تشخیص و درمان دندان مرده

تشخیص دندان مرده. علائم دندان مرده. درمان دندان مرده. کنترل درد دندان مرده. پیشگیری از دندان مرده. عصب کشی دندان. علت از بین رفتن دندان. درمان خانگی دندان مرده. چگونه از دندان مرده جلوگیری کنیم؟

تشخیص و درمان دندان مرده
9 تیر 1398
دسته بندی: عصب‌کشی,

دندان مرده:

دندان‌ها ترکیبی از بافت سخت و نرم هستند و ممکن است به عنوان موجود زنده به آنها نگاه نکنید، اما باید بدانید که دندان‌های سالم زنده هستند. هنگامی که عصب‌های موجود در بافت خمیری دندان، که لایه داخلی است، با آسیب دیدن و یا پوسیدگی ویران شوند، می‌توانند انتقال خون به دندان را متوقف کنند. این امر می‌تواند منجر به عفونت و مردن عصب دندان شود که اصطلاحا با نام دندان مرده شناخته می‌شود.

در ادامه چگونگی شناسایی دندان مرده و اینکه اگر نشانه‌هایی از آسیب در دندان‌هایتان مشاهده کردید چه کاری باید انجام دهید را به شما خواهیم گفت.

علائم دندان مرده:

یک دندان مرده دندانی است که دیگر خون تازه دریافت نمی‌کند. برای بسیاری از مردم، تغییر رنگ ممکن است یکی از اولین نشانه‌های یک دندان در حال مرگ باشد، همچنین ممکن است در لثه یا دندان‌هایتان احساس درد کنید. دندان‌های سالم معمولا دارای یک لایه‌ی سفید هستند، هر چند این رنگ می‌تواند بسته به رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر شما به طور منظم غذاهای رنگ دهنده مانند قهوه، زغال اخته و... مصرف کنید یا سیگار بکشید، لبخند شما ممکن است به رنگ سفید کدر یا زرد کم رنگ باشد. با این وجود این تغییر رنگ احتمالا یکنواخت خواهد بود.

دندان در حال مرگ ممکن است زرد، قهوه‌ای روشن، خاکستری یا حتی سیاه باشد، در واقع ممکن است به نظر برسد که دندان کبود شده است. تغییر رنگ در طول زمان افزایش می‌یابد، زیرا دندان به فاسد شدن ادامه می‌دهد و در نهایت عصب آن می‌میرد. درد یکی دیگر از علائم احتمالی دندان مرده است. برخی از مردم ممکن است احساس درد نکنند، برخی دیگر ممکن است درد کمتری را احساس کنند و افراد دیگر نیز ممکن است احساس درد شدیدی داشته باشند. درد اغلب ناشی از عصب در حال مرگ است، همچنین می‌تواند به علت عفونت نیز باشد. نشانه‌های دیگر عفونت عبارت اند از:

اگر علائم یک دندان مرده را دارید، حتما باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت چیست؟ ارتودنسی، هزینه کامپوزیت دندان، سوالات رایج بلیچینگ دندان، انواع ایمپلنت دندان، درمان آفت دهان، آبسه دندان

علت از بین رفتن یا اصطلاحا مردن دندان چیست؟

تروما و یا آسیب به دندان شما یکی از دلایل ممکن برای مردن دندان است. به عنوان مثال، برخورد توپ فوتبال به دهان یا ضربه زدن به دهانتان در برابر چیزی باعث می‌شود که دندان خود را بکشید. یک دندان ممکن است به سرعت، در عرض چند روز، چند ماه یا چند سال و یا به آرامی بمیرد. یک دندان همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی بهداشت ضعیف دهان و دندان از بین برود. این اتفاق می‌تواند منجر به ایجاد حفره‌ها شود که وقتی بدون درمان باقی بماند، دندان شما را به آرامی از بین خواهد برد. حفره‌ها بر روی مینای دندان ایجاد می‌شوند که لایه‌ی محافظ خارجی دندان شما است. این حفره‌ها اگر درمان نشوند، می‌توانند به آرامی باعث فرسایش مینای دندان شوند و در نهایت به پالپ (بافت خمیری) برسند که باعث آلوده شدن بافت خمیری خواهد شد و خون به این بافت خمیری نخواهد رسید و در نهایت سبب مرگ دندان می‌شود. به احتمال زیاد پس از پوسیدگی پالپ درد شدیدی را بیمار احساس خواهد کرد.

تشخیص دندان مرده:

یک دندان در حال مرگ ممکن است در یک معاینه‌ی روتین دندان که شامل اشعه ایکس است شناسایی شود. همچنین اگر به علت درد یا نگرانی در مورد تغییر رنگ دندانتان به دندانپزشکی مراجعه کنید ممکن است دندان خراب شناسایی شود. شما همیشه باید پس از هرگونه آسیب دندانی و یا مشاهده‌ی علائم دندان خراب، نزد دندانپزشک خود بروید تا در اسرع وقت درمان را شروع کند.

درمان دندان مرده:

درمان دندان در حال مرگ و یا دندان مرده بسیار ضروری است. به همین دلیل است که دندان درمان نشده، باعث گسترش و انتقال باکتری به دندان‌های دیگر می‌شود و منجر به از دست رفتن دندان‌های دیگر خواهد شد. این مسئله می‌تواند بر استخوان‌های فک و لثه نیز تاثیر بگذارد. ممکن است دندانپزشک شما دندان مرده یا در حال مرگ را با روش شناخته شده‌ی عصب کشی درمان کند، در غیر این صورت، ممکن است کل دندان را بردارند.

عصب کشی دندان:

با عصب کشی، ممکن است بتوانید دندان خود را سالم نگه دارید. در طی فرآیند، دندانپزشک دندان را باز کرده و سپس با ابزارهای کوچک پالپ را خارج و عفونت را پاک می‎کند. هنگامی که تمام عفونت برداشته شد، دندانپزشک شما، ریشه‌ها را پر می‌کند و به روی سوراخ کوچک روکش دائمی قرار می‌دهد. در بسیاری از موارد ممکن است پس از عصب کشی نیاز به یک تاج دندان داشته باشید. اگر مینای دندان آسیب دیده باشد یا دندان پر شده باشد این کار می‌تواند گزینه خوبی باشد. با گذشت زمان، یک دندان که عصب کشی شده می‌تواند شکننده باشد. به همین دلیل معمولا برای دندان‌های عقبی استفاده از تاج (به علت دندان قروچه و جویدن) توصیه می‌شود. تاج پوششی است که مخصوص دندان شما قالب بندی می‌شود. دندانپزشک شما قسمتي از دندانتان را برداشته و سپس روي دندان تاج دائمي مي‌گذارد. یک تاج طوری ساخته می‌شود که با رنگ دندان‌های اطراف شما مطابقت داشته باشد تا مشخص نشود. اگر پزشکتان تعیین کند که شما به یک تاج نیاز ندارید، ممکن است بتوانید از بلیچینگ دندان برای درمان تغییر رنگ دندان‌های آسیب دیده استفاده کنید. این کار معمولا برای دندان‌های جلویی انجام می شود. متناوبا، ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که از ونیر کامپوزیت دندان به عنوان پوشش دندان استفاده کنید. حتما در مورد درمان‌های زیبایی مختلف موجود با دندانپزشک خود صحبت کنید.

حذف یا استخراج:

اگر دندان شما به شدت آسیب دیده و نمی‌توان آن را بازسازی کرد، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان مرده را کاملا از بین ببرید. در طی این فرآیند، دندانپزشک به طور کامل دندان را خارج می‌کند. پس از استخراج، شما می‌توانید دندان را با ایمپلنت، پروتز یا بریج (بسته به نظر خود و دندانپزشک) جایگزین کنید. برخی از سوالاتی که در این مورد باید از دندانپزشک خود بپرسید عبارت اند از:

• آیا باید در طول زمان جایگزین شود؟
  • چقدر هزینه دارد؟ آیا بیمه آن را پوشش می‌دهد؟
  • بازیابی چطور است؟
  • آیا من نیاز به انجام کار متفاوتی برای مراقبت از دندان جایگزین شده دارم؟

کنترل درد دندان مرده:

• اگر دندان شما شدیدأ درد می‌کند، در حالی که منتظر مراجعه به کلینیک دندانپزشکی هستید، می‌توانید کارهایی را در منزل انجام دهید:
  • اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گرم زیرا آنها می‌توانند التهاب را افزایش دهند و باعث تشدید درد دندان شما خواهند شد.
  • داروهای ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن (آدویل، موترین) را مصرف کنید.
  • اجتناب از خوردن چیزهای سخت زیرا نیرویی که برای خرد کردن به دندان وارد می‌کنید ممکن است اعصاب آسیب دیده را تشدید کند.
  • اینکه بلافاصله به دندانپزشکی خوب مراجعه کنید بسیار مهم است. درمان خانگی نباید جایگزین درمان پزشکی حرفه‌ای شود. در عوض، باید از این روش‌ها وقتی که منتظر نوبت دندانپزشکی خود هستید استفاده کنید.

پیشگیری از دندان مرده:

پیشگیری از دندان مرده همیشه امکان پذیر نیست، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید.

• تمرین بهداشت دهان و دندان خوب: دندان‌هایتان را دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • مراجعه به دندانپزشک: هر شش ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید. مراقبت‌های پیشگیرانه از دندان‌ها می‌تواند قبل از شروع، مشکلات را متوقف کند. دندانپزشک شما همچنین می‌تواند علائم اولیه‌ی پوسیدگی دندان را تشخیص دهد و قبل از اینکه پوسیدگی به پالپ برسد آن را درمان کند.
  • استفاده از محافظ دهان: اگر در ورزش‌های ارتباطی مانند هاکی، بوکس و... شرکت می‌کنید، همیشه از یک محافظ دهان برای محافظت از دندان‌های خود در قبال تروما استفاده کنید.
  • حفظ رژیم غذایی سالم: از مصرف غذاهای بسیار شیرین دوری کنید زیرا می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • آب زیاد بخورید: به خصوص پس از غذا خوردن. آب می‌تواند باکتری‌های روی دندان‌هایتان را پاک کند.

نتیجه:

اگر فکر می‌کنید دندان مرده یا در حال مرگ دارید، بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید، این کار بسیار مهم است. درمان اولیه می‌تواند به پیشگیری از عوارض کمک کند. هنگامی که بدون درمان باقی بماند، عفونت دندان مرده می‌تواند روی خود دندان و ساختارهای اطراف آن تأثیر بگذارد.

منبع مقاله