چرا باید به متخصص اندو مراجعه کنیم؟

چرا باید به متخصص اندو مراجعه کنیم؟
19 تیر 1400
دسته بندی: عصب‌کشی,

چرا باید به متخصص اندو (عصب کشی یا درمان ریشه) مراجعه کنیم؟

روت_کانال (درمان ریشه) درمانی است که برای ترمیم و حفظ دندانی استفاده می‌شود که پوسیدگی شدیدی دارد یا عفونی شده است. حین انجام روت کانال، اعصاب و پالپ دندان تخلیه می‌شوند و درون دندان پاک و مُهر و موم می‌شود. بدون این درمان، بافت‌های اطراف دندان عفونت پیدا می‌کنند و ممکن است آبسه دندانی ایجاد شود که منجر به از دست رفتن دندان خواهد شد. گاهی در حین درمان، دندانپزشک با معاینه و گرفتن عکس ادیوگرافی از دندان بیمار، متوجه وجود برخی از مشکلاتی می شود که درمان‌های ریشه را پیچیده می‌کند. در صورتی که دندانپزشک نتواند این مشکلات را به ‌گونه ‌ای که سلامت دندان بیمار را تأمین کند، حل نماید، نیاز است تا بیمار را به متخصص درمان ریشه(عصب کشی) ارجاع بدهد تا کارهای تخصصی اندو برایش انجام شود.

از دلایل مراجعه به متخصص درمان ریشه، وجود کانال های پیچیده و یا بسته، دردهای ناحیه فک و صورت، آبسه و عفونت با منشأ دندانی، دندان‌های سخت و دشوار برای عصب کشی، درمان ریشه برای بیماران خاص و همچنین افراد دارای شرایط خاص مانند خانم‌های باردار، و افرادی که ترس شدید از دندانپزشکی دارند، است.

علت درد، بعد از درمان ریشه ی دندان چیست؟

چند تا دلیل میتونه داشته باشه:

در 90 موارد بعد از درمان ريشه درد شدیدی رو تجربه نمیکنید ، ممکنه یکی دو روز اول یه کمی همچنان درد داشته باشه یا کمی موقع فشار دادن درد بگیره که طبیعی هست.

توصیه ی من به بیمارانم این است که بلافاصله بعد از کار مسکن میل کنند تا یکی دو روز که اصلا دردی رو تجربه نکنند.

در مورد دردهای شدید:

تا یکی دوهفته پس از درمان ريشه، وجود درد میتونه طبیعی باشه در مواردی که التهاب استخوان اطراف ريشه ی دندان وجود داشته.

بهتره است از ضد التهابهایی مثل ژلوفن نوافن و بروفن استفاده کنید.

اگر درد خیلی شدیدی بعد از درمان همچنان ادامه داشت ممکنه درد از دندان دیگه ای باشه که شما اون رو در ناحیه ی درمان شده احساس میکنید.

به دندانپزشکتان مراجعه کنید برای معاینه و تهیه ی گرافی

اگر مواد شستشوی کانال که در مراحل درمان به کار میرن، يا ابزار درمان ريشه، از نوک

ريشه عبور کنن، میتونه ایجاد درد کنه. ولی بعد از مدت کوتاهی خوب ميشه

اگر ترمیم و مواد پرکردن دندان و یا روکش دندان خیلی بلند باشد يا یک نقطه ی فشار کوتاه نشده باقی مانده باشد ممکن است تولید درد

شدید کند. مخصوصا موقع جویدن يا فشار دادن دندان

اگر بعد از دو هفته همچنان درد داشتین و احتمالات بالا رد شد، ممکنه دندان شما تعداد کانال بیشتری از اونچه که درمان شده داشته که پاکسازی و درمان نشده باشه.

به دندانپزشکتان مراجعه کنید

عصب کشی چگونه انجام میشود؟

درمان کانال ریشه از درمان های دندانپزشکی برای دندانی است که دیگر راههایی مثل ترمیم کردن یا هر راه دیگری روی آن موثر نیست. اگر دندان به شدت عمیق خراب شود و یا آبسه کند، درمان کانال ریشه معمولاً تنها گزینه برای نجات دندان است.

در درمان کانال ریشه، فضای داخل دندان که از طول ریشه تا نوک آن پایین می رود، “کانال” یا به طور خاص تر، کانال ریشه نامیده می شود. بسته به آناتومی دندان، ممکن است دندانهای انسان یک تا چهار کانال ریشه داشته باشد.

