18 اسفند 1397
دسته بندی:

روش‌های درمان خانگی درد دندان عقل

اکثر مردم به دلیل درد طاقت فرسا دندان عقل تصمیم می‌گیرند این دندان را بکشند ولی گاهی در لحظه شروع درد امکان مراجعه به پزشک نیست و باید از شر این درد در خانه خلاص شد به همین دلیل در این مطلب ما روش‌های تسکین درد دندان عقل در خانه را برایتان می‌آوریم: دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان فرد رشد می‌کند و در پشت دهان و پایین تر از لثه‌ی پایین و بالا رشد می‌کند. درد دندان عقل گاهی اوقات ممکن است به خودی خود حل شود اما در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی هم داشته باشد. اگر دندان عقل  فشار زیادی را به فرد وارد کند و باعث ایجاد درد و حساسیت شود بهترین گزینه کشیدن آن است. در غیر اینصورت درمان‌های خانگی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:ایمپلنت چیست؟ لمینت دندان، علت سفید شدن لثه‌ها، عوامل موثر بر درد لثه، درمان دندان قروچه، آندربایت دندان، سینوس لیفت چیست؟

درمان‌های خانگی تسکین درد دندان عقل

1.ژل بی حس کننده

ژل‌های بی حس کننده می‌توانند باعث کاهش درد و حس لامسه شوند. این ژل‌ها را می‌توان به راحتی از داروخانه‌ها تهیه کرد. ژلهای بی حس کننده دارای ماده فعال بنزوکائین هستند که میتوان در طول روز در تماس مستقیم با لثه هم قرار داد و هیچ آسیبی به لثه وارد نمیکند مگر در صورتی که فرد به بنزوکائین حساسیت داشته باشد.

2.ایبوپروفن

ایبوپروفن یک ضد درد است که در کم کردن التهاب هم کمک بسیاری می‌کند. این دارو در دوزهای مختلفی وجود دارد که به میزان دوز موجود در آن به تکسین درد کمک می‌کند. این داروهای ضد التهاب و غیر استروئید از بهترین، موثرترین و سریعترین روش درمان درد دندان عقل می‌باشد تا فرد به دندانپزشک خود مراجعه کند.

3.کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به کاهش التهاب و درد دندان تا حد زیادی کمک کند. برای این کار کمپرس یخ را با یک حوله نگه دارید و به مدت 15 دقیقه بر روی دندان خود قرار دهید و با وقفه‌ی زمانی چندین بار این کار را انجام دهید.

4.آب نمک

یکی از بهترین محلولهای قابل دسترس و ضدعفونی کننده آب نمک است که تا حد زیادی به کاهش باکتری دهان کمک می‌کند زیرا گاهی اوقتا باکتریهای اطراف دندان عقل می‌تواند باعث درد دندان شود به همین دلیل چرخاندن آب نمک در دندان می‌تواند تا حد زیادی این باکتریها را از بین ببرد و درد را کاهش دهد. برای درست کردن آب نمک بهتر است چند قاشق غذاخوری نمک را با آب جوش مخلوط کرده و بگذارید خنک شود سپس در دهان بچرخانید. این کار را میتوان دو یا سه بار در طول روز انجام داد.

5.میخک

بسیاری از نتایج تحقیق‌ها در مورد اثر مثبت میخک‌ بر درد دندان عقل است. در واقع گل میخک یک عامل تسکین دهنده درد‌های موضعی به شمار می‌رود که برای درمان‌های خانگی از آن استفاده می‌شود.

استفاده از گل میخک: میخک را بر روی دندان عقل قرار داده و با نگه داشتن ثابت و بدون جویدن تا زمانی که درد کاهش یابد نگه دارید سپس میخک را بردارید. حال اگر بخواهید از روغن میخک برای تسکین درد استفاده کنید ابتدا چند قطره از روغن میخک را بر روی توپ میخک بریزید سپس بر روی دندان خود بگذارید و نگه دارید تا درد کمی کاهش یابد سپس پنبه را از روی دندان خود بردارید.

6.پیاز

یکی از مهمترین خاصیتهای پیاز ضد میکروب و ضد التهاب بودن آن است که می‌تواند باعث کاهش تورم و حتی مبارزه با میکروبها شود. برای استفاده از پیاز به عنوان درمان خانگی باید ابتدا تکه‌ای از پیاز را بردارید و در قسمتی از دهانتان  که درد بیشتر حس می‌شود بجوید تا درد کمی آرام شود و پیاز را بیرون آورید. در واقع این راه باعث رسیدن آب پیاز به لثه می‌شود و التهاب و در را کاهش می‌دهد.

7.چای کیسه ای

کیسه‌های چای دارای مواد ضد التهاب و ضد باکتری هستند که باعث کاهش تورم می‌شوند.برای استفاده از چای کیسه ای به منظور تسکین درد باید یک فنجان چای درست کنید و در داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود سپس کیسه چای را می‌توانید بیرون اورید و در داخل دهان قسمتی که درد دارد قرار دهید.

8.مخلوط سیر و زنجبیل

در بسیاری از مطالعات انجام شده به تاثیر سیر در نابودی باکتریها و عوامل بیماری زا اشاره شده است. علاوه بر این محققان امروزه به تاثیر ترکیبی از سیر و زنجبیل دست یافته‌اند که مسکن و التیام بخش خوبی برای درد دندان عقل می‌باشد. برای اینکار کافیست سیر را له کنید و با زنجبیل تازه خرد شده مخلوط کنید سپس خمیر به دست آمده را به روی لثه و قسمتی که درد دارد بمالید.

کشیدن دندان عقل چه زمانی ضروری است؟

برخی مواقع که هیچ یک از درمان‌های خانگی تاثیر گذار نیست نیاز به کشیدن دندان است که معمولا همراه با جراحی دندان عقل صورت میگیرد. این نوع جراحی را با بی حسی موضعی انجام می‌دهند و تقریبا 20 دقیقه طول می‌کشد. لثه بعد از بیحسی دندان تا.... (ادامه مطلب)