راه‌های درمان لثه‌های سیاه

مدرن ترین و جدیدترین روش برای درمان تغییر رنگ لثه سیاه شده استفاده از لیزر است . البته بسیاری از دندانپزشکان از روش جراحی برای رفع تیرگی لثه استفاده میکنند. در روش درمان با لیزر که Waterlase MD نام دارد، هیچ گونه تزریق بی حسی یا برش لثه انجام نمیشود و بیمار با آرامش کامل برای درمان اماده میشود.

راه‌های درمان لثه‌های سیاه
21 دی 1397
دسته بندی: بیماری‌های لثه,

راه های درمان لثه های سیاه و بیماریهای لثه ای

1- لیزر درمانی

مدرن ترین و جدیدترین روش برای درمان تغییر رنگ لثه سیاه شده استفاده از لیزر است. البته بسیاری از دندانپزشکان از روش جراحی برای رفع تیرگی لثه استفاده میکنند. در روش درمان با لیزر که Waterlase MD نام دارد، هیچ گونه تزریق بی حسی یا برش لثه انجام نمیشود و بیمار با آرامش کامل برای درمان اماده میشود. درمان تیرگی لثه ها با استفاده از لیزر بدون احساس درد و کاملا ایمن صورت می گیرد.به علاوه این لیزرها کاربردهای فراوانی در دندانپزشکی دارد. کسانی که دارای لثه های سالم و بدون التهاب و عفونت هستند میتوانند از لیزر برای درمان استفاده کنند در غیر این صورت دندانپزشک اقدام به برطرف کردن این مشکلات میکند و سپس درمان تغییر رنگ لثه‌ها با لیزر را شروع میکند.

2- جراحی لثه

ساده ترین و پر کاربردترین روش برای تغییر رنگ لثه، جراحی لثه است. این روش به صورت سرپایی و تزریق بی حسی موضعی انجام میشود و بدون درد است. در این روش لایه خارجی لثه که اپتلیوم ( بافت پوششی) و کمی از بافت زیرین لثه به به رنگ تیره در آمده است برداشته میشود. پس از گذشت مدتی لثه ریکاوری ( باسازی ) می‌شود و لایه جدیدی رو ی ان شکل میگیرد که دارای رنگ طبیعی و سالم است و هیچ گونه لک قهوه ای یا سیاهی روی آن مشاهده نمیشود.
البته باید بدانید نتیجه جراحی لثه بین 2-3 روز بعد از آن مشخص میشود. پس از گذشت 5-6 ماه بعد از جراحی لثه حدود 20 تا 30 درصد از تیرگی لثه برمیگردد که امری طبیعی است ، اما دیگر تغییر رنگ پیدا نکرده و رنگ آن ثابت میماند.

3- درمان بیماری پریودنتیت ( عفونت و التهاب لثه )

التهاب و عفونت لثه باعث تغییر رنگ دندان ها و لثه میشود. این عفونت به بافت لثه های اطاف دنداها و استخوان ها آسیب میزند. این بیماری در پلاک های دندانی که جرم دندان در آنجا جمع میشود، شکل میگیرد. جرم ها برای سلامت دندانها بسیار مضر هستند و باعث تغییر رنگ و عفونت در لثه میشود.

برای درمان باید به دندانپزشک مراجعه کرده و اقدام به جرمگیری دندانها بکنید. اگر جرمگیری صحیح باشد و عمق ریشه دندانها کاملا تمیز شود، درمان موفقیت آمیز بوده و لثه پس از مدتی به رنگ طبیعی خود باز میگردد. در موارد وخیم تر باید جراحی لثه انجام شود.

علائم بیماری پریودنتیت :

• لثه های متورم و حساس
  • تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای
  • خونریزی لثه ها
  • تحلیل رفتن بافت لثه ای روی دندانها که باعث مشود دندان ها بلندتر به نظر برسند.
  • چرک کردن بین لثه و دندان
  • احساس درد هنگام جویدن و لق شدن دندانها

بیشتر بخوانید: باندینگ دندان، کیست دندان و راه‌های درمان آن،  ارتودنسی لینگوال

انواع بیماری پریودنتیت :

1- پریودنتیت مزمن: این نوع پریودنتیت رایج ترین نوع آن است که در تمام سنین ممکن است رخ دهد،اما بیشتر بزرگسالان به آن مبتلا میشوند. این بیماری به دلیل تجمع پلاک های دندان به وچود می آید و سبب تورم و التهاب لثه و تحلیل استخوان فک میشود. اگراین بیماری درمان نشود باعث از بین رفتن دندانها میشود.

2- پریودنتیت تهاجمی: این از پریودنتیت به ندرت برای افراد اتفاق میافتد و ممکن است از کودکی و یا آغاز بزرگسالی شروع شود.در صورت عدم پیشگیری و درمان آن باعث آسیب جدی به دندان ها میشود.

3- پریودنتال نکروزان (Necrotizing periodontal disease): این نوع بیماری به دلیل از بین رفتن بافت های لثه و تحلیل رفتن استخوان فک به دلیل کم خونی به وجود می آید که به اصطلاح به آن نکروز (Necrosis) میگویند.این بیماری در نهایت منجر به عفونت لثه‌ها میشود. پریودنتال نکروزان بیشتر در افرادی که دارای بیماری های خاص مانند : بیماریهای آدیسون – سرطان – HIV و ... هستند اتفاق می افتد زیرا سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است.