آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

لمینت بدون تراش ممکن است؟

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را در حین ترمیم و زیباسازی دندان‌هایش به خود مشغول می‌کند این است که "آیا لمینت بدون تراش ممکن است؟"البته افراد حق دارند چنین سوال مهمی را مطرح کنند چرا که تراش دندان به منزله انتخاب روشی غیر‌قابل بازگشت است.

لمینت بدون تراش ممکن است؟
20 بهمن 1401
0

لمینت بدون تراش ممکن است؟

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را در حین ترمیم و زیباسازی دندان‌هایش به خود مشغول می‌کند این است که "آیا لمینت بدون تراش ممکن است؟"البته افراد حق دارند چنین سوال مهمی را مطرح کنند چرا که تراش دندان به منزله انتخاب روشی غیر‌قابل بازگشت است.اما اگر بخواهیم یک پاسخ قطعی به این سوال بدهیم قطعا جواب خیر است.زیرا برای استفاده از روش لمینت در سطح دندان نیاز به یک لایه نازک داریم؛ در واقع لمینت خود به اندازه کافی ضخامت داشته بنابراین برای کاهش برجستگی سطح دندان و نرمال شدن سطح دندان‌ها نیاز به مقداری تراش داریم.البته توجه داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد سیستم های جدید، مقدار تراش بسیار کاهش پیدا کرده اما باز هم این به معنای نتراشیدن سطح دندان نیست و در هر صورت برای انجام لمینت مقداری تراش نیاز است. البته سیستم جدیدی به نام نسل جدید لمینت‌ها به وجود آمده است که نیاز به تراش بسیار جزئی دارد به گونه‌ای که دندانپزشکان آن را تراش دندان نمی‌دانند؛ به این روش اصطلاحا لمینت بدون تراش گفته می‌شود. 

خیلی از افراد ممکن است به دلیل انجام تراش نگران شده و از لمینت صرف نظر کنند اما خوب است بدانید که این تراشیدگی حدود نیم تا یک میلی متر است بنابراین مشکلی برای دندان‌های شما ایجاد نمی‌کند.

نکته قابل توجه درباره لمینت دندان بدون تراش این است که این روش برای دندان‌های پوسیده، شکسته و … مناسب نیست و بهتر است روکش را جایگزین آن کنید تا از تبعات تراش لمینت در امان بمانید.

روکش لمینت دندان بدون تراش چیست؟

مهم ترین نوع روکش لمینت دندان بدون تراش، پرسنل نام دارد که از اوایل سال ۲۰۰۰ رواج پیدا کرده است. در واقع از این نوع روکش برای موارد زیادی از جمله رفع تغییرات رنگ دندان‌ها، ناهنجاری‌های ظاهری دندان‌ها و امثال آن که بر اثر مصرف مواد غذایی در طول سال‌ها به وجود می‌آید و یا مواردی که عوامل ژنتیکی در آن دخیل است، استفاده می‌شود.

روند کار در انجام روکش لمینت دندان بدون تراش به این صورت است که پزشک پس از انجام سایش‌ها و تراش‌های جزئی سطح دندان، از روکش مناسب با آن استفاده می‌کند.

اما توجه داشته باشید که این روکش‌ها به پرسنل محدود نشده و انواع مختلفی از این روکش‌ها وجود دارد.

در‌نتیجه افراد در صورتی که با هر نوع مشکل ظاهری و شکلی در دندان‌های خود مواجه هستند، می‌توانند پس از مراجعه به دندانپزشک از روکش لمینت دندان استفاده کرده و از دندان‌هایی زیبا برخوردار شوند؛ زیرا همانطور که گفته شد این روکش‌ها به اصلاحات و رفع نواقص دندان‌ها می‌پردازد. این روش برای افرادی که دندان‌های پوسیده ندارند بسیار مناسب است. 

لمینت های بدون تراش مناسب چه افرادی هستند؟

افراد زیادی ممکن است پس از مراجعه به دندانپزشک به پیشنهاد پزشک از لمینت دندان بدون تراش استفاده کنند و دندان‌های زیبایی را برای خود رقم زنند.

توجه داشته باشید که استفاده از لمینت محدودیت سنی ندارد اما استفاده از آن نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارد؛ پس از موافقت پزشک می‌توانید استفاده از لمینت را در برنامه ترمیم و یا زیباسازی دندان‌هایتان قرار دهید.

به طور کلی مهم‌ترین ناهنجاری‌های دندان که نیاز به لمینت دارند شامل موارد زیر می‌باشد: 

  • لمینت، دندان‌هایی که در سطوح خود شکستگی و یا پوسیدگی دارند را ترمیم می‌کند.
  • به کسانی که از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستند ظاهری زیبا می‌بخشد.
  • به افرادی که دندان‌های کجی دارند، دندان‌هایی یک دست و صاف هدیه می‌کند.
  • به اشخاصی که دندان‌هایشان بر اثر مواد غذایی و قهوه و امثال آن دچار تغییر رنگ شده است دندان‌هایی سفید می‌بخشد.
  • لکه های ناشی از استفاده از برخی مواد دارویی را رفع می‌کند.
  • فاصله‌های بین دندان ها را رفع کرده و فاصله بین آنها را کاملا پر می‌کند.
  • فرسودگی سطح دندان‌ها را که ناشی از عوامل مختلفی مانند صحیح مسواک نزدن است را برطرف می‌کند.
  • شکل ظاهری دندان‌هایی که لثه‌های نموداری هنگام لبخند زدن دارند را زیبا می‌کند.

مزایای استفاده از لمینت بدون تراش

لمینت دندان بدون تراش هم مانند هر چیز دیگری مزایا و معایبی درون خود دارد.

در واقع برای هر شخصی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارد، آشنا شدن با مزایای استفاده از لمینت واجب است؛ زیرا افراد برای انتخاب صحیح باید فاکتورهای مناسبی را در نظر بگیرند تا با یک انتخاب اصولی بعد‌ها دچار پشیمانی نشوند. 

از مهمترین مزایای استفاده از لمینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ظاهری مناسب برای دندان‌ها: دندان‌های افراد ممکن است نواقصی همچون تغییر رنگ، کجی، پریدگی، ترک خوردگی و امثال آن را داشته باشد که استفاده از لمینت این نواقص را برطرف کرده و ظاهری زیبا به دندان‌ها می‌بخشد.
  • زمان مناسب: در مقایسه با سایر روش‌های اصلاحی دندان، استفاده از لمینت زمان کمتری برده و پزشک متخصص در زمان مناسبی لمینت روی دندان‌ها را می‌سازد؛ حتی گاهی ممکن است پزشک از قالب‌های دیجیتالی استفاده کرده و بعد از ساخت، لمینت را روی دندان‌های شخص نصب کند که این روش هم خیلی به صرفه است.
  • نصب آسان: در استفاده از لمینت دندان، ساختار دندان ها حفظ شده و صرفا نیاز به یک تراشیدگی جزئی است؛ همین امر باعث می‌شود به آسانی نصب شده و نیاز به طی مراحل دشواری جهت نصب آن نباشد.
  • استفاده نکردن از ماده بی حسی: با توجه به اینکه در استفاده از لمینت، مینای دندان از بین نرفته و تراش بسیار جزئی در سطح دندان اتفاق می‌افتد در نتیجه نیاز به ماده بی حسی نمی‌باشد؛ زیرا بیمار هیچ گونه درد و رنجی را در حین لمینت تجربه نخواهد کرد در‌نتیجه بدون استفاده از ماده بی حسی قابل نصب می‌باشد.
  • ماندگاری بالا: استفاده از لمینت ماندگاری بسیار بالایی دارد و حدود ۷ سال و حتی در برخی موارد بیشتر از 10 سال آسیب نمی‌بیند؛ به همین ترتیب به مدت طولانی دندان‌هایی زیبا به افراد هدیه می‌دهد.

لازم به ذکر ست که این روش با توجه به ماندگاری بالایی که دارد در مقایسه با سایر روش‌ها انتخاب بهتری به حساب می‌آید.

سخن پایانی 

همانگونه که گفته شد استفاده از لمینت دندان بدون تراش (امروزه "اصطلاحا" بدون تراش نامیده می‌شود) نیاز به یک تراشیدگی بسیار جزئی دارد که اصلا نگران کننده نیست؛ زیرا به حدی کم و جزئی می‌باشد که حتی  در بین دندانپزشکان و متخصصان هم از واژه تراش استفاده نمی‌شود.

پس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی که نواقص و ناهنجاری‌هایی در سطح دندان‌های خود دارند و از طرفی نیز قصد دارند ظاهری زیبا به دندان‌های خود هدیه دهند، لمینت بدون تراش است. چرا‌که این روش علاوه بر تراش نخوردن دندان، مزایایی چون ماندگاری بالا، نصب آسان، ترمیم دندان‌ها در مدت زمان کم و … را نیز به همراه دارد.

 

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!