آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

آيا كامپوزيت بدون تراش دندانها قابل انجام است؟

تراش دندان برای انجام کامپوزیت دندان.آيا كامپوزيت بدون تراش ممکن است؟اصلاح طرح لبخند با انجام کامپوزیت.

آيا كامپوزيت بدون تراش دندانها قابل انجام است؟

در روش كامپوزيت ونير يک لايه بسيار نازک از مواد رنگ دندان روى سطح بيرونى دندان قرار داده میشود و بدليل ضخامت بسيار كم اين لايه، نياز به تراش دندانها نيست بجز در برخی مواقع که به آن ها اشاره خواهیم داشت:

  • اگر بخواهيم دندان بيرون زده و بزرگ را در سطح دندانهاى ديگر ببريم.
  • اگر دندان بلند و بزرگ را بخواهيم به فرم مناسب در بياوريم.
  • در موارد نامرتبى دندان ها

البته باید متذكر شد كه در همه موارد فوق هم اين ميزان تراش در حداقل ممكن است ولی در روش لمینت سرامیکی دندان ها قبل از انجام کار نیاز به تراش دارند. دلیل تراش دندان ها برای انجام لمینت دندان، آماده سازی برای چسباندن لمینت ها به مینای دندان میباشد.

تراش دندان طبیعی دارای عوارضی می باشد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم داشت:

  • از بین رفتن بافت سالم دندان طبیعی
  • از دست دادن بافت های نگهدارنده و حمایت لثه
  • کم شدن سطح سخت دندان
  • امکان بیماری‌های پریودنتال
  • تغییر رنگ دندانی که تراش خورده براثر بالا رفتن سن

يكى دیگراز چالشهاى درمانهاى زيبايى انتخاب رنگ كامپوزيت است. معمولا مراجعه كنندگان تصور دقيقى از خواسته خودشان ندارند و يا اگر هم بدانند، با محدوديتهاى درمان آشنا نيستند. یکی از روش ها برای انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت دندان، مشورت با دندانپزشک میباشد که گاهی به دلایل مختلف مراجعه به دندانپزشکی دشوار است که کلینیک دندانپزشکی سیب سفید راهکاری پیش رو گذاشته است. شما میتوانید با ارسال عکس دندان خود به شماره 09393558965 مشاوره خود را از طریق واتساپ، به صورت آنلاین دریافت نمایید.

يک رنگ خاص كامپوزيت ممكن است در افراد مختلف، نمايش متفاوتى داشته باشد، زيرا كامپوزيت يک لايه بسيار نازک و شفاف است و تحت تاثير رنگ بيس دندان زيرش قرار مى گيرد. لذا در فردى كه رنگ دندانهايش خيلى تيره است نمى توان انتظار رنگ سفيد و شفاف داشت. زيرا شفافيت رنگ، عبور نور بيشتر و ايجاد سايه بيشترى دارد و در اين افراد باید از رنگهاى اوپاكتر (مات تر) استفاده كرد تا پوشش بيشترى روى رنگ دندان داشته باشد و بالعكس در افرادى كه رنگ دندانها روشنتر است مى توان از رنگهاى شفافتر استفاده كرد.

نكته بعدى این است که در افرادى كه نياز به استفاده از رنگهاى اوپاک و مات دارند، از يک لايه نازک رنگ شفاف نيز روى آن استفاده مى شود كه نمايش رنگ زنده تر و طبيعى تر شود. از آنجایی که بیشتر افراد در انتخاب رنگ اصلی کامپوزیت ونیر خود مردد هستند متخصصان کلینیک دندانپزشکی سیب سفید با شما در این زمینه همکاری خواهند نمود تا عالی ترین رنگ را برای کامپوزیت دندان خود انتخاب کنید. برای انتخاب رنگ نگران نباشید شما بعد از مراجعه به کلینیک ها میتوانید درخواست تست رنگ نمایید و برای شما از رنگ های متفاوت روی دندان هایتان تست میکنند و سپس خودتان تصمیم میگیرید.

اصلاح طرح لبخند به روش كامپوزيت ونير

در روش كامپوزيت ونير انتخاب رنگهاى خيلى روشن باید با احتياط انجام شود، زيرا در مواردى كه بى نظمى دندانى همراه با تغيير رنگ شديد دندانى همراه باشد، از انجا كه اصلاح بى نظمى با تغيير ضخامت لايه ونير روى دندان صورت مى گيرد، اين تغيير ضخامت و تضاد رنگ لايه ونير با بيس دندان، مى تواند موجب ايجاد حالت سايه و روشن در نتيجه درمان نهايى شود.

از اينرو اگر فردى مايل به انتخاب رنگهاى سوپر بليچ (خيلى روشن) براى دندانهايش است و دندانهاى بسيار بدرنگ و نامرتبى هم دارد، بهتر است ابتدا با روش ارتودنسی بهم ريختگى دندانهايش را اصلاح كند و سپس دندانهايش را لمينت يا ونير كند.

در مورد روش انجام كامپوزيت ونير، تكنيک هاى مختلفى وجود دارد و انتخاب روش به وضعيت دندانها، تجربه و سليقه دندانپزشک و كيفيت رنگ مورد انتظار بستگى دارد.

