفاده کنیم. این براکت ها مقاومت بالایی دارند و با خوردن غذا، معمولاً به سادگی کج یا جابجا نمی‌شوند.

مزایای براکت فلزی

سابقاً تنها گزینه موجود برای درمان ارتودنسی، استفاده از سیستم براکت فلزی بود اما امروز گزینه‌‌های متعددی برای این کار وجود دارد. با این حال به علت مزیت‌های براکت فلزی، همچنان بسیار متداول است و علت آن مزیت‌هایی است که این سیستم براکت در مقایسه با سیستم‌های دیگر دارد. • همه ارتودنتیست‌ها با سیستم براکت فلزی به خوبی آشنا هستند. . • براکت فلزی مقاوم‌ترین سیستم براکت است. این نوع از براکت‌ها به علت استفاده از فلز، مقاومت زیادی دارند. . • سابقه طولانی داشته و مطمیٔن و قابل اعتماد است. . • سیستم براکت فلزی با انواع اهداف درمانی ارتودنسی و موارد پیچیده درمانی انطباق ‌پذیر است.

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

درمانهای ارتودنسی درد مانند درد هنگام تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

براکت ارتودنسی

متداول‌ترین نوع براکت ارتودنسی، نگینهای مربعی شکل کوچکی هستند که به سطح دندان یا گاهی اوقات پشت دندان‌ها چسبانده می‌شوند. براکت معمولاً از فلز یا سرامیک ساخته می‌شود. هر براکت، شیاری دارد که سیم ارتودنسی در داخل آن قرار گرفته و به کمک لیگاچور در جای خود ثابت می‌ماند. برخی از براکت‌ها ممکن است دارای یک قلاب باشند که از آن برای اتصال حلقه کشی ( الاستیک ) استفاده می‌شود. براکت به عنوان دستگیره‌ای برای دندان عمل می‌کند تا سیم ارتودنسی بتواند دندان را گرفته و به آن اعمال نیرو نماید.

ارتودنسی بزرگسالان

امروزه خدمات ارتودنسی دیگر فقط به کودکان و جوانان اختصاص ندارد. بلکه بسیاری از بزرگسالانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و یا دوست دارند چهره زیباتری داشته باشند، نیز از درمان‌های ارتودنسی استفاده می‌کنند. دندان‌های ردیف و منظم باعث زیباتر شدن لبخند و حس خوشایند در شما می‌شود. اما این موضوع تنها مزیت ارتودنسی در بزرگسالی نیست و ارتودنسی در بزرگسالی باعث کاهش خطر پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دهان و دندان نیز می‌شود.

جرمگیری قبل از ارتودنسی

متخصص ارتودنسی ترجیح می دهند که قبل از نصب براکت ها روی دندان ها ، بیمار در صورت نیاز به جرمگیری ، ابتدا جرمگیری کرده و سپس اقدام به ارتودنسی دندان کند. اگر قبل از نصب براکت ها جرم گیری صورت نگیرد و با وجود جرم روی دندان ارتودنسی انجام شود دندان ها مستعد پوسیدگی می‌شوند. جرم گیری به بهداشت دهان و دندان کمک کرده و تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده را راحتر می‌کند. جرم ها علاوه بر دندان برای لثه و بافت نگهدارنده دندان نیز مضر هستند.