مشکلات ایمپلنت:لق شدن، عفونت

روش جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان.پیشگیری از عفونت ایمپلنت.جلوگیری از لق شدن ایمپلنت.علائم عفونت ایمپلنت.آیا ایمپلنت عفونت میکند؟علت درد دندان بعد از ایمپلنت.

مشکلات ایمپلنت:لق شدن، عفونت
12 خرداد 1399
دسته بندی: ایمپلنت,

روش جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

با توجه به  تجربه متخصص ایمپلنت دندان ما،مهم‌ترین ریسک‌های کاشت ایمپلنت عبارتند از:

• زخم و جراحت حین کاشت
  • جوش خوردن ناموفق ایمپلنت به استخوان فک
  • ترک خوردن یا شکستگی تاج دندان
  • لق شدن ایمپلنت

درمان عفونت ایمپلنت با تعویض پایه ممکن است؟

خیر. گاهی اوقات می‌توان پایه‌ی ایمپلنت دندان را حتی پس از عفونت حفظ کرد. دندانپزشکان با روش‌های مختلفی مانند لیزر درمانی، موفق به متوقف ساختن عفونت و حتی بازسازی استخوان می‌شوند، اما قطعا موفقیت در این نوع درمان از بیماری به بیمار دیگر فرق دارد. اگر لیزر درمانی ناموفق باشد، دندانپزشک احتمال عفونت ایمپلنت و استخوان فک اطراف آن را بررسی کرده و در صورت نیاز از روش پیوند‌ استخوان استفاده خواهد کرد و در شرایط بسیار حاد، تعویض پایه‌ی ایمپلنت را به شما توصیه خواهد نمود.

چگونه میتوان عفونت ایمپلنت را درمان کرد؟

در صورت عفونت ایمپلنت بهتر است غذاهای نرم بخورید و بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید. آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را مصرف کنید، و از کیسه ‌ی یخ استفاده کنید. لازم است از انجام فعالیت‌های بدنی خودداری کرده و استراحت کنید.

اگر عفونت ایمپلنت به موقع درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر عفونت درمان نشود ممکن است نیاز به برداشتن بافت‌های استخوان‌ فک باشد که می‌تواند استخوان و فک شما را کلاً ضعیف کند و ایمپلنت خود را از دست بدهید. دندانهای طبیعی مجاور آن نیز ممکن است عفونی شوند. علاوه بر این، عفونت می‌تواند به بافت‌های نرم و سینوس‌ها نیز نفوذ کند. در موارد شدید‌تر، عفونت ایمپلنت به عفونت خونی منجر شده، عفونت وارد جریان خون شما می‌شود و حتی می‌تواند به مغز شما نیز سرایت کند.

عدم مراقبت بعداز ایمپلنت چه عواقبی دارد؟

اگر ایمپلنت‌ها به شکل صحیح مراقبت و پاک‌ سازی نشوند، شروع به التهاب و خونریزی خواهند کرد. این بیماری که «پری ‌ایمپلنتیتیس» نامیده می‌شود، در اثر عدم‌ مراقبت بعد از ایمپلنت ایجاد می‌گردد که اگر در مراحل اولیه درمان نشود، خونریزی گسترش پیدا کرده و می‌تواند منجر به عفونت یا حتی از دست دادن ایمپلنت گردد.

آنتی بیوتیک ها از عفونت ایمپلنت جلوگیری میکنند؟

آنتی ‌بیوتیک‌ها باعث از بین رفتن باکتر‌ی‌ها شده و یا از رشد و گسترش آنها جلوگیری می‌کنند. آنها می‌توانند برای پیشگیری و عفونت‌های بعدی موثر واقع شوند و واقعا به حفظ ایمپلنت برای طولانی‌مدت کمک کنند‌ اما نظر دندانپزشکان در مورد چگونگی استفاده کردن از آنتی‌بیوتیک‌ها متفاوت است. به هر حال، اگر احتمال عفونت ایمپلنت وجود داشته باشد، دندانپزشک آنتی‌بیوتیک مناسبی تجویز می‌کند تا از گسترش عفونت جلوگیری نماید.

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای مقابله با عفونت ایمپلنت نیز استفاده شوند. گرچه این داروها می‌توانند از ایجاد باکتری در دهان شما جلوگیری نمایند، اما در برابر عفونت‌های ویروسی یا قارچی بی‌اثر هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها غالبا به عنوان روشی برای درمان عفونت ایمپلنت استفاده می‌شوند، اما همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، اگر عفونت بسیار شدید باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها به اندازه‌ی کافی در حل این مشکل قوی نبوده و باید به جراحی و تعویض ایمپلنت فکر کرد.

آیا لق شدن ایمپلنت قابل درمان است؟

در صورت لق شدن ایمپلنت، با مراجعه سریع به پزشک و تشخیص جراح، درمان با توجه به وضعیت ایمپلنت انجام می‌گیرد. ابتدا تاج دندان و اطراف ایمپلنت پاکسازی شده و سپس نسبت به محکم کردن پیچ یا اجزای دیگر ایمپلنت و یا خارج کردن ایمپلنت و تعویض پایه آن تصمیم ‌گیری می‌شود . ممکن است به دلایلی مثل عدم‌ سازگاری ایمپلنت با لثه یا عفونت، تصمیم به خارج کردن ایمپلنت گرفته ‌شود.

چگونه لق شدن تاج دندان ایمپلنت را شناسایی کنیم؟

علائم لقی تاج دندان ایمپلنت شبیه لقی ایمپلنت است: خونریزی هنگام مسواک زدن یا لمس کردن لثه، درد و ناراحتی و بی‌رنگ شدن لثه اطراف ایمپلنت.

برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان چه کنیم؟

• حفظ بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و نخ دندان دو بار در روز و استفاده از دهان ‌شویه ضد باکتریایی بدون الکل
  • برنامه‌ ریزی برای ویزیت‌های منظم دندانپزشکی
  • رژیم غذایی مناسب شامل عدم‌ مصرف غذاهای سفت و شیرینی‌ها، و در‌مقابل تغذیه‌ی سالم ‌تر و مفیدتر برای استخوان و لثه مانند شیر، تخم‌ مرغ و ماهی

آیا کسانی که داروی بیس فسفونات استفاده میکنند میتوانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

از داروی بیس‌ فسفونات معمولاً برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. قبل از ایمپلنت، تاریخچه کامل پزشکی بیمار، میزان و مدت زمان مصرف بیس ‌فسفونات، توسط پزشک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سپس تصمیم‌ گیری می‌شود، زیرا این موارد می‌تواند بر روی ایمپلنت تأثیر‌گذار بوده و محدودیت ایجاد کند.

تمیزکردن ایمپلنت

• استفاده از برس های مخصوص

می توانید از یک مسواک معمولی برای مسواک زدن روی ایمپلنت های دندانی خود استفاده کنید، اما گاهی بیماران نمی دانند از چه مسواکی استفاده کنند. در هنگام استفاده از مسواکهای صوتی، برقی یا دستی تفاوت اساسی وجود ندارد، بنابراین هر کدام از موارد، مناسب برای استفاده هستند.

• استفاده از نخ دندان در بهداشت ایمپلنت

انواع نخ دندان ها در داروخانه ها وجود دارد، و انتخاب صحیح آن بسیار دشوار است. به طور کلی، دندانپزشکان استفاده از نوار یا نخ بلافاصله برای کاشت ایمپلنت را توصیه می کنند، زیرا نخ دندان می تواند از بافت اطراف دندان و لثه محافظت کند.

طول عمر ایمپلنت

اگر یک ایمپلنت جراحی موفق داشته باشد و به استخوان کامل جوش خورده باشد، وارد مرحله پروتزی می شود که طول عمر ایمپلنت جوش خورده به استخوان به عواملی مثل طرح درمان خوب پروتزی که توسط متخصص پروتز دندانی طرح ریزی می شود، شرایط بهداشت بیمار، تعداد ایمپلنت ها و شرایط سیستمیک بیمار بستگی دارد .

به طور متوسط طول عمر ایمپلنت دندان 20 سال برآورد می‌شود اما معمولاً در صورت مراقبت مناسب بسیار بیشتر دوام خواهد داشت و حتی می‌تواند مادام‌ العمر باشد. ایمپلنت مقاومت زیادی در مقابل فشار دارد بنابراین احتمال شکستن آن بسیار کم است. معمولاً علت عدم موفقیت ایمپلنت پس از چند سال، عفونت پیرامون ایمپلنت و تحلیل رفتن استخوان است. در عدم موفقیت کوتاه‌ مدت غالباً فرایند جوش خوردن استخوان فک به ایمپلنت دندان به خوبی انجام نشده است.

متداول‌ترین دلایل لق شدن ایمپلنت در دراز‌مدت:

• کافی نبودن ایمپلنت و ایجاد فشار زیاد بر آن
  • دندان‌قروچه و ساییده شدن دندان‌ها
  • عدم‌ رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کافی نبودن بافت لثه یا استخوان
  • بیماری‌های مزمن متابولیک، مانند بیماری کلیوی یا کبد یا دیابت
  • تأثیر مواد غذایی در اطراف ایمپلنت
  • عفونت باکتریایی

برای اطلاعات بیشتر و ویزیت حضوری میتوانید به کلینیک دندانپزشکی سیب سفید مراجعه کنید تا به صورت رایگان با متخصص ایمپلنت دندان ما مشاوره داشته باشید.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

مشاوره حضوری رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟
فیلم مراحل انجام ایمپلنت دندان
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟
هزینه انجام ایمپلنت دندان چقدر است؟
طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است؟ رزرو نوبت برای ویزیت رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان مصنوعی به نظر می رسد یا طبیعی؟ مدت زمان کاشت دندان چقدر طول می کشد؟
چه مدت پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت انجام داد؟ به چه تعداد ایمپلنت دندان نیاز دارم؟
مراحل ایمپلنت دندان در صورت نیاز به پیوند استخوان چگونه است؟
چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنیم؟
آیا نیاز به جایگزینی ایمپلنت دندان قدیمی دارم؟
آیا سالمندان می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟
بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟
آیا کسانی که پوکی استخوان دارند می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.