اما هر روشى كه در اجرا مورد استفاده قرار مى گيرد باید دقيق و با حوصله انجام شود و چند نكته مورد توجه قرار گيرد.

  • لبه نزديک لثه كاملا در تطابق با دندان باشد و حالت پله و برجستگى نداشته باشد.
  • آناتومى برجستگى و شيارهاى روى سطح بيرونى بازسازى شود.
  • ضخامت كامپوزيت بيش از حد برجسته نباشد.
  • رنگ دندان مات و گچى نباشد و در نواحى لبه برنده دندانها شفافتر باشد سطح دندان تخت و مسطح نباشد و حالت طبيعى رو داشته باشد.
  • امكان عبور نخ دندان از بين دندانها باشد.

زيبايى رنگ دندانها در شفافيت آن است و هر چه رنگ شفافتر و عبور نور از وراى پوسته نازک كامپوزيت بيشتر باشد، دندانها طبيعى تر و زنده تر جلوه مى كنند. اما نكته اينجاست كه اگر رنگ كامپوزيت خيلى شفاف باشد، رنگ اصلى دندانها سايه مى اندازد و نمى توان بد رنگى دندانها رو پوشاند و باید با كامپوزيت اوپاک و مات بد رنگى زير كامپوزيت رو پوشاند. بنابراين اگر بدرنگى دندانها زياد باشد نمى توان انتظار انجام درمان كامپوزيت ونير با رنگى بسيار شفاف داشت.

اگر قصد درمان كامپوزيت دندان داريد در مورد انتخاب رنگ به اين چند نكته توجه كنيد.

  • رنگ كامپوزيت بلافاصله بعد از درمان تا حدى گچى و سفيد است، اما چند روز بعد رنگ شفافتر و طبيعى تر مى شود.
  • در زمان انتخاب رنگ، كه دندانپزشک نمونه رنگ را روى يک دندان تست مى كند، ممكن است سفيدى رنگ خيلى به چشم نيايد ولى در پايان كار كه روى همه دندانها كامپوزيت قرار داده مى شود، سفيدى نمايش بيشترى دارد.
  • يک رنگ خاص در افراد مختلف ممكن است نمايش متفاوتى داشته باشد، زيرا رنگ تحت تاثير رنگ اصلى دندان زير كامپوزيت و ضخامت لايه كامپوزيت روى آن قرار مى گيرد.
  • انتخاب رنگهاى خيلى سفيد در افرادى كه دندانهاى درشت و بيرون زده اى دارند، توصيه نمى شود.
  • انتخاب رنگهاى خيلى سفيد در افرادى كه دندانهاى نامرتبى دارند، خيلى توصيه نمى شود.
  • در انتخاب رنگ دقت كنيد، زيرا تغيير رنگ ونير پس از درمان امكانپذير نيست، مگر آنكه مجددا تعويض شوند.

 

جهت اطلاع از شرایط اقساطی و رزرو وقت اینجا کلیک کنید.

چند نكته كه در درمان كامپوزيت ونير باید دقت كنيد:

  • رنگ كامپوزيت ونير نباید بصورت غير عادى سفيد و گچى باشد.
  • رنگ نبايد مات باشد و نور باید از وراى پوسته ونير عبور كند.
  • سطح ونير نبايد بيش از حد برجسته و ضخيم باشد.
  • شكل دندان نبايد تخت و صاف باشد و باید انحناها و زواياى دندان بدرستى فرم گيرد.

يكى از فاكتورهاى مهم در زيبايى لبخند، ايجاد فرم و شكل متناسب دندانها با اجزاء صورت و ساير دندانهاست. نسبت طلایی یا همان عدد1.618 یکی از زیبایی‌های دنیای ریاضی است که در گوشه و کنار این دنیای بزرگ از اندام‌های بدن انسان تا آثار برجسته و مشهور هنری و معماری در سطح دنیا و حتی نحوه رشد دانه‌های گل آفتابگردان می‌توان ردپایی از آن پیدا کرد.

خيلى از کارشناسان بر این باورند ​هر اثر هنری که در آن نسبت طلایی رعایت شده باشد، منحصر به فرد است. وجود این نسبت طلایی بین پهنای لبه‌های دندان‌های قدامی انسان‌ و یا وجود مستطیل طلایی در نسبت طول به عرض یک دندان قدامی نرمال نيز مى تواند در افزايش زيبايى و ايجاد هارمونى بين دندانها كمک كننده باشد.

توجه داشته باشيد كه درمانهايى مانند لمینت و كامپوزيت ونير بسيار دقيق و حساس هستند و بهتر است توسط يک دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشک متخصص (داراى بورد تخصصى) و در يک مرکز مجهز انجام شود و مى بايست در برابر وعده هاى اغواگرانه مانند ساده و يا کم هزينه جلوه دادن درمان به ديده ترديد نگريست. برای انجام کارهای زیبایی دندان و یا ایمپلنت دندان، ما به شما کلینیک دندانپزشکی سیب سفید را پیشنهاد میدهیم تا از شرایط ایمپلنت اقساطی و یا کامپوزیت اقساطی نیز برخوردار شوید.

 

دیگر مطالب مفید کلینیک دندانپزشکی سیب سفید:

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!