سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان چیست؟ علل ایجاد سوزش دهان. علائم سوزش دهان. درمان سندرم سوزش دهان. درمان خانگی سوزش دهان. درمان‌های خانگی آفت دهان. BMS چیست؟ درد نوروپاتیک

سندرم سوزش دهان
19 تیر 1398

سندرم سوزش دهان چیست؟

سندرم سوزش دهان (BMS) احساس گرمایی است که می تواند به روی زبان، لب ها، سقف دهان یا تمام قسمت های دهان شما تاثیر بگذارد. BMS گاهی اوقات "glossodynia" نامیده می شود.

زمانی این احساس را تجربه می کنید که نحوه ی ارسال پیام ها از طریق عصب های دهان به مغزتان تغییر کند، مثلا در مورد طعم و درجه حرارت. هنگامی که مغز شما این پیام ها را به درستی درک نکند، می تواند باعث احساس درد یا سوزش شود.

اگر چه ممکن است بعضی از قسمت های دهان شما احساس سوختگی داشته باشند، اما با لمس احساس گرما نمی کنید. ممکن است قادر به دیدن سختی و یا قرمزی در مناطقی که در معرض هستند نباشید.

BMS گاهی به عنوان "درد نوروپاتیک" نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که اعصاب آسیب ببینند.

چه چیزی باعث BMS می شود؟

گفتنش سخت است. هیچ کس نمی داند دقیقا چه چیزی باعث BMS می شود. با این حال، برخی از علل احتمالی عبارتند از:

• تغییر هورمون
  • استرس، اضطراب یا افسردگی.
  • مشکلات سیستم ایمنی بدن شما.
  • آسیب به اعصابی که طعم یا درد را کنترل می کنند.
  • واکنش به انواع خاصی از خمیردندان ها و دهانشویه ها.
  • دندان مصنوعی نامناسب یا آلرژی به مواد مورد استفاده برای ساخت دندان مصنوعی.

آیا شرایط پزشکی ای وجود دارد که بتواند باعث ایجاد این مشکل شود؟

چند شرایط پزشکی وجود دارد که ممکن است باعث بروز BMS شود. عبارتند از:

• دهان خشک.
  • ریفلاکس اسید (زمانی که اسید معده شما به داخل دهان شما می آید).
  • برفک (یک عفونت قارچی در دهان، همچنین به نام کاندیدا نیز نامیده می شود).
  • کمبود تغذیه ای (به عنوان مثال، زمانی که بدن شما به اندازه کافی آهن، ویتامین B12 یا اسید فولیک تولید یا ذخیره نکند).
  • دیابت.
  • مشکلات تیروئید

در برخی موارد، BMS ممکن است بیش از یک دلیل داشته باشد.

به روی چه کسانی تاثیر می گذارد؟

هر کسی می تواند BMS داشته باشد، اما در خانم های میانسال یا مسن در طول یائسگی رایج تر است (اغلب به نام "تغییر" یا "تغییر زندگی" شناخته می شود).

چه نوع مشکلاتی ممکن است داشته باشم؟

ممکن است شما​​ روی زبان، چشمتان، لب ها، لثه ها یا درون گونه تان احساس سوزش شدید یا متوسط داشته باشید.

برای بعضی از افراد این احساس از صبح شروع می شود و تا اواسط عصر به اوج خود می رسد، و اغلب اوقات شب ها آرام می شود. بعضی از مردم همیشه احساس سوزش می کنند. برای دیگران، درد می آید و می رود. سایر علائم ممکن است شامل بی حسی یا سوزن شدن دهان یا زبان شما، طعم تلخ یا فلزی یا دهان خشک یا درد باشد.

مردم اغلب BMS را طوری توصیف می کنند که انگار دهان خود را با غذا یا نوشیدنی گرم سوزاندید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت، قیمت بلیچینگ دندان، عصب کشی دندان، هزینه ارتودنسی، لمینت بدون تراش دندان، درمان دندان شکسته

چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک دهان شما را به طور کامل بررسی خواهد کرد تا بتواند علت مشکل را پیدا کند. آنها همچنین به سابقه پزشکی تان نگاه می کنند و ممکن است شما را برای «تحقیقات» به پزشک تان ارجاع دهند. ممکن است آزمایش خون یا سواب انجام دهند تا ببینند آیا عفونت، کمبود تغذیه ای و یا سایر شرایط پزشکی وجود دارد یا خیر.

ممکن است شما نیاز به آزمایش آلرژی توسط متخصص بیماری های پوستی داشته باشید. در صورت لزوم، دکتر شما می تواند این را برای شما تجویز کند.

