آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

تعیین سن مناسب برای انجام ونیر کامپوزیت

تعیین سن مناسب برای انجام ونیر کامپوزیت، انجام ونیرکامپوزیت در سنین پایین، نکات انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر طبیعی، طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

تعیین سن مناسب برای انجام ونیر کامپوزیت

برای این که دندانپزشک تعیین کند آیا دندان شما مناسب ونیرکامپوزیت است یا خیر ابتدا موارد زیر را بررسی می کند:

موقعیت دندان در فک

وجود فضای کافی

طول ریشه دندان

وضعیت سلامتی لثه

وضعیت بر هم آیی دندان ها

وضعیت پر کردگی های قبلی

علاوه بر بررسی موارد فوق هریک از اقدامات زیر که لازم باشد را نیز انجام می دهد:

درمان ریشه یا عصب کشی

انجام جراحی لثه توسط دندانپزشک در صورت پوسیدگی تاج

تراش دندان برای فرم دهی مناسب و ایجاد فضای کافی برای قرارگیری ونیر روی دندان

انجام کامپوزیت ونیر در سنین پایین

زنان معمولا تا سن ۲۰ سالگی و مردان تا سن ۱۷ سالگی رشد استخوان دارند  به عبارت دیگر در سنین پایین هنوز رشد دندان ها کامل نشده است بنابراین ممکن است پس از کاشت کامپوزیت بین لثه و دندان فاصله ایجاد شود و ونیر کامپوزیت ظاهر نامناسبی پیدا کند.

در شرایط خاص مانند مواقعی که در بیمار نقص ژنتیکی وجود دارد دندان ها به طور مادرزادی بدشکل می شوند در این صورت می توان در سن پایین از ونیر کامپوزیت استفاده کرد. لازم به ذکر است پس از کاشت کامپوزیت هر چند وقت یکبار باید آن را ترمیم کرد.

انجام کامپوزیت ونیر معمولا برای اشخاص ۱۹ سال به بالا توصیه می شود. در حالت کلی باید گفت برای کامپوزیت محدودیت سنی، زیاد اهمیت ندارد و برای کاشت آن باید به موارد زیر دقت کرد:

وضعیت قرار گیری دندان ها

نحوه اصلاح طرح لبخند

وضعیت پرکردن یا ترمیم های قبلی

سلامت دندان ها

وضعیت بهداشت لثه

نکات انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت ونیر طبیعی

عده ای تصور می کنند سفیدترین رنگ بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان طبیعی است در صورتی که این یک باور غلط است زیرا لبخند های سفید و درخشانی که در تلویزیون می بینید در دنیای واقعی غیر طبیعی اند. در ادامه چند قانون مهم که هنگام انتخاب رنگ کامپوزیت دندان باید مد نظر داشته باشید را بیان می کنیم.

اگر رنگ پوست شما تیره است باید از سایه‌ها و درجه‌های طبیعی‌ تر رنگ استفاده کنید. هرچه کنتراست ایجاد شده بیش تر باشد دندان ها درخشان تر دیده می شوند بنابراین سعی کنید سایه های رنگی طبیعی تر انتخاب کنید نه رنگ های درخشان.

اگر رنگ پوست شما روشن است، بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان رنگ های سفید روشن است زیرا در این افراد بین رنگ پوست و رنگ دندان‌ها کنتراست زیادی ایجاد نمی‌شود. بهترین رنگ برای این افراد رنگ B2 است.

به سفیدی رنگ چشم خود دقت کنید. اگر رنگی که انتخاب می کنید از سفیدی چشم شما سفید تر باشد، دندان‌هایتان یک حالت غیرطبیعی پیدا می‌کند و ونیر کامپوزیت شما طبیعی به نظر نمی رسد. سفیدی چشم، نزدیک‌ ترین و دقیق‌ ترین منبع برای تشخیص رنگ دندان‌ها است.

برای سفیدی طبیعی و واقعی در کامپوزیت ونیر طبیعی می توانید از تکنیک رنگ لایه به لایه استفاده کنید. اگر دقت کرده باشید دندان های واقعی نیز درجه بندی رنگی دارند به گونه ای که لبه های دندان شفاف و اواسط  و میانه های دندان مات است. می توانید رنگ های سفید را انتخاب کرده و با استفاده از تکنیک layering به آن ظاهری طبیعی بدهید.

درجه تغییر در سایه رنگ کامپوزیت طبیعی  شاید به نظر محسوس نرسد اما هنگامی که تمام کامپوزیت ها کنار یکدیگر قرار گیرند؛ یک درجه تغییر رنگ می تواند دو تا سه برابر در روشن تر یا تیره تر نشان دادن دندان ها موثر باشد.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

طول عمر کامپوزیت دندان حدود 7-10 سال به طول می انجامند و در طی این مدت ممکن است به پالیش کامپوزیت دندان نیاز داشته باشید. برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان باید از آنها به درستی مراقبت و نگهداری کنید. با اینحال نمی توانید انتظار داسته باشید که ماندگاری کامپوزیت دندان دائمی باشد. حتی بهترین نوع کامپوزیت دندان نیز نمی تواند طول عمر دائمی داشته باشد. شما تنها می توانید طول عمر کامپوزیت دندان با مراقبت و نگهداری درست از آنها و نیز با مراجه به دندانپزشک هر 6 ماه یکبار افزایش دهید. در صورتیکه بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نکنید ممکن است طول عمر کامپوزیت دندان شما به یکسال هم نکشد.

یکی از مهم ترین عوامل برای بالا بردن طول عمر کامپوزیت دندان انتخاب دندانپزشکی ماهر در این زمینه است زیرا با مهارت و تجربه کاری خود میتواند کامپوزیت دندان را به بهترین شکل برای شما انجام بدهد. استفاده از مواد غذایی سفت و یا استفاده از نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه و یا قهوه از طول عمر کامپوزیت کم میکند. البته لازم به ذکر است که شکستگی کامپوزیت دندان قابل ترمیم و بازسازی محدد می باشد

کیا نباید کامپوزیت کنن؟

کامپوزیت برای افرادی مناسب است.

که به هم ریختگی خفیفی دارند یا تمایل دارند بد رنگی دندان‌هایشان را اصلاح کنند.

توجه کنید که افرادی که به هم ریختگی شدید دندان دارند، راه حل مناسب لمینت و در شرایط حاد تر ارتودنسی است.

متاسفانه در مواردی شاهد بودیم که این عزیزان با وجود اینکه کامپوزیت برایشان توصیه نمیشه، با انجام کامپوزیت در مراکز نامعتبر دچار مشکلات شدید لثه و دندان میشوند.

پس اگه شک دارید که کیس کامپوزیت هستید یا لمینت یا ارتودنسی هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!