آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

ریتینر چیست؟

- ریتینرچیست ؟ پس از چندین سال استفاده از ارتودنسی بالاخره یک روزطول درمان شما به پایان میرسدو دندان های شما آزاد خواهد شد و درنهایت میتوانید لبخندی زیبا با دندانهایی صاف و مرتب را تجربه کنید. اما توجه داشته باشید که دوره درمان به طور کامل تمام نشده و اکنون زمان استفاده از ریتینر (نگهدارنده) است

ریتینر چیست؟
19 بهمن 1397
0
دسته بندی: ارتودنسی دندان,

 

شرایط اقساط دندانپزشکی: 70 درصد از مجموع هزینه دندانپزشکی شما به صورت بلند مدت و تا 10 ماه اقساط  می‌گردد.

برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید:

 453 451 44 -021  و  471 461 44 - 021 

ریتینر چیست؟

پس از چندین سال استفاده از ارتودنسی بالاخره یک روزطول درمان شما به پایان میرسد و دندان های شما آزاد خواهد شد و درنهایت میتوانید لبخندی زیبا با دندانهایی صاف و مرتب را تجربه کنید. اما توجه داشته باشید که دوره درمان به طور کامل تمام نشده و اکنون زمان استفاده از ریتینر (نگهدارنده) است. ریتینرها قطعه های  پلاستیکی هستند که از قبل پزشک از دندانهای بیمار قالب گرفته و مختص هر فرد ساخته میشود. ریتینر ها بعد از تمام شدن طول درمان ارتودنسی، دندانها  را در جای جدید وصحیح خود نگه می داردو اجازه نمیدهد که آنها حرکت کنند و به محل اولیه خود بازگردند. تا همواره بتوانید لبخندی زیبا داشته باشید.نواع مختلفی ار ریتینر ها وجود دارد و دندانپزشک مربوطه تصمیم میگیرد که کدام نوع برای تکمیل درمان بیمار مناسب است. بنابراین اگر میخواهید لبخد جدید خود را حفظ کنید، و زمان و پول و انرژی که در طول درمان با ارتودنسی صرف کردید به هدر نرود، بسیار ضروری است که از ریتینرها استفاده کنید. گذاشتن ریتینر معمولا در همان روزی کهارتودنسی را  خارج میکنید انجام می‌شود.

دلیل استفاده از ریتینر یا پلاک نگهدارنده چیست؟

دندان ها تمایل دارند به حالت اولیه خود بازگردند. این تغییر و حرکت ممکن است با افزایش سن شروع شود که منجر به مشکلاتی از قبیل کراس بایت، اور بایت و شلوغی بین دندانها می‌شود. بنابراین استفاده از پلاک نگهدارنده ضروری می‌باشد.
استفاده ار ریتینرها در مدت طولانی باعث میشود که شما مدت زمان بیشتری از داشتن دندانهای مرتب و منظم لذت ببرید.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان چیست، ارتودنسی سرامیکی و مزایای آن، علت سفید شدن لثه‌ها

انواع ریتینرها:

1- ریتینر هالی( Hawley Retainers): رایج ترین نوع ریتینر، ریتینر هالی نامیده میشود. این ریتینر یه قالب نازک و سبک از جنس اکلریک که متناسب با فرم دهان و دندان بیمار ساخته میشود و دارای یک سیم فلزی در قسمت جلو آن است که بر سطح دندانهای جلویی قرار میگیرد تا دندانهائ را در جایگاه صحیح خود نگه دارد.ریتینر هالی ساده، بادوام و استفاده از آن راحت می باشد. ریتینر هالی طوری طراحی شده که به آسانی قابل برداشتن و گذاشتن داخل دهان است و حتی می توانید در آینده رنگ و طرح دلخواه خود را برای قسمت پلاستیکی که سقف دهان شما را می پوشاند انتخاب کنید. همجنین میتواند برای اصلاح کردن حرکت های جزئی دندانها  مورد استفاده قرار بگیرد، بنابراین با استفاده از این پلاک نگهدارنده ، همیشه میتواند یک لبخند بی عیب و زیبا داشته باشید.

2- ریتینر شفاف (Clear Aligner Retainers): یکی دیگر از اونواع متداول ریتینر، ریتینر شفاف است که بسیار شبیه ارتودنسی اینویزالاین ( نامرئی) می‌باشد. این ریتینرها بسیار ظریف و از نوعی پلاستیک شفاف ساخته میشود که به قدت روی دندانها قرار میگیرد و تقریبا غیر قابل مشاهده هستند، بنابرین دیگران متوجه نمیشوند که روی دندانهای شما ریتینر وجود دارد. همچنین گذاشتن و برداشتن این ریتینرها راحت و ساده میباشد. همچنین این نوع از ریتینر ها دارای دوام کمتری نسبت به ریتینرهای هالی میباشد. پلاک های شفاف فقط جهت تثبیت دندانها در جایگاه صحیح خود استفاده میشوند و نمیتواند هیچ تغییری در موقعیت آنها ایجاد کند.