ممکن است به آزمایش خون نیز نیاز داشته باشید تا ببینید که آیا، مثلا، مشکلات تیروئید یا دیابت دارید.

چه درمان هایی وجود دارد؟

درمان BMS می تواند بسته به علت های آن متفاوت باشد.

اگر BMS توسط یک رژیم غذایی ضعیف ایجاد شود، تیم دندانپزشک تان می تواند برای شما مکمل تجویز کند. در صورت لزوم، تیم دندانپزشک تان همچنین می تواند دندان مصنوعی های متفاوتی را تنظیم یا جایگزین کند یا برای عفونت قارچی دهان تان دارو تجویز کند.

بعضی از پزشکان ممکن است یک دوره مشاوره و داروی ضد افسردگی دوز پایین را تجویز کنند. این به این دلیل است که BMS می تواند برخی افراد را از پا دربیاورد و موجب افسردگی شود زیرا آنها هر روز درد می کشند. اگر BMS شما به علت خشکی دهان (اثر جانبی برخی از داروها) باشد، پزشکان می توانند داروهای تان را نیز تغییر دهند.

درمان های دیگر می تواند شامل استراحت کردن، یوگا، مدیتیشن و هیپنوتیزم باشد، زیرا این روش ها به برخی افراد در مقابله با اضطراب کمک می کنند.

چگونه می توانم خودم علائم را کاهش دهم؟

شما می توانید این علائم را به راحتی در خانه کاهش دهید از طریق:

• گاهی آب را مزه مزه کنید و بنوشید
  • مکیدن یخ خرد شده
  • جویدن آدامس بدون قند – این کار به شما کمک می کند بزاق زیادی تولید کنید که به جلوگیری از خشک شدن دهان کمک می کند.
  • اجتناب از چیزهایی که دهان شما را تحریک می کنند - مانند غذاهای گرم و تند، دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند، میوه ها و آبمیوه های اسیدی.
  • اجتناب از تنباکو و محصولات الکلی

چه باید بکنم اگر بفهمم که سوزش دهانی دارم؟

اول از همه، تیم دندانپزشکی خود را برای چک کردن ملاقات کنید. آنها پس از معاینه می توانند بفهمند که علت آن دندانی است مانند دندان های مصنوعی تان یا "دهان خشک". در صورت لزوم، تیم دندانپزشک شما می تواند تناسب دندان های شما را بررسی کند (اگر دندان مصنوعی داشته باشید) و همچنین می توانید ببینید که آیا به ماده ای که از آن ساخته شده است حساسیت دارید یا خیر. آنها همچنین می توانند محصولاتی را برای کاهش خشکی دهان یا از بین بردن هر گونه عفونت قارچی توصیه کنند.

اگر تیم دندانپزشکی شما دلیل دندانی پیدا نکند، ممکن است پیشنهاد کنند که به دکتر خود یا یک متخصص مراجعه کنید. سپس می توانید برای پیدا کردن علت BMS خود یک آزمایش خون بدهید.

چه مدت BMS خواهم داشت؟

همانطور که هیچ کس علل دقیق BMS را نمی داند، برنامه ریزی صحیح روند درمان سخت است. بنابراین، BMS یک وضعیت دراز مدت است که می تواند برای ماه ها، سال ها یا شاید به روی بقیه زندگی شما تاثیر بگذارد.

اگر راه های مقابله با درد و محدود کردن درد را پیدا کرده و درمان یا درمان های توصیه شده توسط پزشک خود را انجام دهید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید کارهایی را که قبلا انجام می داده اید انجام دهید.

اینکه چگونه علائم شما توسط انواع مختلف درمان تحت تاثیر قرار می گیرند باید ثبت شود. پس از آن، تیم دندانپزشکی یا پزشک شما ایده ی بهتری در مورد اینکه کدام درمان برای شما مناسب است خواهد داشت – گذشته از هر چیزی هر فرد با فردی دیگر متفاوت است.

آیا شرایط پزشکی وجود دارد که بتواند باعث ایجاد آن شود؟

مانند هر شرایط درازمدتی، دست و پنجه نرم کردن با درد روزمره می تواند شما را از بین ببرد. اغلب می تواند منجر به افسردگی شود. اگر علت BMS خود را پیدا نکنید، ممکن است پزشک در مطب خود و یا در کلینیک دندانپزشکی یک داروی ضد افسردگی با دوز پایین تجویز کند یا درمان رفتار شناختی را معرفی کند تا به شما در انجام این کار کمک کند.

منبع مقاله

دیگر مطالب مفید کلینیک دندانپزشکی سیب سفید: