استفاده از آنتی بیوتیک در ایمپلنت دندان

استفاده از آنتی بیوتیک در ایمپلنت دندان، تاثیر آنتی بیوتیک ها در کاهش عفونت ایمپلنت دندان، اصول پذیرفته شده در مورد استفاده از انتی بیوتیک ها

استفاده از آنتی بیوتیک در ایمپلنت دندان
30 شهریور 1398
دسته بندی: ایمپلنت,

تا 20 آذر ماه: ایمپلنت هر واحد  2700000 تومان به جای 3000000 تومان

امکان پرداخت اقساط بلند مدت

برای مشاوره ، عکس لبخند خود را از طریق لینک و یا شماره ی زیر در واتساپ ارسال کنید

لینک مستقیم واتساپ

ایمپلنت دندان و استفاده از آنتی بیوتیک

ایمپلنت دندان: اولویت دندانپزشکی امروزی حفظ سلامت دهان و دندان بیماران از نظر عملکرد ، راحتی ، زیبایی شناسی،  سلامتی و پیشگیری از آسیب دیدگی دستگاه دهان و دندان است. دندان ها بخشی جدایی ناپذیر از سیستم دهان و دندان هستند. از بین رفتن دندان باعث از بین رفتن تعادل ساختاری ، عملکرد ناکارآمد دهان و زیبایی شناسی ضعیف می شود.

جایگزینی دندان های از دست رفته برای حفظ عملکرد و سلامت مطلوب دهان جدا از نیازهای جسمی و زیبایی آن ضروری است. از قرن ها روش های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته با جایگزین های طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود که شامل پروتزهای جزئی قابل جابجایی ، پروتزهای جزئی ثابت و پروتزهای کامل است.

قرار دادن ایمپلنت های دندانی یک روش جراحی رایج برای دندان های از دست رفته می باشد و جلوگیری از عفونت در محل جراحی و ترمیم خوب زخم ها برای جراحان مهم است.

دلایل زیادی برای نارسایی کاشت دندان وجود دارد که یکی از آنها ایجاد باکتری در اطراف ایمپلنت است. برخی از خرابی های کاشت دندان می تواند به دلیل آلودگی باکتری ها هنگام قرار دادن ایمپلنت باشد. عفونت های موجود در زیست بیولوژیک برای درمان دشوار است و بیشتر ایمپلنت های آلوده باید جایگزین شوند.

استفاده از آنتی بیوتیک پیشنهاد شده است که عفونت ها را بعد از قرار دادن ایمپلنت دندان به حداقل برسانند. مطالعات اخیر نشان می دهد که در صورت استفاده از آنتی بیوتیک ها ، باید استفاده آنتی بیوتیک کوتاه مدت باشد. یکی دیگر از نگرانی های مهم مرتبط با استفاده از آنتی بیوتیک ها ، تولید باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است. استفاده از آنتی بیوتیک های پیشگیرانه در دندانپزشکی ایمپلنت بحث برانگیز است.

antibiotics-for-dental-implant

نارسایی اولیه ایمپلنت معمولاً با انواع خاصی از باکتریها همراه است. به نظر می رسد که استفاده روتین از قرص های آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت دندان بسیار گسترده است. مطالعات کمی در رابطه با استفاده  قبل یا بعد از عمل از آنتی بیوتیک ها در رابطه با عمل جراحی ایمپلنت و ارتباط آن با میزان شکست و موفقیت ایمپلنت انجام شده است.

بحث در مورد تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک ها ، نیاز به ارزیابی مهم پوشش مناسب آنتی بیوتیک را در ارتباط با درمان کاشت ایمپلنت ایجاد می کند. فواید آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده در دندانپزشکی به خوبی شناخته شده است. با این حال ، استفاده روزمره آنها در قرار دادن ایمپلنت های دندانی بحث برانگیز است. شناخت اثربخشی پیشگیری از آنتی بیوتیک در دندانپزشکی ایمپلنت بسیار مهم است.

در یک بررسی که توسط نویسندگان گروه بهداشت دهان و دندان کوکران انجام شده است ، به ارزیابی مزایای احتمالی آنتی بیوتیک های خوراکی در زمان قرار دادن ایمپلنت دندان به منظور جلوگیری از عفونت ایمپلنت پرداخته شده است.

به نظر می رسد که آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از عفونت فایده ای دارند ، در این  بررسی همچنین به این مساله پرداخته شده است که موثرترین نوع آنتی بیوتیک ، دوز و مدت زمان استفاده و درمان، کدام است. استفاده از آنتی بیوتیک ها به منظور افزایش میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی ضمن به حداقل رساندن عوارض ، مضرات یا عوارض جانبی ، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

ایمپلنت و آنتی بیوتیک

دندانهای از دست رفته گاهی اوقات می توانند با ایمپلنت های دندانی جایگزین شوند که روی آن می توان تاج ، پل یا دندان مصنوعی وصل کرد. باکتری هایی که در حین قرار دادن ایمپلنت ها به وجود می آیند، می توانند منجر به عفونت و حتی گاهی شکست درمان کاشت دندان شوند. عفونتها در اطراف مواد بیولوژیکی (مانند ایمپلنت های دندانی) به وجود می آیند و تقریباً تمام ایمپلنت های آلوده باید از بین بروند ، به همین دلیل جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

به نظر می رسد که مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا قبل یا بعد از قرار دادن (یا هر دو) می تواند احتمال ابتلا به عفونت را به حداقل برساند.

به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک ها در جراحی به منظور جلوگیری از عفونت ، در صورت گسترده بودن عمل جراحی یا چنانکه جراحی در مکان های آلوده انجام شود و در مواقعی که وقتی مواد خارجی زیادی در بدن کاشته می شود، فقط برای افراد در معرض خطر توصیه می شود.

اخیراً ، استفاده از آنتی بیوتیک ها فقط برای  یک دوره کوتاه مدت توصیه می شود ، زیرا گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی از اسهال گرفته تا واکنشهای آلرژیک تهدید کننده زندگی ایجاد کنند. یکی دیگر از نگرانی های عمده مرتبط با استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها ، افزایش زیاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است.

بیشتر بخوانید: انواع ایمپلنت دندان، ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی، لمینت دندان، کامپوزیت دندان،  ایمپلنت دندان، ایمپلنت اقساطی، ایمپلنت ارزان

تاثیر آنتی بیوتیک ها در کاهش عفونت ایمپلنت دندان

در شش مورد آزمایشات گروه کوکران، استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت (خرابی و عوارض) بدون درمان یا درمان با دارونما (یک داروی جعلی و بدون ماده مؤثر) مقایسه شده است. آنتی بیوتیک مورد استفاده در تمام آزمایشات آموکسی سیلین بود. دوز و زمان دوزها متفاوت است ، اگرچه بیشتر آنها فقط قبل از قرار دادن ایمپلنت استفاده می کردند. یکی از آزمایشات ، با حضور 100 شرکت کننده ، همچنین به بررسی دوزهای مختلف آموکسی سیلین گرفته شده در زمانهای مختلف پرداخت.

شرکت کنندگان افرادی بالای 18 سال بودند که قادر به رضایت از شرکت در یک آزمایش پزشکی بودند. شرکت کنندگان بالقوه به دلایل مختلفی از این مطالعه حذف شدند که شامل این موارد می شد: اگر در معرض بیماری قلبی بودند ، مفاصل مصنوعی داشتند ، در سیستم ایمنی بدن خود مشکل داشتند ، از دیابت متاثر می شدند ، رادیوتراپی را در ناحیه سر و گردن انجام می دادند ، به روشهای اضافی در زمان قرار دادن ایمپلنت مانند پیوند استخوان نیاز داشتند ، به پنی سیلین حساسیت داشتند ، دارای عفونتهای مزمن / حاد در نزدیکی محل برنامه ریزی شده برای کاشت ایمپلنت بودند ، در حال حاضر به هر دلیل دیگر درمان آنتی بیوتیکی را دریافت کرده بودند (یا آنها را تا شش ماه قبل از آن گرفته بودند). یا در حال دریافت آمینو بیسفسفونات وریدی ، باردار یا شیرده بودند ، داروی ضد التهابی غیراستروئیدی طولانی مدت مصرف می کردند ، و یا مشکلات لخته شدن خون داشتند. دوره پیگیری در تمام کارآزمایی ها حداقل سه ماه بود.

اصول پذیرفته شده در مورد استفاده از آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده عبارتند از:

• این روش باید برای عفونت بعد از عمل خطر قابل توجهی داشته باشد
  • آنتی بیوتیک مناسب باید انتخاب شود
  • غلظت بافت مناسب در هنگام عمل ضروری است
  • استفاده از کوتاهترین آنتی بیوتیک موثر.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که تجویز خوراکی دو گرم آموکسی سیلین یک ساعت قبل از قرار دادن ایمپلنت های دندانی در کاهش خرابی ایمپلنت مؤثر است. به طور خاص تر ، مصرف آنتی بیوتیک می تواند از "از دست دادن زود هنگام کاشت" جلوگیری کند. آنتی بیوتیک پیشگیری کننده برای هر عمل جراحی کاشت دندان اجباری نیست.

با این وجود آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از عفونت های بعد از عمل بعد از قرار دادن ایمپلنت مفید هستند. برای دستیابی به سطح بقای طولانی مدت و موفقیت در کاشت ایمپلنت ، استفاده از آنتی بیوتیک مورد نیاز است. هنوز مشخص نیست که کدام یک از آنتی بیوتیک ها بهتر عمل می کنند. متخصص ایمپلنت باید از زمان ، نشانه و مدت مصرف مناسب آنتی بیوتیک اطمینان حاصل کند.

پیشنهاد می شود پیش از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

منابع مقاله

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5074034/
  2. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/adj.12535
  3. https://www.nationalelfservice.net/dentistry/restorative-dentistry/antibiotic-prophylaxis-dental-implants-healthy-patients-necessary/