3- ریتینر ثابت: پلاک های نگهدارنده ثابت همانند پلاک های هالی و شفاف قابل برداشتن نیست. ای نوع از ریتینر معمولا برای دندانهای جلویی فک پایین بعد از برداشتن ارتودنسی استفاده میشود.در حالی که غیر قابل برداشتن هستند، غیر قابل مشاهده هم هستند. زیرا ریتینر ثابت از یک سیم فلزی تشکیل شده است که  به سطح پشتی دندانها متصل میشود و ممکن است برای چندین سال در همان جا برای تثبیت جایگاه دندانها باقی بمانند. مزیت دیگر آن این است که نیاز به همکاری چندان بیمار ندارد، به طور مثال در مورد ریتینر هالی و شفاف اگر بیمار فراموش کند که پس از خارج کردن آن از دهان دوباره از ان استفاده کند، درمان نتیجه خوبی نخواهد داشت.

سازگاری و عادت کردن به استفاده از ریتینر:

حتی اگر شما از بریس ها سنتی و یا اینویزالاین از قبل استفاده کرده باشید، ممکن است گذاشتن ریتینر کمی نیاز به زمان داشته باشد تا به آن عادت کنید.در بعضی موارد باعث ترشح بزاق دهان بیشتر از حد نرمال برای یک روز بعد از گذاشتن هر نوع از ریتینرها می‌شود. هم چنین ، ممکن است در روزهای اول به سختی صحبت کنید اما نگران نباشید این مشکل به مرور زمان از بین میرود. البته، ریتینرهای متحرک همیشه باید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج شوند.

چه مدت زمان باید از ریتینر استفاده کرد؟

در ابتدا، شاید مجور شوید ریتینر متحرک را کل طور روز، هر روز استفاده کنید.این مدت زمان نهایتا بین 3 تا 6 ماه طول میکشد. در طول این مدت شما  با استفاده از پلاک های نگهدارنده از استخوان فک و بافت های لثه ای پشتیبانی میکنید تا دندانها در جایگاه جدید خود تثبیت گردند. همچنین با توجه به تشخیص دندانپزشک خود میتوانید ار ریتینر فقط  هنگام شب استفاده کنید.

 نگهداری و مراقبت از ریتینرها:

همانند، زمانی که که از بریس ها استفاده میکند، رعایت بهداشت دهان و دندان یک امر ضروری است و هرگز نباید متوقف شود. برای اینکه لبخندی سالم و زیبا داشته باشید باید علاوه بر تمیز نگه داشتن دندانها با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، به تمیز نگه داشتن ریتینر هم توجه داشته باشید.
برای تمیز نگه داشتن ریتینر هالی و شفاف میتوانید یا استفاده از مسواک های کوچک و مقداری خمیر دندان کل آن را طورکی مسواک بزنید که هیچ اثری از ذران مواد غذایی در ان باقی نماند. همچنین، شما میتواند ریتینر ثابت را همانند مسواک زدن روزانه دندانها، مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
در نهایت، از گم شدن و خراب شدن ریتینر خود جلوگیری کنید، از ریتینری که در کلینیک ما تهیه شده است استفاده کنید.
همچنین، از قرار دادن ریتینر در برابر گرما با شستن آن توسط آب خیلی گرم یا گذاشتن آن در جای گرم خودداری کنید، زیرا پلاستیک یا اکلرلیک استفاده شده در ریتینر میتواند تغییر شکل پیداکند و غیر قابل استفاده شود. استفاده صحیح  از یک ریتینر میتواند کمک کند تا تغییرات به وجود آمده توسط ارتودنسی، ثابت بمانند و برای همیشه لبخند زیبا و سالم داشته باشید.

 

شرایط اقساط دندانپزشکی: 70 درصد از مجموع هزینه دندانپزشکی شما به صورت بلند مدت و تا 10 ماه اقساط  می‌گردد.

برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید:

 453 451 44 -021  و  471 461 44 - 021 

 

همین حالا کلیک نمایید و عکس لبخندتان را برای ما بفرستید. 

تا مشاوره و هزینه‌ی حدودی آن از طرف متخصص زیبایی برای شما ارسال گردد.

(تصاویر به گونه‌ای که 16 دندان جلو مشخص باشد.)

دیگر مطالب مفید کلینیک سیب سفید

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!