11 اردیبهشت 1401
دسته بندی: عصب‌کشی,

هر آنچه باید درباره عصب کشی بدانید

درمان ریشه دندان، خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن داخل کانال دندان و پر کردن آن با مواد مخصوص می باشد. درمان ریشه به این دلیل انجام می شود که دندان فرد را حفظ کرده، بدون اینکه احساس درد و ناراحتی در حین خوردن غذا داشته باشد. همچنین حفظ دندان طبیعی خود فرد، در حفظ زیبایی و طرح لبخند فرد افراد اهمیت ویژه ای دارد. به طور معمول درمان ریشه طی دو جلسه انجام می­شود.

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان

در واقع در زبان علمی دندانپزشکی اصطلاحی به نام “عصب کشی”( چه با ضمه و چه با کسره) وجود ندارد.

اصطلاح علمی و آکادمیک Root Canal Therapy (درمان کانال ریشه) است که اختصارا RCT نامیده می شود. حتی اصطلاح “اندو” برای درمان کامل ریشه اصطلاح صحیحی نیست. عبارت صحیح “درمان اندودونتیک” است که باز هم RCTنسبت به آن اصطلاح دقیق تر و صحیح تری است.

دندان‌هایی که قسمت زیادی از تاج آنها به علت های مختلف مثل پوسیدگی یا شکستگی از بین رفته باشد، معمولاً نیاز به درمان ریشه( عصب کشی )دارند.

بعد از انجام درمان ریشه اگر تاج دندان ضعیف شده باشد با پرکردن به تنهایی احتمال شکستن آن زیاد می شود، در این حالت باید اول تاج دندان بازسازی شده و بعد روکش روی آن قرار گیرد.

آیا همیشه دندانی که درمان ریشه عصب کشی شده است باید روکش شود؟

پاسخ: نه ممکن است دندان عصب کشی شده بدون نیاز به روکش فقط با ماده ترمیمی پر شود در این حالت دندانپزشک تشخیص می‌دهد که برای دوام بهتر آیا حتما باید روکش انجام شود یا بدون نیاز به روکش دندان قابل ترمیم است.

علائم درگیری عصب دندان

عصب دندان به همراه مجموعه ای از رگ های خونی در مرکز یا مغز دندان قرار گرفته است و در صورت وجود پوسیدگی های عمیق، وجود دندان هایی با سابقه ضربه یا ترک دندانی عصب درگیر می شود.

علائم این درگیری ها شامل :

درد خود به خود

درد طولانی هنگام خوردن نوشیدنی ها و غذاهای گرم و سرد

دردهای شبانه

گاهی بدون علائم

درمان ریشه چگونه انجام میشود؟

در قسمت تاج دندان پوسیدگی و عفونت برداشته شده، طول کانال ­های ریشه مشخص شده، داخل آن توسط ابزار ویژه ای تمیز و خالی شده و در انتها کانال­ها با موادی که ریشه گیاهی دارند و از صمغ گیاهان تهیه شده است، پر شده و پانسمان روی آن قرار داده می شود. تا زمانی که فرآیند درمان کامل نشده و پانسمان روی دندان است، باید غذاهای نرم خورد و در حین مسواک زدن احتیاط نمود تا پانسمان کنده نشود. در طول درمان، با کمک آمپول های بی حسی، بیمار دردی حس نمی­کند.

درمان ریشع مجدد چه زمانی انجام میشود؟

ممکن است درمان ریشه دندان بصورت کامل انجام نشده و عصب ها کاملا تخلیه نشده باشند، و یا در اثر عفونت مواد درونی کانال­ ها، نیاز باشد که مجدد درمان ریشه دندان انجام شود. درمان ریشه مجدد سختر و دشوارتر از عصب کشی می باشد و ممکن است نیاز به جراحی اپیکو باشد.

چنانچه پوسیدگی دندان وسیع باشد و ۵۰ درصد بافت دندان خارج شود، درمان پست انجام می شود. پست به دو صورت ریختگی و فایبر می باشد. در نوع پست ریختگی، بعد از برداشت قسمت های پوسیده، عصب تخلیه شده و قالب گیری انجام می شود. توسط این قالب در لابراتوار، یک تکه فلزی که ریشه و تاج دندان را پوشش می دهد، ساخته می شود. سپس توسط دندانپزشک این قالب در روی دندان مورد نظر قرار گرفته و بعد از آن روکش روی آن قرار می گیرد. این روش که به post core معروف می­باشد، که برای درمان دندان هایی که دچار آسیب گسترده شده اند موثر می باشد.

دندان هایی که آسیب جزئی داشته باشند، به روش پست فایبر درمان می شوند. این روش در یک جلسه انجام شده و نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار نیست. عصب دندان مقدار کمی تخلیه شده و توسط پست فایبر پر می­شود. تاج دندان هم روکش می شود.

بعد از درمان ریشه دندان ممکن است تا چند روز بیمار احساس درد در قسمت دندانی که عصب کشی شده است، داشته باشد. این امر طبیعی است زیرا عصب و عروق از کانال ریشه دندان قطع شده و موجب التهاب و زخم مختصری در اطراف آن و استخوان شده است. برای برطرف شدن درد می­توان با تجویز دندانپزشک معالج، مسکن های رایج مانند ژلوفن و ایبوپروفن مصرف کرد.

آیا عصب کشی درد دارد؟

شاید خیلی از افرادی که می خواهند دندان خود را عصب کشی کنند در ابتدا هراس این را دارند که عصب کشی درد بسیار زیادی دارد و اصلا قابل تحمل نیست! درد درمان ریشه دندان در بین مردم بسیار مشهور است. حقیقت ماجرا این است که از بسیاری از افرادی که دندان خود را عصب کشی کرده اند سوال شده است گفته اند که درد عصب کشی دندان همانند درد پر کردن دندان است و می توان گفت این روش تقریبا بدون درد است. در زمان عصب کشی دندان، سعی کنید از جویدن یا گاز گرفتن غذاهای سفت تا زمان تکمیل درمان خودداری کنید. در برخی موارد، تکمیل درمان نیازمند چندین جلسه ملاقات با دندان پزشک است. پس از درمان نهایی، دندان ترمیم شده شما نباید دردناک باشد، هر چند ممکن است حساسیت آن برای چند روز افزایش پیدا کند. داروهای مسکن موجود در داروخانه ها همچون پاراستامول یا ایبوپروفن می تواند برای خلاص شدن از ناراحتی های احتمالی مشاهده شده در این رابطه مفید باشد.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی