افتادن و شل شدن ایمپلنت دندان

شل شدن ایمپلنت دندان.علت شل شدن ایمپلنت دندان.علائم شل شدن ایمپلنت دندان.درصورت شل شدن ایمپلنت چه باید کرد.

9 تیر 1399

افتادن و شل شدن ایمپلنت دندان

در این مطلب سعی داریم درباره شل شدن و افتادن برخی ایمپلنت های دندانی با توجه به تجربه بیماران و متخصص ایمپلنت کلینیک دندانپزشکی سیب سفید صحبت کنیم.

در صورت افتادن ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

ایمپلنت دندان متاسفانه مانند دندان طبیعی، شیری و دائمی ندارد. اگر ایمپلنت شما شل شود و یا بیوفتد هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد مگر آنکه آن را با ایمپلنت دیگری جایگزین کنید، بنابراین سعی کنید به ایمپلنت دندان خود زبان نزنید زیرا این کار باعث شل شدن ایمپلنت دندان خواهد شد. شل شدن ایمپلنت دندان هر چند که خیلی درصد کمی دارد که اتفاق بیوفتد ولی شل شدن آن به هیچ عنوان تجربه خوبی نخواهد بود. در این مطلب میتوانید اطلاعاتی درباره شل شدن ایمپلنت دندان به دست بیاورید.

مهم ترین علت شل شدن ایمپلنت های دندانی

لق شدن ایمپلنت دندان میتواند علت های مختلف و زیادی داشته باشد که مهم ترین آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، عدم رعایت رژیم غذایی و عدم رعایت دستورات پزشک شما است. اگر متوجه شل شدن ایمپلنت دندان خود شدید حتما و فورا با پزشک خود تماس گرفته تا درمان خود را شروع کنید.

شل شدن روکش

یکی از علت هایی که موجب شل شدن یا لق شدن ایمپلنت شما می شود شل شدن روکش دندان شما می باشد. تاجی که روی دندان طبیعی قرار دارد و یا بر ایمپلنت قرار میگیرد. مشکلی چندان جدی نیست ولی نیاز به مشاوره و معالجه پزشک دارد. دندانپزشک یا آن را مجدد با پیچ در جای خود محکم میکند و یا روکش را به روکش جدید تعویض میکند.

تحلیل استخوان

از دیگر علت های شل شدن ایمپلنت دندان میتوان به تحیل استخوان اطراف ریشه اشاره کرد.این مورد یکی از علائمی است که شکست فرایند ایمپلنت دندان یا عدم موفقیت فرایند osseointegration را نشان میدهد. این را بدانید احتمال شکست ایمپلنت دندان بسیار کم است ولی اگر قرار به افتادن این اتفاق باشد در ظرف یک سال این اتفاق خواهد افتاد.

پری ایمپلنتیت

یکی دیگر از علت های لق شدن ایمپلنت میتوان به بیماری لثه Peri-implantitis اشاره داشت، پری ایمپلنت شایع ترین شکل بیماری لثه است که با استفاده از پروتز روی ایمپلنت دندان همراه است. در صورتی که در ابتدای این بیماری باشید و متوجه آن شوید میتوانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک ها به حفظ ایمپلنت دندان خود کمک کنید.با این وجود اگر بیماری شما پیشرفت کند که این غیر ممکن نیست، مجبور هستید به دندانپزشک خود مراجعه کنید که پزشک منطقه عفونی را درمان و دندان مصنوعی را تعویض میکند.

نحوه تشخیص شل شدن ایمپلنت دندان

بهتر است با علائم شل شدن ایمپلنت دندان آشنا شوید تا در زمانی که این اتفاق برای شما افتاد متوجه آن شوید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید. واضح است اگر کاشت ایمپلنت داخل استخوان فک شما تکان خورد و حس کردید جابه جا میشود آن لحظه شما باید به پزشک خود مراجعه کنید. ولی علائم دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به شما توضیح خواهیم داد.

• تحلیل استخوان
  • خونریزی حین لمس ایمپلنت
  • تغییر رنگ بافت اطراف ایمپلنت

به همین علت معاینات بعد از ایمپلنت به دندانپزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر هر مشکلی به هر شکلی برای ایمپلنت شما به وجود آمد آن را جدی گرفته و به دندانپزشک خود مراجعه کنید و درباره مشکل با دندانپزشک صحبت کنید تا با معاینه متوجه مشکل ایمپلنت خود شوید و آن را ترمیم کنید.

علائم و نشانه های شل شدن روکش

نشانه ها و علائم شل شدن و لق شدن روکش ایمپلنت خیلی شبیه به لق شدن خود ایمپلنت است. در هر دو صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی این مشکل را دریابید و آن را درمان کنید. تا قبل از مراجعه باید مراقبت خاصی داشته باشید با ملایمت با روکش و اطراف آن برخورد داشته باشید.

درمان های ممکن شل شدن ایمپلنت

درست مانند علت شل شدن ایمپلنت دندان، گزینه های درمان برای کاشت ایمپلنت شل نیز متفاوت است. انتخاب نوع درمان به وضعیت بیمار و پیشنهاد دندانپزشک بستگی دارد.

پاکسازی اطراف ایمپلنت

در صورت لق شدن ایمپلنت دندان موثر ترین کار برداشتن روکش از روی ایمپلنت و پاکسازی منطقه عفونی است. زمانی که با لق شدن ایمپلنت رو برو شدید صبر کردن هیچ فایده ای ندارد و به عفونت محل کاشت کمک میکند. دندانپزشک بعد از برداشتن روکش مصنوعی و تمیز کردن منطقه اطراف ایمپلنت، تصمیم میگیرد که آیا ایمپلنت از پایه باید تعویض شود یا با تعویض روکش مشکل حل میشود. با این حال درمان باید در آرامش کامل روحی و روانی انجام شود.

خارج کردن ایمپلنت

تنها جراح لثه و متخصص ایمپلنت می تواند تصمیم بر اینکه آیا خارج کردن ایمپلنت دندان بهترین گزینه است یا خیر، که این تصمیم می تواند به علت شکست پیوند و عدم جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک باشد.

عوارض عدم درمان ایمپلنت شل شده

درصورتی که احساس شل شدن ایمپلنت دندان خود شدید همین حالا با پزشک خود تماس بگیرید زیرا اگر درمان ایمپلنت انجام نگیرد میتواند عوارض بسیار وحشتناکی داشته باشد و یا حتی زندگی فرد بیمار را به خطر بیندازد.

امکان دارد اطراف ایمپلنت دندان عفونت ایجاد شود و این عفونت به کل دهان و فک پخش شود و یا حتی به مغز و گردن و دیگر بخش های بدن آسیب بزند. این مشکل ممکن است منجر به بوجود آمدن عفونتی که خون فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد نیز بشود.

در صورت افتادن ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

اگر ایمپلنت دندان شما از دهان شما خارج شود چه باید کرد؟ قبل از هرچیز نگران و دستپاچه نشوید حتی اگر نمیدانید چه کاری باید انجام دهید در آن لحظه. گاهی اوقات این ایمپلنت نیست که خارج میشود، بلکه یکی از اجزای آن مثل اباتمنت یا پیچ یا روکش آن است. در هر حال  بهتر است در کمال خونسردی با پزشک خود تماس بگیرید و قرار ملاقاتی را مشخص کنید. و تازمانی که به پزشک خود مراجعه کنید کارهای زیر را میتوانید انجام دهید: قطعه افتاده را نگه دارید. از جوید و خوردن غذا با ایمپلنت دوری کنید. در روز بیشتر از  سه بار دهان خود را با دهانشویه های غیر الکلی شستشو دهید.

در آخر برای اشخاصی که به دنبال مرکزی مطمئن برای انجام ایمپلنت دندان هستند، دندانپزشکی سیب سفید را معرفی میکنیم که با کمترین هزینه ایمپلنت ارزان انجام دهند و همچنین میتوانند ایمپلنت دندان اقساطی انجام دهند و ماهیانه مبلغ را پرداخت کنند.

جدول دسترسی سریع، کلیک کنید.

مشاوره حضوری رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟
فیلم مراحل انجام ایمپلنت دندان
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟
هزینه انجام ایمپلنت دندان چقدر است؟
طول عمر ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چقدر است؟ رزرو نوبت برای ویزیت رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان مصنوعی به نظر می رسد یا طبیعی؟ مدت زمان کاشت دندان چقدر طول می کشد؟
چه مدت پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت انجام داد؟ به چه تعداد ایمپلنت دندان نیاز دارم؟
مراحل ایمپلنت دندان در صورت نیاز به پیوند استخوان چگونه است؟
چگونه از ایمپلنت دندان مراقبت کنیم؟
آیا نیاز به جایگزینی ایمپلنت دندان قدیمی دارم؟
آیا سالمندان می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟
بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟
آیا کسانی که پوکی استخوان دارند می توانند ایمپلنت انجام دهند؟