علت، علائم و درمان آفت دهان

آفت دهان چیست؟ علل بروز آفت دهان. دلایل ایجاد آفت دهان. علائم بروز آفت دهان. نشانه‌های آفت دهان. درمان خانگی آفت دهان. درمان‌های خانگی آفت دهان. درمان آفت دهان. درمان سریع آفت دهان.

علت، علائم و درمان آفت دهان
2 تیر 1398
دسته بندی: بیماری‌های لثه,

تنها تا 15 اسفند ماه: کامپوزیت دندان هر واحد 540 هزار تومان به جای 700 هزار تومان

امکان پرداخت اقساط بلند مدت

مشاوره از طریق ارسال عکس به واتساپ یا تلگرام

آفت دهان شایع‌ترین نوع بیماری دهان است که بیشتر روی لب، لثه و یا زبان ایجاد می‌شود. شکل ظاهری آفت به صورت زخم‌های زرد یا سفیدی هستند که با بافتی قرمز و ملتهب احاطه شده‌‌اند.

علت آفت دهان:

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد آفت، وراثت است، بنابراین اگر در اطرافیان خود افرادی هستند که به این عارضه مبتلا شده‌اند، ریسک مبتلا شدن شما نیز بسیار بالا می‎باشد. رایج‌ترین دلایل ایجاد آفت دهان عبارت اند از:

1. استرس
  2. آلرژی غذایی
  3. عفونت ویروسی
  4. اختلالات هورمونی
  5. چرخه و روند قاعدگی
  6. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  7. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن

کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین B-3 یا همان نیاسین، B-9 یا اسید فولیک، B-12 یا کوبالامین احتمال بروز این بیماری را بیشتر خواهد کرد. همچنین کمبود آهن، روی و کلسیم نیز دلایلی برای ایجاد زخم و یا تشدید آن خواهد بود.

علائم آفت دهان:

• التهاب قرمز رنگ در دهان
  • زخم زرد یا سفید در دهان
  • احساس سوزش در قسمتی از دهان یا لثه

آفت دهان ممکن است با علائم دیگری مانند تب و تورم غدد لنفاوی خود را نشان دهد. این عارضه معمولا بدون هیچگونه درمانی بین 1 تا 3 هفته بعد از ایجاد از بین خواهد رفت. شایان ذکر است که آفت بیماری غیر مسری است و درد آن بین 7 تا 10 روز ممکن است طول بکشد.

درمان‌های خانگی آفت دهان:

شستوی دهان با آب گرم و همچنین گذاشتن یخ روی زخم می‌تواند به کاهش درد و بهبود زخم کمک کند. استفاده از روغن نارگیل، عسل و روغن درخت چای به دلیل وجود خواص آنتی باکتریال در آنها می‌تواند زخم را ضدعفونی و التیام بخشد. در صورت موثر نبودن درمان‌های خانگی و احساس درد شدید حتما به دندانپزشکی خوب مراجعه کنید.

درمان آفت دهان:

آفت دهان در بیشتر مواقع بدون هیچ درمانی، بهبود می‎یابد. برای جلوگیری از عفونت، به طور مرتب از نخ دندان استفاده کنید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. برای بهبود آفت سعی کنید تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهای تند پرهیز کنید و برعکس از لبنیات برای کاهش درد آن بیشتر استفاده کنید. ممکن است گاهی درد ناشی از آفت شدید شود، در این مواقع دهان را با دهانشویه و یا مخلوط آب و نمک شستشو دهید (توجه داشته باشید که با این کار ممکن است در ابتدا احساس سوزش کنید ولی این سوزش طبیعی است و در نهایت باعث کاهش درد شما خواهد شد). در صورت مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای درمان آفت دهان، دندانپزشکان معمولا داروهای زیر را با توجه به وسعت عارضه تجویز خواهند کرد:

• بنزوکائین
  • آنتی بیوتیک
  • هیدروژن پراکسید
  • پماد کورتیکو استروئید
  • دهانشویه کلرهگزیدین

تشخیص آفت دهان:

متخصص دندانپزشک اغلب با معاینه می‌تواند این ضایعه را تشخیص دهد اما در صورتی که شدت این بیماری زیاد باشد، ممکن است نیاز به آزمایش خون و نمونه برداری باشد.

در صورت عدم درمان آفت به مرور زمان ممکن است به یک ضایعه‌ی سرطانی تبدیل شود. برخی از علائم سرطان دهان مانند زخم‌های دردناک باز و تورم گردن شبیه به آفت دهان می‌باشد. نشانه‌های بروز سرطان دهان:

• گوش درد
  • دندان‌های شل
  • مشکل در بلعیدن
  • خونریزی لثه و دهان

اگر این علائم را همراه با آفت دهان تجربه کردید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت دندان، قیمت بلیچینگ دندان، عصب کشی دندان، هزینه ارتودنسی، لمینت بدون تراش دندان، درمان دندان شکسته

عوارض آفت دهان:

در صورت عدم درمان آفت دهان، ممکن است عوارضی مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

• ایجاد زخم‌هایی خارج از دهان
  • احساس درد هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و حتی صحبت کردن

نکات مهمی برای پیشگیری و درمان آفت دهان:

برای اینکه از بروز دوباره‌ی آفت دهان جلوگیری کنید، از خوردن غذاهای اسیدی، تند، شور و همچنین غذاهایی که باعث تحریک حلق و زبان کوچک می‌شود اجتناب کنید. در صورتی که علت آفت دهان شما، استرس است، سعی کنید از راهکارهایی که باعث کنترل استرس می‌شود استفاده کنید. با پزشک خود درمورد کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن خود مشورت کنید، رژیم غذایی مناسب و تجویز مکمل به کاهش ایجاد آفت دهان کمک می‌کند. همچنین استفاده از مسواک نرم برای پیشگیری از تحریک بافت نرم دهان، زبان و لثه بسیار مناسب است. شایان ذکر است که به هیچ عنوان محلی را که دچار این ضایعه می‌باشد با زبان یا دندان خود تحریک نکنید.