آدرس : شاهین شمالی، روبروی خرم‌شاد. تماس : 02144461471-02144451453

مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر برای دندان‌ها

مواد غذایی مضر برای دندان‌ها. نوشیدنی‌های مضر برای دندان‌ها. رژیم غذایی مناسب برای سلامت دندان‌ها. چه غذاهایی سلامت دندان‌هایمان را به خطر می‌اندازد؟ 8 خوراکی مضر برای سلامت دندان‌ها.

مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر برای دندان‌ها
3 تیر 1398
0
دسته بندی:

8 خوراکی که برای دندان‌ها مضر هستند:

یک جمله‌ی معروف است که می‌گوید: "شما همان چیزی هستید که می‌خورید." و هیچ چیزی بهتر از دندان‌هایتان نمایانگر این مسئله نیست. دلیل آن هم این است که بسیاری از نوشیدنی‌ها و غذاهایی که می‌خورید می‌تواند باعث ایجاد پلاک شده و در نهایت آسیب‌های جدی به دندان‌هایتان وارد کند. پلاک یک لایه‌ی نازک چسبنده از جنس باکتری است که به بیماری لثه و پوسیدگی دندان منجر می‌شود. بعد از خوردن غذا و میان وعده‌های شیرین، قند موجود در این خوراکی‌ها باعث می‌شود که باکتری، اسیدهایی را آزاد کند که به مینای دندان حمله می‌کنند و وقتی مینای دندان در هم بشکند، منجر به ایجاد حفره در دندان‌ها می‌شود. با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده، حفره‌ی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن است که افراد 6 تا 19 سال با آن مواجه می‌شوند. ایجاد پلاک عوارضی مانند درد، مشکل در جویدن و آبسه‌ دندان را به همراه دارد. اگر شما دندان‌هایتان را مسواک نزنید و یا از نخ دندان استفاده نکنید، سطح پلاک سخت خواهد شد و به تدریج تبدیل به رسوب می‌شود. رسوب روی لثه‌ها می‌تواند منجر به التهاب لثه که مرحله‌ی اولیه‌ی بیماری لثه است بشود.

چگونه می‌توان از ایجاد پلاک که به دندان و لثه‌ها آسیب می‌رساند، جلوگیری کرد؟ علاوه بر اینکه حداقل باید دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یکبار از نخ دندان استفاده کنید و به طور منظم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، باید سعی کنید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های زیر را قطع و یا محدود کنید:

  1. آبنبات‌های ترش

این که آب نبات برای دهان و دندان شما مضر است مسئله‌ی عجیبی نیست. اما آب نبات ترش حاوی انواع و اقسام بیشتری از اسیدها می‌باشد که باعث می‌شود ضرر بیشتری به دندان‌های شما برساند. به علاوه، چون باید آنها را جوید، مدت زمان طولانی‌تری به دندان‌های شما می‌چسبد، به طوری که احتمال پوسیدگی دندان‌ها را بیشتر خواهد کرد. اگر میل زیادی به مصرف شیرینی‌ها دارید، سعی کنید یک گوشه از شکلات آن را جدا کنید که بتوانید به راحتی آن را بجوید و دهانتان را شستشو دهید.

  1. نان

وقتی نان را می‌جوید، بزاق دهانتان نشاسته را به قند تبدیل می‌کند. اکنون نان به یک ماده‌ی خمیر مانند چسبناک تبدیل می‌شود و به شکاف بین دندان‌ها می‌چسبد که می‌تواند باعث ایجاد حفره در دندان شود. هنگامی که به مصرف بعضی از کربوهیدرات‌ها اشتیاق نشان می‌دهید، گونه‌های کمتر تصفیه شده مانند گندم کامل را انتخاب کنید که حاوی قند کمتری است و به آسانی تخمیر نمی‌شود.

  1. الکل

همه‌ی ما می‌دانیم که نوشیدن الکل برای بدن ضرر دارد. اما آیا متوجه شدید که وقتی الکل می‌نوشید، دهانتان خشک می‌شود؟ دهان خشک عاری از بزاق است و ما برای حفظ سلامت دندان‌هایمان به آن نیاز داریم. بزاق مانع چسبیدن غذا به دندان‌هایتان می‌شود و ذرات غذایی روی دندان‌ها را شسته و از بین می‌برد. بزاق دهان حتی علائم اولیه پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و سایر عفونت‌های دهان و دندانی را بهبود می‌بخشد. برای کمک به هیدراته نگه داشتن دهانتان، مقدار زیادی آب بنوشید و از دهانشویه‌های حاوی فلوراید و محلول‌های آبرسان دهانی استفاده کنید.

  1. نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار یا نوشابه‌ها ذره‌ای فایده ندارند، حتی اگر کلمه‌ی "رژیمی" روی قوطی آنها نوشته شده باشد. یک منبع معتبر مطالعاتی اخیرا متوجه شد که نوشیدن مقدار زیادی نوشابه‌ی گازدار، می‌تواند به همان اندازه برای دندان‌های شما ضرر داشته باشد که استفاده از متامفتامین و کوکائین کراک، مضر است. سدیم کربنات، پلاک را برای تولید اسید بیشتر برای حمله به مینای دندان فعال می‌کند. بنابراین اگر شما به طور مداوم از نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنید، اساسا باعث غرق شدن دندان‌هایتان در اسید خواهید شد. علاوه بر این نوشابه‌ها نیز باعث خشکی دهانتان خواهند شد، به این معنی که بزاق کمتری خواهید داشت. یکی دیگر از مهمترین آسیب‌هایی که نوشیدنی‌های گازدار به دندان‌های شما وارد می‌کند، تغییر دادن رنگ دندان‌ها و یا ایجاد لکه روی آنها می‌باشد. توجه داشته باشید که بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه‌های گازدار، دندان‌های خود را مسواک نزنید؛ این کار در واقع باعث تشدید پوسیدگی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:ایمپلنت چیست؟  کامپوزیت دندان، هزینه لمینت دندان، بلیچینگ در مطب، ارتودنسی سرامیکی، انواع ایمپلنت دندان، درمان حفره خشک دندان

  1. یخ

تنها ماده‌ی موجود در یخ، آب است، بنابراین جویدن یخ مشکلی ندارد. به گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا جویدن یک ماده‌ی سخت می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان شود و شما را در معرض شرایط اضطراری دندانی مانند دندان شکسته، دندان ترک خورده، لب‌پر شده و یا تاج‌های شکسته قرار دهد. استفاده از یخ برای خنک کردن نوشیدنی‌ها بلامانع است، اما آن را با دندان نشکنید. برای اینکه وسوسه نشوید، از آب سرد یا نوشیدنی بدون یخ استفاده کنید.

  1. مرکبات

پرتقال، گریپ فروت و لیمو در هر دو حالت میوه و آب میوه، خوشمزه هستند و سرشار از ویتامین C می‌باشند، اما میزان اسید آنها می‌تواند باعث ساییده شدن مینای دندان شود و دندان‌ها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر کند. حتی چکاندن لیموترش یا لیمو شیرین در آب، آن را اسیدی می‌کند. علاوه بر این، اسید مرکبات می‌تواند برای زخم‌های دهان و دندان دردناک‌تر باشد. اگر می‌خواهید از آنتی اکسیدان و ویتامین‌های موجود در آنها بهره ببرید، آنها را بین غذا بخورید، سپس با آب دهانتان را بشویید.

  1. چیپس سیب زمینی

خوردن تنقلاتی مانند چیپس سیب زمینی برای بسیاری از ما رضایت بخش است. اما متاسفانه، چیپس‌ها سرشار از نشاسته هستند که تبدیل به شکر شده و می‌توانند در داخل و بین دندان‌ها به دام افتاده و باکتری‌های موجود در پلاک را تغذیه کنند. بعد از خوردن چیپس،  برای خارج کردن ذرات به دام افتاده نخ دندان بکشید.

  1. میوه خشک

احتمالا فکر می‌کنید که میوه‌های خشک شده یک میان وعده سالم هستند، حق با شماست، اما بسیاری از میوه‌های خشک (زردآلو، آلو، انجیر و کشمش)، چسبنده هستند. آنها در دندان و شکاف‌های آن گیر می‌کنند و می‌چسبند و مقدار زیادی شکر از خود به جا می‌گذارند. بنابراین بعد از خوردن میوه‌های خشک، حتما دهان خود را با آب بشویید، سپس مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. خوردن میوه‌های تازه به جای میوه‌های خشک به دلیل این که قند کمتری دارند انتخاب بهتری است.

منبع مقاله

جهت اطلاع از شرایط اقساطی و رزرو وقت اینجا کلیک کنید.

همین حالا کلیک نمایید و عکس لبخندتان را برای ما بفرستید. 

تا مشاوره و هزینه‌ی حدودی آن از طرف متخصص زیبایی برای شما ارسال گردد.

(تصاویر به گونه‌ای که 16 دندان جلو مشخص باشد.)

دیگر مطالب مفید کلینیک دندانپزشکی سیب سفید:

0 نظر

ارسال نظر

!
!
ارسال شماره همراه شما منتشر نمی شود.

رزرو وقت

جهت دریافت نوبت آنلاین در کلینیک دندانپزشکی سیب‌سفید فرم رزرو را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

رزرو وقت

!
!
!