کانالها حاوی پالپ دندان هستند که معمولاً به آن عصب گفته می شود. آنها از محفظه پالپ سرچشمه می گیرد. هر گونه ضربه به عصب  یا عفونت آن منجر به نیاز به درمان کانال ریشه می شود. دلایل رایج کانال ریشه درمانی عبارتند از:

– پوسیدگی دندان به دندان حمله می کند، از طریق مینای دندان و سپس عاج به داخل پالپ نفوذ می کند.

– یک دندان به سبب پوسیدگی دچار آبسه شده است.

-تروما، مانند دندان تراش خورده یا شکسته، رخ می دهد و منجر به در خطر قرار گرفتن در عصب می شود.

-یک دندان به دلیل ضربه ای در گذشته که نیازی به درمان در زمان آسیب دیدگی نداشته است، به آرامی در حال مرگ است.

مراحل درمان روت کانال

مرحله 1: بی‌حسی (Anesthetic)
دندان‌پزشک مقدار کمی از داروهای بی‌حس‌کننده را روی لثه شما در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار می‌دهد. پس از عملی شدن این کار، لثه‌ها به شیوه موضعی بی‌حس می‌شوند. حین تزریق بی‌حس‌کننده‌ها ممکن است احساس درد جزئی و یا احساس سوزش داشته باشید، اما این حس به سرعت خواهد گذشت. در طول انجام عمل عصب‌کشی شما بیدار خواهید بود، اما داروهای بی‌حس‌کننده باعث می‌شوند هیچ‌گونه دردی نداشته باشید
مرحله 2: برداشتن پالپ دندان (Removing the pulp)
در این مرحله دندان‌پزشک در قسمت بالای دندان شکاف کوچکی ایجاد می‌کند و با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای به نام فایل دندانپزشکی، آن را به دقت برمی‌دارد.
مرحله 3: آنتی‌بیوتیک‌ها (Antibiotics)
پس از برداشتن مغز و پالپ دندان، دندان‌پزشک ممکن است موضع باز شده را با یک آنتی‌بیوتیک موضعی پوشش داده تا عفونت ایجادشده را سرکوب کند و مانع از تشدید و عود مجدد آن شود. همچنین ممکن است دندان‌پزشک آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را برای مدیریت و اطمینان از سرکوب عفونت برای شما تجویز کند.
مرحله 4: پر کردن موقتی (Temporary filling)
دندان‌پزشک با پر کردن شکاف کوچکی که در قسمت بالای دندان در همان ابتدای عصب‌کشی ایجاد کرده بود به‌صورت موقتی آن را مهروموم می‌کند. آن‌ها به کمک سیلانت سوراخ‌ها و درزها را مسدود می‌کنند تا کانال از آسیب ناشی از بزاق در امان بماند.
چند روز پس از فرآیند عصب‌کشی شما با دندان‌پزشک خود ملاقاتی خواهید داشت و در این جلسه از دندان شما رادیوگرافی می‌شود تا دندان‌پزشک مطمئن شود عفونت روت کانال به‌طورکلی از بین رفته باشد. در این مرحله دندان‌پزشک شما، اقدام به پر کردن دائمی دندان شما خواهد کرد.
دندان‌پزشک ممکن است یک تاج دائمی برای شما در نظر بگیرد که مانند یک دندان واقعی است و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نخواهد شد.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

شرایط اقساط کلینیک سیب سفید به چه صورت است؟

کامپوزیت دندان چیست؟
نمونه کامپوزیت های انجام شده در کلینیک سیب سفید
چه کسانی نباید از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟
کسانی که لثه های بزرگ و چشم گیر دارند برای زیبایی چه باید انجام دهند؟
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است و پس از آن چه باید کرد؟ هزینه کامپوزیت دندان چقدر است و چه تعداد دندان نیاز به کامپوزیت دارد؟
بعد از کامپوزیت دندان چه شکلی میشوم؟ (ارسال عکس) تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت در چیست؟
تفاوت کامپوزیت و بلیچینگ دندان در چیست؟ رایج ترین سوالات درمورد کامپوزیت دندان چیست؟
چگونه بهترین کامپوزیت دندان مناسب شکل صورت خود را انتخاب کنید؟ اگر روی دندان هایم تاج دندان یا کامپوزیت ونیر داشته باشم می توانم از ارتودنسی استفاده کنم؟

ارسال عکس جهت مشاوره اینترنتی با متخصص زیبایی

021-44461471 ، 021-44451453 ، 09122234921