علت سفید شدن لثه‌ها

وقتی دهان و دندان شما از سلامت کامل برخوردار باشد، لثه ها به رنگ صورتی و کاملا پایدار هستند. اما گاهی اوقات عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، لثه به رنگ سفید تغییر رنگ پیدا میکند و یا دچار زخم و التهاب میشود. دلایل متعددی وجود دارد که باعث سفید شدن لثه ها میشود. بنابراین ضروری است که مرتبا به دندان

علت سفید شدن لثه‌ها
17 دی 1397
دسته بندی: بیماری‌های لثه,

ویزیت و مشاوره اینترنتی با متخصصین سیب سفید

تصویر لبخند خود را از طریق فرم زیر بارگذاری و ارسال نمایید. اگر قصد دریافت مشاوره دارید در متن پیام کلمه "مشاوره" و اگر میخواهید تصویر بعد از زیبایی دندان خود را ببینید، کلمه "تصویر" نوشته شود. تصویر باید با کیفیت(با دوربین عقب گوشی) و دندان ها به هم چسبیده و لبخند طبیعی باشد.

اینجا کلیک کنید

علت سفید شدن لثه ها

دلایل متعددی وجود دارد که باعث سفید شدن لثه ها میشود. بنابراین ضروری است که مرتبا به متخصص مراجعه کنید مخصوصا زمانی که تغییر در لثه های مشاهده میکنید. اگر این بیماری ها درمان نشود ممکن است مشکلات جدی تری برای شما به وجود بیاورند.در برخی موارد نادر ممکن است منجر به سرطان دهان شود.

بیشتر بخوانید: باندینگ دندان، کیست دندان و راه‌های درمان آن،  ارتودنسی لینگوال

امروزه متخصصان تحقیقاتی را در مورد دلایل و موقعیت هایی که باعث سفید شدن لثه ها میشود انجام داده اند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم :

1- لکوپلاکی لثه  (Leukoplakia) : عمده ترین علت این بیماری مصرف دخانیات است که باعث میشود قسمتهایی از لثه  شود که با مسواک زدن از بین نمی روند.لکوپلاکیا میتواند علایم مبتلا شدن به سرطان دهان باشد. این بیماری باعث ظاهر شدن قسمت های سفید رنگ ضخیمی در دهان میشود که برای تشخیص آن باید آزمایش و تست انجام دهید. بعضی اوقات این پلاک ها بی رنگ یا به رنگ خاسکتری هستند. هم چنین این در محل به وجود آمدن این پچ ها احساس درد ندارید. این لکه ها معمولا وی زبان، لثه ها، سطح داخلی بافت گونه، قسمت انتهایی زیر زبان ظاهر میشود. در صورتی که این لکه های سفید ناشی از لکوپلاکیا نباشد با رعایت بهداشت دهان به طور خودکار برطرف میشود، اما اگر نشانه های لکوپلاکیت باشند برای مدت زمان طولانی باقی می ماند که نیاز به درمان دارد.

2- کم خونی ( Anemia) : به طور کلی دلیل کم خونی ،کمبود آهن و ویتامین B12   در بدن انسان است.
علائم و عوارض کم خونی :  خستگی، سرگیجه،ضعف، ظربان نامنظم قلب، سرد بود دست ها و پاها، کم آوردن نفس، سردرد، هم چنین افرادی که دچار کم خونی هستند ممکن است دارای پوستی رنگ پریده باشند که شامل پوست روی لثه ها هم میشود. این میتواند دلیلی باشد که آنها سفید به نظر بیایند.

3- جینجیویت ( Gingivitis) : جینجیویت یک بیماری است که در اثر عفونت باکتریایی به وجود می آید. عدم بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل ابتلا به این بیماری است.افرادی که مبتلا به جینجیویت هستند، احساس سوزش در لثه ها، قرمزی و التهاب در آنها را تجربه میکنند. هم چنین ممکن است باعث از لق شدن و افتادن دندانها یا خونریزی هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بشود. این شرایط می تواند سبب سفید شدن  و تحلیل رفتن لثه ها شود.

دیگر مطالب مفید کلینیک سیب سفید: