لیفت لثه چیست؟

لیفت لثه چیست؟ جراحی لثه. لیفت لثه به چند روش انجام می‌شود؟ جینجیوکتومی چیست؟ مراقبت‌های بعد از لیفت لثه. لبخند لثه‌ای چیست؟ عواملی که منجر به نیاز لیفت لثه می‌شود. انواع بیماری‌های لثه. هزینه‌ی لیفت لثه. جراحی لثه با لیزر.

18 بهمن 1397
دسته بندی: بیماری‌های لثه,

تنها تا 15 اسفند ماه: کامپوزیت دندان هر واحد 540 هزار تومان به جای 700 هزار تومان

امکان پرداخت اقساط بلند مدت

مشاوره از طریق ارسال عکس به واتساپ یا تلگرام

برای درک بهتر روش انجام کار لیفت لثه ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

لیفت لثه چیست؟

بعضی افراد وقتی می خندند ، لثه هایشان خیلی دیده می شود که در اصطلاح می گویند این افراد لبخند لثه ای دارند.برای اصلاح این مشکل، می توان با استفاده از تکنولوژی لیزر، کمی از لبه لثه ای را بالاتر برد تا میزان نمایش لثه ها کمتر شود و به اینکار لیفت لثه می گویند.این کار با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و یک جراحی ساده و یک جلسه ای است.

بیمار در حین انجام کار هیچ دردی ندارد و بعد از انجام کار محدودیت خاصی برای بیمار ایجاد نمی شود.یک سوال رایج که در این خصوص پرسیده می شود اینست که “ایا اینکار باعث لقی دندان و یا اسیب به دندانها نمی شود؟”در پاسخ باید گفت که هیچ اسیب و ضرری برای لثه و دندان ایجاد نمی شود و اینکار بهیچ وجه باعث لقی دندان نمی شود.

نکته مهم دیگر که لازم است بدانید ، این است که درمانهای زیبایی مثل لمینت و یا کامپوزیت ونیر باید تا یک ماه بعد از انجام لیفت به تعویق بیفتد تا موقعیت لثه ها کاملا ثابت شوند .و نکته دیگر انکه این روش برای کسانیکه نمایش لثه ای انها به علت رشد بیش از حد فک بالا و استخوانبندی صورت است کاربرد ندارد.

لیفت لثه یک نوع عمل جراحی برای افرادی است که هنگام لبخند زدن لثه‌ی آنها بیشتر از حالت معمول نمایان می‌شود. به این حالت خنده لثه‌ای (gummy smile) می‌گویند که باعث می‌شود در زیبایی لبخند افراد تاثیرگذار باشد.

لیفت لثه به دو صورت جراحی لثه و یا افزایش طول تاج دندان (Crown-Lengthening) انجام می‌شود که بسته به نوع بیماری لثه، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که کدام روش را انجام دهد. بیمارانی که دارای مشکلات جدی‌تر که علت آنها فکی و اسکلتی است، نیاز به جراحی فک و صورت دارند. علت این بیماری می‌تواند ژنتیکی، بیماری‌های خاص و یا مصرف برخی از داروها باشد. لیفت لثه که به آن جینجیوکتومی (gingivectomy) می‌گویند برای درمان خنده‌های لثه‌ای که خیلی پیشرفته نباشند، استفاده می‌شود. در واقع افزایش طول تاج دندان عملی است که در آن قسمتی از بافت لثه را از استخوان زیر آن جدا می‌کنند و استخوان اضافی زیر آن را برمی‌دارند. سپس زبانه بافتی را در قسمت‌های بالاتری بخیه می‌زنند تا هنگام لبخند زدن، بخش کمتری از لثه‌ها نمایان شود.

عوامل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود بعضی از افراد نیاز به جینجیوکتومی یا همان لیفت لثه داشته باشند. تعدادی از آنها عبارت اند از:

• فرم نامتناسب استخوان فک
  • پیشروی بافت استخوانی اطراف دندان‌ها
  • کوتاه بودن لب بالایی
  • پوشش بافت لثه‌ای بیش از حد به طوری که مقداری از سطح دندان‌ها را می‌پوشاند.

بیشتر بخوانید: عوارض ارتودنسی، کامپوزیت دندان، مراقبت از دندان‌ها، درمان خانگی خونریزی لثه (پریودنتال)، ارتودنسی سرامیکی

چگونگی انجام لیفت لثه:

ابتدا قبل از انجام لیفت لثه باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و بعد از معاینه، عمل لیفت لثه را انجام دهید. لیفت لثه معمولا در یک جلسه و در طی 2 تا 3 ساعت انجام می‌شود که در ابتدا با تزریق داروی بی‌حسی در لثه‌ها، محل جراحی را به طور موضعی بی‌حس می‌کنند تا بیمار حین انجام کار احساس درد کمتری داشته باشد. لیفت لثه به دو صورت انجام می‌شود:

1) با استفاده از تیغ جراحی و برش لثه     2) استفاده از لیزر یا الکتروسرجی

در روش جراحی به دلیل برش قسمتی از لثه و جدا کردن آن از استخوان زیر آن فرد دچار خونریزی و زخم در لثه‌ها می‌شود اما انجام این عمل به وسیله‌ی لیزر دارای خونریزی کمتری می‌باشد. انجام لیفت لثه نیازی به استراحت و یا خوردن مسکن‌های قوی ندارد به خصوص زمانی که جراحی لثه با لیزر انجام شود، بعد از الکتروسرجری فقط مقداری درد و تورم در لثه‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانید در صورت احساس ناراحتی از مسکن‌های خفیف برای تسکین آن استفاده کنید.

به کار بردن لیزر در جراحی لثه، بافت مورد نظر را در حین انجام کار می‌بندد و مقدار خونریزی و التهاب در لثه‌ها را به حداقل می‌رساند. به علاوه زمان بهبودی آن نسبت به جراحی لثه با تیغ کمتر می‌باشد.

مراقبت‌های بعد از انجام لیفت لثه:

1. بهتر است بیمار تا چند روز بعد از لیفت لثه از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، تند و... که باعث تحریک لثه‌ها می‌شود خودداری کند
  2. همچنین هنگام مسواک زدن دقت کنید که به آرامی این کار را انجام دهید و از نخ دندان تا بهبودی کامل لثه‌ها استفاده نکنید. بیمار می‌تواند برای جلوگیری از عفونت لثه‌ها در طول مدت درمان از دهانشویه‌های مخصوص استفاده کند.
  3. سعی کنید تا چند روز اول از انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین مانند ورزش کردن بپرهیزید زیرا باعث افزایش تورم لثه‌ها بعد از عمل می‌شود.

امکان پرداخت اقساط بلند مدت

مشاوره از طریق ارسال عکس به واتساپ یا تلگرام

ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.