30 مرداد 1400
دسته بندی: عصب‌کشی,

معرفی درمان ریشه یا روت کانال تراپی‌

درمان ریشه دندان، خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن داخل کانال دندان و پر کردن آن با مواد مخصوص می باشد. درمان ریشه به این دلیل انجام می شود که دندان فرد را حفظ کرده، بدون اینکه احساس درد و ناراحتی در حین خوردن غذا داشته باشد. همچنین حفظ دندان طبیعی خود فرد، در حفظ زیبایی و طرح لبخند فرد افراد اهمیت ویژه ای دارد. به طور معمول درمان ریشه طی دو جلسه انجام می­شود.

زمانی که پوسیدگی دندانی به موقع حذف و ترمیم نشه، این پوسیدگی به تدریج پیشرفت خواهد کرد و بافت بیشتری از دندون رو تخریب خواهد کرد.

اگر این پوسیدگی تا حدی پیش بره که پالپ یا عصب دندان رو درگیر کنه در این صورت دیگه دندان صرفا با ترمیم قابل درمان نیست و ابتدا باید درمان ریشه براش صورت بگیره.

در درمان ریشه یا Root Canal Therapy (به اختصار RCT)

بعد از حذف پوسیدگی، بافت بالای کانال های ریشه ای حذف میشه و دسترسی به کانال ها فراهم میشه.

سپس، داخل کانال ها به طور کامل از بافت پالپی خالی و تمیز میشه، مسیر کانال یه مقدار گشاد میشه و در نهایت کانال با مواد مخصوص پر میشه.

در نهایت تاج دندان، بسته به مقدار بافت سالم باقی مانده یا ترمیم خواهد شد و یا درمان روکش براش انجام خواهد شد.

اگه هنوز پست مربوط به ساختار دندان رو ندیدید، بهتره برای آشنایی با اصطلاحاتی مثل پالپ، کانال ریشه و...

در مورد مراحل درمان ریشه ( عصب کشی ) بیشتر بدانیم . . .‌

‌اصولا در مورد مراحل درمان ها از ما زیاد سوال میشه

‌چراکه مراجعین در طول درمان، مراحل را نمی بینند و گاها این باعث استرس میشه . . .‌

‌ما قصد داریم این مراحل رو برای شما کمی بیشتر توضیح بدیم تا با کمترین استرس درمانتون رو داشته باشین . . .‌

‌‌‌۱. برداشتن پوسیدگیها و تهیه حفره دسترسی به عصب دندان

‌‌۲. تعیین طول ریشه ( به کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی )‌‌

‌‌۳.پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری، شستشوی کانالهای دندان حین این کار بسیار واجب است.‌‌‌

‌‌۴. خشک کردن کانال و مطمئن شدن از طول ریشه.‌‌

‌۵. پر کردن کانالهای ریشه دندان به کمک ماده ای به نام گوتاپرکا‌‌

درد دندان بعد از انجام عصب کشی

بسیاری از بیماران تصور می کنند بلافاصله بعد از انجام درمان ریشه (عصب کشی)، درد دندان می بایست قطع شود و وجود دندان درد بعد از عصب کشی دندان نشان دهنده ی پایین بودن کیفیت درمان ریشه است. این در حالیست که «وجود دندان دردِ قابل کنترل، درد به هنگام فشار و یا ضربه، بعد از انجام عصب کشی در یک بازه ی زمانی دو هفته ای کاملا طبیعی است.» عوامل متعددی در بروز درد دندان پس از عصب کشی تاثیرگذار هستند که؛

- شرایط دندان،

- وجود دندان درد قبل از انجام عصب کشی،

- چگونگی واکنش التهابی و عصبی بدن،

- عوامل تکنیکی حین انجام درمان عصب کشی

از جمله ی این عوامل هستند.

با این حال توجه داشته باشید که در صورت بروز هر نوع درد افزایشی و غیر قابل کنترل، و همچنین بروز هر نوع درد همراه با تب و تورم پیش رونده بهتر است جهت بررسی علت ایجاد مسئله به دندانپزشک خود مراجعه کنید، در غیر اینصورت درد با گذشت چند روز برطرف خواهد شد.

آیا پس از عصب کشی نیاز به روکش است؟

در دندان‌هایی که تخریب شده‌اند و با پرکردگی‌های وسیع پر می‌شوند، نیروها به نسج دندان و پرکردگی همزمان وارد می‌شوند. به مرور زمان ممکن است به دلیل اینکه به هرحال پرکردگی از جنس خود دندان نیست، در اثر این نیروها که در طول زمان با شدت‌های مختلف و درجهت مختلف وارد می‌شوند، شکستن قسمتی از پرکردگی، قسمتی از دندان، یا ایجاد نشتی و پوسیدگی در حد فاصل پرکردگی و نسج دندان اتفاق بیفتد. این قضیه در پرکردگی‌های خیلی وسیع، قابل پیش بینی‌تر است.

روکش می‌تواند با ایجاد یک سطح همگن، تماس مناسب با دندان‌های مجاور و با پخش متعادل نیروها در واحد سطح، عمر دندان درمان شده را بیشتر کند. به این ترتیب دندان‌هایی که براساس نیاز روکش می‌شوند، عمرشان از دندان‌های با پرکردگی وسیع که روکش نمی‌شوند خیلی بیشتر است.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی