عصب کشی چگونه انجام میشود؟

عصب کشی چگونه انجام میشود؟
29 دی 1399

عصب چگونه انجام میشود؟

بسیاری از مردم با اصطلاح عصب کشی آشنا هستند این اصطلاح های عامیانه فقط توسط مردم استفاده میشود و در علم دندانپزشکی هیچ معنایی ندارد. دندانپزشکان به این عمل درمان میگویند endo یا اندو rct ریشه یا روت کانال تراپی. پوسیدگی دندان از سطح مینای دندان شروع میشود. وقتی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود یعنی بعد از هر وعده غذایی از مسواک . نخ دندان استفاده نشود مینای دندان ها به پوسیدگی می روند. همانطور که گفته شد پوسیدگی از سطح رویی مینای دندان شروع می شود. در ابتدا دندان پوسیده تغییر رنگ پیدا میکند و دردی را به همراه ندارد.

اگر توجه کرده باشید برخی از دندان های آسیاب با بقیه دندان ها تفاوت رنگ دارند و علت آن هم توجه نکردن به آن ها هنگام مسواک زدن می باشد. اگر این تغییر رنگ با مسواک زدن و نخ دندان برطرف نسود در مدت کوتاهی پوسیدگی به سمت عاج دندان یعنی قسمت های زندده و دارای رشته های عصبی پیش می رود.

در این زمان، هنگام جویدن غذا کمی درد حس خواهد شد. حتی هنگام خوردن مواد خوراکی شیرین دندان دچار درد میشود. رفته رفته درد دندان بیشتر میشود و این نشانه ای است که باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه نمود.

در این مرحله از پوسیدگی دندان پوسیده تر میشود و به اصطاح عامیانه دندان پر میگردد. اگر جلوی پوسیدگی دندان ها گرفته نشود، پوسیدگی به سمت عصب دندان یا پالپ کشیده میشود. پوسیدگی با ایجاد التهاب در عصب و بافت عروقی دندان، آنها را در مقابل مواد خوراکی گرم و سرد حساس میکند. علت درد نیز به این دلیل می باشد که میکروب ها به پالپ دندان ها فشار وارد میکنند در نتیجه باعث درد و التهاب آن قسمت میشود در دندان در این مرحله اغلب در هنگام خواب یا دراز کشیدن به اوج میرسد زیرا در این حالت پالپ فشار بیشتری وارد میگردد.

این مرحله از پوسیدگی نیز گاهی با ترمیم قابل درمان است که بستگی به مهارت دندانپزشک دارد که البته بهتر است عصب کشی یا درمان ریشه انجام شود. برای آنکه دندانپزشک از سلامت دندان پوسیده مطمئن شود باید عکس رادیوگرافی OPG از دندان تهیه شود. بعد از انجام تمامی کارهای لازم ، دندانپزشک ابتدا با بی حسی دهان و دندان ها، دندان پوسیده را می تراشد. سپس تمام بافت های عروقی و ملتهب دندان خارج می شود (کانال های ریشه ) بعد از این کار، داخل کانال ها به وسیله مواد ضد باکتری پر می شود. سپس دندان به طور کامل ترمیم (پر) می گردد .

بدین ترتیب درمان ریشه یا همان عصب کشی انجام می شود. هزینه اندو بسته به تعداد کانال های ریشه محاسبه می گردد. بعد از عصب کشی دندان دیگر دچار درد نمی شود. گاهی اوقات بعد از مدتی همان دندان دوباره دچار درد می شود و نشان دهنده این است که درمان ریشه به طور کامل انجام نشده است. بعد از مراجعه به دندانپزشک reendo یعنی درمان دوباره ریشه انجام می شود. به همین دلیل دندانپزشکان با تجربه و حرفه ای پر کردن ریشه را در دو مرحله انجام می دهند. در مرحله اول دندان عصب کشی شده فقط پانسمان موقت می شود به دلیل آنکه بیمار درد زیادی را تحمل کرده است و امکان دارد تحمل درد پر کردن را نداشته باشد و همچنین در صورتی که دندان کامل عصب کشی نشده باشد در مرحله بعد این کار انجام شود. در جلسه بعدی درمان، ریشه دندان پر می شود که نیازمند دقت بالایی می باشد، زیرا دندان ها به طور کامل خالی شده اند و امکان شکستن آن زیاد می باشد. ما به بیماران خود پیشنهاد می کنیم که بعد از پر کردن دندان ها آنها را روکش کنند تا از شکستن دندان جلوگیری شود. برای اطلاع از قیمت عصب کشی دندان میتوانید با کلینیک تماس بگیرید 02144461471

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی