عصب کشی مجدد چیست؟

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان ( درمان ریشه ) است؟ عمر دندان هایی که عصب کشی شده اند چقدر است؟عصب کشی مجدد، آیا همهٔ دندان‌های عصب کشی شده باید روکش شوند؟عصب کِشی یا عصب کُشی؟!

26 مهر 1400

عصب کِشی یا عصب کُشی؟!

بارها شده بیماران از دندانپزشک خود می پرسند عصب کِشی درست است یا عصب کُشی؟برای جواب دادن به این سوال، در ابتدا باید دید چرا یک دندان نیاز به درمان عصب کِشی یا عصب کُشی دارد.

همانطوری که میدانید دندان دارای دو قسمت تاج و ریشه می باشد. تاج دارای یک قسمت بیرونی به نام مینا و یک قسمت درونی به نام عاج می باشد، درست زیر عاج یک محفظه ای وجود دارد که اطاق پالپ نامیده می شود و در آن عصب و عروق خونی از ریشه وارد آن فضا می گردد و تغذیه قسمتهای مختلف دندان را برعهده دارد.

بنابراین ما در اصل ریشه را درمان می کنیم تا آن را از آلودگی باز داریم و در حقیقت:

عصب کِشی یا عصب کُشی هر دو اشتباه می باشد.

و درمان ریشه یا روت کانال تراپی نام صحيح اين درمان است.

البته در اصطلاح عاميانه بازهم، عصب كِشي نام صحيح تري مي تواند باشد.

پس بهتر است دندانها در همان ابتدای پوسیدگی درمان شوند و منتظر درد نباشیم زیرا آلودگی عصب مشکلات زیادی را به همراه دارد و علاوه بر تخریب بیشتر دندان، درمانهای پیشرفته تر، گرفتن وقت زیاد، هزینه بیشتری را هم به بیماران تحمیل می کند.

نتيجه گيري مهم:

بهتر است دندانها در همان ابتدای خرابي درمان شوند

تا عمر بیشتری داشته باشند و درمان راحت تر و هزينه كمتر

آیا همهٔ دندان‌های عصب کشی شده باید روکش شوند؟

پاسخ به این سؤال خیر است. مواردی هستند که حجم پوسیدگی که به پالپ (عصب) رسیده است به میزانی است که با پرکردگی قابل بازسازی است و نیاز به روکش (کراون)ندارد. البته این موارد در مقایسه با موارد نیازمند کراون در تجربه‌ای که در بیماران در ایران داریم کمتر هستند. چرا که اغلب مراجعین ما پوسیدگی‌های وسیع دارند که مدت‌ها درمان آن‌ها به تأخیر افتاده است و بالطبع بعد از درمان ریشه نیاز به روکش پیدا می‌کنند.

عصب کشی مجدد

ممکن است حین درمان اولیه ریشه، خطاهایی توسط دندانپزشک معالج رخ داده باشد. این خطاها شامل شکستن یک وسیله داخل کانال دندان، تضعیف یا سوراخ شدن قسمتی از ریشه، پرکردن نامطلوب فضای کانالها و …. باشد. در چنین مواردی دندانپزشکِ متخصص درمان ریشه (اندودونتیست) با انجام درمان مجدد ریشه، سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهد کرد.

کانال‌های باریک یا انحنادار ریشه دندان گاهی موجب پیچیدگی‌هایی در روند اولیه درمان ریشه می‌شوند. این امکان وجود دارد که در فرآیند اولیه درمان ریشه، آناتومی پیچیده کانال ریشه دندان شناسایی نشده باشد. تعداد کانالهای هر دندان عدد ثابت و از پیش تعیین شده ای نیست. بلکه این عدد برای هر دندان وهر فرد متغیر است. این مطلب در مورد دندانهای آسیای بزرگ بیشتر صادق است. این پیچیدگی آناتومی کانال سبب می شود که در درمان اولیه، یک یا چند کانال از دید و عملکرد دندانپزشک مخفی مانده باشد و قسمتی از کانال درمان نشده باقی بماند

عمر دندان هایی که عصب کشی شده اند چقدر است؟

در بسیاری از موارد عمر دندان های درمان ریشه شده با طول عمر دندان های طبیعی برابر است. در موارد نادری بعد از درمان اولیه ریشه، بیمار درد دارد و علائم بیماری از بین نمی رود و باید بر روی دندان جراحی قطع انتهای ریشه یا درمان مجدد صورت گیرد.

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان ( درمان ریشه ) است؟

پوسیدگی می تواند در سطوح مختلف دندان و در عمق های مختلف اتفاق بیوفتد. اگر روی مینای دندان و سطوح اولیه عاج دندان پوسیدگی ایجاد شود، هیچ دردی را به همراه نخواهند داشت و دندان نیاز به درمان سطحی ( پر کردن با کامپوزیت) دارد.

اما اگر درمان انجام نشود، پوسیدگی گسترش پیدا میکند و سموم ناشی از میکروبهای پوسیدگی زا وارد پالپ دندان ( بافت نرم مرکز دندان) می شود و در اصطلاح عصب دندان را درگیر می کند، که در این مرحله بیماران بر اساس نوع پوسیدگی و مرحله پیشروی آن و مدت زمانیکه از روند پیشرفت پوسیدگی گذشته، می توانند درد شدیدی داشته باشند و یا به هیچ عنوان دردی را حس نکنند!

در این زمان شما علاوه بر پرکردن و ترمیم دندان به درمان کانال ریشه دندان و در اصطلاح غلط به عصب کشی دندان نیز نیاز دارید. در صورتیکه این مراحل همراه با درد باشد، از آنجایی که فشار بر محفظه پالپ در شب بسیار بیشتر از روز است، درد های ناشی از رسیدن به این مرحله از پوسیدگی دندان، شب ها بیشتر از روز احساس می شود.

از علائمی که نشان دهنده رسیدن پوسیدگی دندان به عصب است و دندان نیاز به عصب کشی (درمان ریشه) دارد، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• درد های دندانی بعد از خوردن غذا علی الخصوص غذاهای سفت

• درد ناگهانی دندان و تیر کشیدن دندان هنگام خوردن غذا، آب و یا نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی گرم.

• تیر کشیدن دندان بدون علت و یا درد های طولانی مدت دندان. به طوری که درد آن غیر قابل تحمل می باشد.

• سیاه شدن دندان و ایجاد سوراخ های عمیق روی دندان آسیب دیده. و یا حتی ریختگی دیواره های دندان ( بدون هیچگونه علایمی مثل درد یا حساسیت)

• درد دندان بیمار در صورت تماس و ضربه به دندان

• احتمال لق شدن دندان در مراحل پیشرفته پوسیدگی و درگیری کانال ریشه در صورت ایجاد کیستهای دندانی نیز وجود دارد.

• احتمال ورم کردن صورت و یا لثه، در هنگام گسترش التهاب یا عفونت دندان پوسیده.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی

(تصاویر به گونه‌ای که 16 دندان جلو مشخص باشد. )