27 بهمن 1397
دسته بندی: بیماری‌های لثه,

عوامل موثر بر درد لثه

به بافت نرم و گوشتی در دهان که از دندان‌ها حمایت ومحافظت می‌کند لثه می‌گویند. حال اگر لثه دچار درد شود می‌تواند نشانه‌ای از عفونت لثه، تحریک و آسیب لثه ای‌ باشد. این نوع درد ممکن است موقتی باشد و نیاز به درمان خاصی نداشته باشد ولی در صورت استمراردرد، درمان نیاز است تا بیمارعوارض بیشتری را متحمل نشود.

در این مطلب ما به درمان درد لثه در مطب، درمان‌های خانگی و جلوگیری از این عارضه می‌پردازیم.

علل ایجاد درد لثه:

هنگام ایجاد درد لثه، ممکن است این درد موقتی باشد و باعث ایجاد عفونت در ناحیه لثه و یا دندان شود. این نوع درد می‌تواند از یک تحریک بسیار جزئی شروع شده و به یک درد شدید و حتی درد ناتوان کننده تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: عوارض ارتودنسی، بیماری لوکوپلاکیا، مراقبت از دندان‌ها، درمان خانگی خونریزی لثه (پریودنتال)، ارتودنسی سرامیکی

• زخم دهان: برخی از زخمهای کوچک ایجاد شده در لثه میتواند بسیار زجرآور باشد. علل ایجاد این نوع زخم‌ها می‌تواند آسیب‌های وارده به دهان، استرسهای عاطفی و همچنین اختلالاتی در سیستم بدنی و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد.
  • آسیب و بریدگی در لثه: گاهی اوقات برخی از اشیا و غذاهایی که وارد بدن فرد می‌شود باعث صدمه به لثه و یا بریدگی در این ناحیه شود.
  • تغییرات در هورمون‌های بدن: نوسانات هورمونی به خصوص در زنان و در دوره‌ی بارداری میتواند عامل ایجاد درد، تورم و خونریزی در لثه‌ها شود.
  • بیماری‌های لثوی: یکی از شناخته شده‌ترین بیماری‌های لثه گنگیویت است و زمانی اتفاق میفتد که باکتری‌های در زیر لثه تجمع می‌کنند و باعث خونریزی‌های شدید، التهاب و درد در لثه می‌شوند. اگر این بیماری درمان نشود پیشرفته‌تر شده و به پریودنتیت تبدیل می‌شود. بیشتر بخوانید: پریودنتیت چیست؟

• استفاده نادرست از مسواک و نخ دندان: اگر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به شدت و بیش از حد انجام شود سبب خونریزی و درد در ناحیه لثه می‌شود.
  • آبسه دندانی: اگر در ریشه دندان عفونت و یا باکتری نفوذ کند باعث ایجاد آبسه و و یک کیسه پر از کف میشود که درد و تورم را درناحیه لثه ایجاد می‌کند و در صورت گسترش باید به دندانپزشک مراجعه شود.
  • سینوزیت: اگر عفونت و باکتری در سینوس وارد شود موجب ایجاد حفره‌های سینوسی می‌شود. برخی از افراد که دارای سینوزیت هستند دچار درد دندان و لثه می‌شوند.

برای اطلاع از شرایط اقساط کلینیک سیب سفید اینجا کلیک کنید.

درمان درد لثه:

این نوع درمان به علت اصلی به وجود آمدن درد لثه مرتبط است. برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند اصولا متخصص به تمیزکاری حرفه‌ای و حذف پلاک در دندان و لثه میپردازد.

راه دیگری که متخصصان برای از بین بردن این نوع باکتریها توصیه می‌کنند دهانشویه‌های حاوی الکل و یا کلرهگزیدین است که از ایجاد پلاک در آیند هم جلوگیری می‌کند.

اگر فردی دارای بیماریها‌ی شدید لثه باشد ممکن است دندانپزشک به وی عمل جراحی را توصیه می‌کند تا ضایعاتی سبب ایجاد این وضعیت بوده از بین ببرد.

در برخی موارد افرادی که مبتلا به آبسه‌های دندانی هستند ممکن است به ENDO نیاز داشته باشند. برای اطلاع بیشتر از انجام درمان ریشه  یا  ENDO اینجا کلیک کنید.

درد لثه که از سینوزیت ناشی می‌شود هنگامی که عفونت از بین می‌رود کاهش یافته است. برای از بین رفتن عفونت‌ها ممکن است پزشک آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.