درمان ریشه دندان

مراقبت های پس از عصب کشی، قیمت عصب کشی دندان، عصب کشی دندان اقساطی، عصب کشی چگونه و طی چند مرحله انجام میشود؟

24 خرداد 1400
دسته بندی: عصب‌کشی,

درمان ریشه دندان

هنگامی که پوسیدگی دندان پیشرفت کند به طوری که سبب تخریب بخش زیادی از نسج دندان گردد احتمال اینکه سبب درگیری پالپ دندان شود بالا میرود، در اینصورت علائمی مانند درد حاد وضربان دار وگاهی هم بدون درد روند تخریب والتهاب ادامه میابد ودرمان شامل برداشت نسج پوسیده ونیز خارج کردن پالپ دندان از حفره تاج وداخل کانالهای ریشه وبه دنبال ان پرکردن و مهروموم کردن کانالها با ماده مخصوص میباشد که به ان درمان ریشه گفته میشود. بازسازی تاج با ترمیم و یا ساخت کراون نیز تکمیل کننده درمان است.

حین درمان ریشه به دلیل بی حسی موضعی دردی حس نمیشود ولی بعداز درمان گاهی درد وجود دارد وطبیعی است وبا تجویز مسکن وضد التهاب ها قابل کنترل میباشد. عدم توجه به وجود پوسیدگی وتاخیر در مراجعه به موقع به دندانپزشک باعث میشه بخش زیادی از تاح دندان تخریب بشه ودر نهایت موجب درگیری پالپ یا همان بافت داخل کانالهای ریشه والتهاب ودرد دندان میگردد ودرمان شامل برداشت پوسیدگی، تمیز کردن وفرم دادن کانالهای ریشه و پرکردن انها با مواد مخصوص وداخر ترمیم تاج دندان ویا تهیه روکش برای بازسازی نسج ازدست رفته دندان میباشد.

این درمان میتواند طی یک جلسه یا بسته به شرایط خاص طی چند جلسه انجام گردد تشخیص برای تجویز انتی بیوتیک وضد التهابها نیز با دندانپزشک میباشد معمولا حین کار درمان ریشه چون تحت بی حسی موضعی است دردی حس نمیشود اما ممکن است جندروز بعداز درمان به دلیل وجود التهاب انتهای ریشه بیمار درد کم یا شدید داشته باشد که طبیعی است و با تجویز مسکن قابل کنترل می باشد. ‌

دندانی که درمان شده دیگر اطرافش کمی حساس شده اند! بخاطر همین روت کانال یا درمان ریشه می باشد. پس طبیعیه چند روز درد داشته باشین و یا طبیعیه که درد نداشته باشین...

البته این درد نهایتا ۳ الی ۵ روز طول بکشد. داروهای مسکن یا ضد التهاب می توان درد را کمتر کرد.

با این وجود، اگر درد بیشتر و طولانی تر شد، این پروسه ممکن است عوارضی هم در پی داشته باشد.

یادتان باشد به چند دلیل این درد بعد از درمان ریشه سراغتان می آید :

۱ : عفونت استخوان

۲ : کانال ریشه عفونت کرده

۳ : فشار هوا یا سمنت به نوک ریشه

۴ : بیش از اندازه پر کردن یا روکش خیلی بزرگ

۵ : نشتی سدیم هیپوکلوریت

۶ : کانال از دست داده

۷ :وجود کیست انتهای ریشه

مراقبت های پس از عصب کشی

پس از انجام عصب‌کشی دندان نیاز نیست داروهای خاصی مصرف شود فقط در مواقع خیلی شدید و ضروری میتوان از مسکن‌های ضد التهاب مانند ژلوفن و یا ناپروکسن استفاد کرد. مصرف هر داروی دیگر فقط باید طبق نظر متخصص باشد حتی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر پس از انجام عصب‌کشی فرآیند درمان ریشه ناموفق باشد و فرد باز هم در ناحیه همان دندان درد شدید داشته باشد دندان باید کشیده شود.

دستورالعمل‌های پس از عصب کشی را همانطور که دندانپزشک تجویز کرده است به طور دقیق دنبال کنید. بنابراین هرگونه دارویی که برای جلوگیری از عفونت برای شما تجویز شده باید مصرف کنید و از انجام روش‌های خودسرانه‌ی درمان بپرهیزید.

به میزان دردهایی که بعد از عصب‌کشی دندان برایتان به وجود می‌آید دقت کنید اصولا دردهای بعد از عصب کشی با داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن از بین می‌رود در غیر اینصورت باید بیمار بلافاصله به متخصص کلینیک مراجعه کند.

منطقه‌ای که تحت درمان عصب کشی بوده است را باید تمیز نگه دارید همچنین باید اطمینان حاصل کنید که در طول درمان عصب کشی و بعد از آن هیچگونه آلودگی به این نواحی نرسد.

بعد از انجام عصب کشی مراقب باشید بر روی دندان‌های عفونتی خود در هنگام مسواک زدن و جرمگیری فشار بیش از حد وارد نکنید. همچنین در حد امکان تا مدتی از غذاهای چسبنده و جویدنی استفاده نکنید.

بعد از انجام عصب کشی تا مدتی از خوردن مواد غذایی سخت، گرم و سرد اجتناب کنید. زیرا دندان‌ها به طور موقت به غذاهای سرد و گرم حساس می‌شوند پس سعی کنید از غذاهایی با دمای متوسط استفاده کنید.

حتماً پس از انجام عصب‌کشی دندان از روکش روی تاج دندان استفاده کنید زیرا اگر دندان همانطور به حال خود رها شود احتمال عفونت گرفتن دوباره‌ی آن وجود دارد. به علاوه باتوجه به شکننده بودن ساختار دندان قبل از روکش دندان به هیچ وجه بر روی دندان عصب‌کشی شده فشار نیاورید و یا چیزی گاز نزنید. همچنین روکش دندان به جلوگیری از عوارض بعدی درمان ریشه نیز کمک می‌کند.

پس از عصب‌کشی مسواک زدن مانعی ندارد ولی استفاده از نخ دندان به دلیل احتمال خارج شدن پانسمان موقت توصیه نمی‌شود البته تا زمانیکه دندان روکش و ترمیم شود.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی

(تصاویر به گونه‌ای که 16 دندان جلو مشخص باشد. )