علائم فک شکسته و فک جابه‌جا شده

تفاوت فک شکسته و فک جا به جا شده در چست؟ فک شکسته مربوط به شکستگی آرواره و خود استخوان فک می‌باشد و فک جا به جا شده  از موقعیت اصلی خود به سمت بیرون حرکت می‌کند.

علائم فک شکسته و فک جابه‌جا شده
22 اسفند 1397
دسته بندی:

همین حالا عکس لبخندتان را به اینجا بفرستید.

فک شکسته یا جا به جا شده چه علائمی دارد؟

هر دوی این مشکلات علائم مشابهی دارند و افراد مبتلا به هر یک از این مشکلات بیشتر در معرض خطر جابه‌جایی و شکستگی فک قرار می‌گیرند. با این حال این دو عارضه دارای تفاوت‌های کلیدی و مهمی هستند. در ادامه این مطلب علائم هر یک از این مشکلات را می‌آوریم تا هنگام رو به رویی با آن‌ها خیلی زود عارضه را تشخیص دهید. در واقع اگر استخوان فک و یا آرواره شکسته شود فرد دچار شکستگی فک می‌شود. فک شکسته دارای علائم زیر می‌باشد:

علائم فک شکسته:

• بی حس شدن، متورم و کبودی بر روی صورت
  • داشتن درد در ناحیه صورت و فک
  • احساس درد هنگام باز کردن دهان
  • متمایل شدن فک به سمت چپ و راست
  • رشد کمتر یا بیشتر فک از حالت طبیعی
  • قرار نگرفتن دندان‌ها روی یکدیگر
  • ناتوان شدن فرد در جویدن و خوردن غذا
  • عدم تقارن صورت فرد
  • مشکلات تنفسی
  • داشتن درد در مفاصل فک
  • مشکلات گفتاری ناشی از شکستگی فک

علائم فک جابجا شده:

• ناتوان بودن در بستن دهان
  • احساس درد در فک و صورت
  • تراز نبودن فک بالا و پایین
  • عدم توانایی در بردن دندانهای پایین در پشت دندانهای بالا

حال برای رفع این ناهنجاری باید جراحی فک صورت گیرد که در ادامه در مورد چگونگی انجام این جراحی به طور کامل توضیح میدهیم.

بیشتر بخوانید:ایمپلنت چیست؟ هیدروژن پراکسید، مزایا و معایب استفاده از آن، خطرات ناشی از سفید کردن دندان ها در خانه، علل به وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای بر روی دندان، لبخند هالیوودی

تفاوت فک شکسته و فک جا به جا شده در چیست؟

فک شکسته مربوط به شکستگی آرواره و خود استخوان فک می‌باشد و فک جا به جا شده  از موقعیت اصلی خود به سمت بیرون حرکت می‌کند.

در هردو آسیبهای مربوط به فک فرد درد شدیدی را در ناحیه صورت و فک خود احساس می‌کند که مانع از حرکت درست فک می‌شود.

هنگامی که فک دچار شکستگی می‌شود صورت متورم و کیود می‌شود در صوتی که فک جا به جا شده تنها باعث ناهمواری فک پایین با جمجمه می‌شود.

درمان کردن فک شکسته به میزان آسیبی که به فک وارد شده بستگی دارد ولی در مورد فک جابه جا شده پزشک می‌تواند با وارد کردن ضربه‌ای با دست فک را کاملا جا به جا کند.

جراحی فک یا ارتوگانتیک چه زمانی لازم است؟

این جراحی به منظور مرتب کردن دندانهایی که با انجام ارتودنسی قابل درمان نیستند انجام می‌شود. در واقع مشکلات فک و دندان می‌توانند مادرزادی، ژنتیکی و تکاملی باشند پس ممکن است در بدو تولد و یا در رشد فرد نیز به وجود آیند و باعث بدشکلی دندان و فک فرد شوند برای درمان این ناهنجاری باید جراحی فک صورت گیرد.

جراحی فک توسط چه کسی انجام می‌شود؟

این جراحی توسط متخصص و جراح فک و صورت برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و اسکلتی مانند نامرتب بودن دندان‌ها و فک انجام می‌شود. اگر فردی در ناحیه فک پایین دچار شکستگی شود با انجام جراحی فک پایین عملکردهایی چون صحبت کردن، تنفس، جویدن غذا و ... بهبود می‌یابد. با انجام این جراحی ممکن است که در ظاهر فرد تغییر چشمگیری ایجاد شود ولی این جراحی بیشتر برای بهبود عملکرد فک انجام می‌شود.

علل ایجاد فک شکسته و فک جا به جا شده چه مواردی می‌تواند باشد؟

قسمت پایینی فک ماندیبل نام دارد که از قسمت جمجمه جدا می‌باشد. ماندیبل از طریق برخی مفاصل به جمجمه کمک می‌کند تا فک باز و بسته شود. در برخی موارد ممکن است استخوان بالای فک شکسته ‌شود که معمولا پزشکان به عنوان شکستگی صورت از آن نام می‌برند.

هر کدام از این نوع شکستگی‌ها می‌تواند علل مختلفی چون:

• آسیب ورزشی
  • سقوط
  • ضربه شدید و......

در برخی مواقع که فک دچار شکستگی نمی‌شود ولی فرد متوجه تغییر عملکرد در ناحیه فک می‌شود. به احتمال زیاد فک فرد جا به جا شده است و دارای عوامل زیر می‌باشد:

• فشردن فک بیش از حد نرمال
  • باز کردن دهان بیش از حد نرمال
  • گاز زدن غذا یا خوراکی سخت
  • درمان و یا روندی دندانپزشکی

همین حالا عکس لبخندتان را به اینجا بفرستید.