مشکلات ایمپلنت دندان

مشکلات ایمپلنت دندان. عوارض ایمپلنت دندان. مزایای ایمپلنت دندان. چه مواردی ممکن است باعث ایجاد مشکلات ایمپلنت دندانی شود؟ عفونت ایمپلنت دندان. دستورالعمل مراقبت از ایمپلنت. توصیه‌های دندانپزشک برای عدم خرابی ایمپلنت دندان.

مشکلات ایمپلنت دندان
26 خرداد 1398
دسته بندی: ایمپلنت,

مشکلات ایمپلنت دندانی:

ایمپلنت: 95٪ ایمپلنت‌های دندانی موفقیت آمیز هستند، اما این بدین معنا نیست که ایمپلنت دندان همیشه بدون مشکل است. بیشتر خطرات احتمالی توسط خود بیمار قابل پیشگیری هستند اما در برخی موارد ممکن است یک برنامه ریزی ضغیف باعث بروز مشکلات مربوط به ایمپلنت شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که برنامه ریزی درمانی ایمپلنت باید به درستی و نزد متخصص ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی خوب انجام شود.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندانی یک جایگزین مدرن برای دندان‌های مصنوعی است. در طول این روش، متخصص دندانپزشک یک میله‌ی تیتانیومی یا یک قالب را درون استخوان فک قرار می‌دهد. دندان مصنوعی که به صورت سفارشی برای بیمار ساخته شده است نیز به میله تیتانیومی وصل می‌باشد. در عرض چند ماه، میله به استخوان جوش می‌خورد. به عبارت دیگر، خود ایمپلنت به عنوان یک ریشه‌ی جایگزین عمل می‌کند، همانطوری که دندان مصنوعی به عنوان دندان جایگزین عمل می‌کند.

انواع ایمپلنت دندان:

•  Endosteal: ایمپلنت‌های اندواستیل مستقیما روی استخوان فک قرار می‌گیرند. پس از بهبودی بافت لثه‌های اطراف، دندان‌های مصنوعی روی ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند.
  •  Subperiosteal: ایمپلنت ساب پریواستیل، یک قاب فلزی است که درون استخوان فک و زیر لثه قرار می‌گیرد. بعد از بهبود بافت لثه، قاب به استخوان متصل می‌شود.

مزایای ایمپلنت:

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد، به همین دلیل است که امروزه این روش برای کاشت دندان، بسیار رایج است. از جمله مهمترین مزایای ایمپلنت دندان:

• بهبود ظاهر و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود گفتار
  • بهبود میزان راحتی
  • آسان شدن خوردن و آشامیدن
  • بهبود بهداشت دهان و دندان
  • طول عمر

متخصص دندانپزشک شما در مورد اینکه چرا شما گزینه‌ی مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان هستید با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: انواع کامپوزیت دندان، قیمت ایمپلنت، لمینت سرامیکی دندان، مراقبت‌های بعد از عصب کشی، روکش دندان، ایمپلنت یا بریج؟،  ایمپلنت دندان، ایمپلنت اقساطی

مشکلات رایج ایمپلنت دندان:

بسیاری از مشکلات ایمپلنت دندان ممکن است در کوتاه مدت باشد و اغلب این مشکلات در مراحل اولیه اتفاق می‌افتد.

تکنیک جراحی:

انتخاب کلینیک دندانپزشکی و متخصص ایمپلنت خوب بسیار مهم است، متخصص مورد نظر شما باید گواهینامه مناسب این کار را داشته باشد. متخصص ایمپلنت نحوه صحیح استفاده از ضد عفونی کننده‌ها و دستورالعمل و روش‌های مناسب انجام کار را به خوبی می‌داند که باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت و سایر مربوط به مشکلات ایمپلنت دندان می‌شود.

عفونت و بهبود ضعیف:

همانطور که می‌دانید ایمپلنت دندان با عمل جراحی انجام می‌شود. کارکنان دندانپزشکی تمام تکنیک‌های ضد عفونی کننده و استریل را رعایت می‌کنند که منجر به کاهش احتمال ابتلا به عفونت از طریق خود فرآیند می‌شوند. اما به هرحال دهان پر از باکتری است و ممکن است هر فردی دچار عفونت شود. معمولا بعد از انجام ایمپلنت ممکن است بین 1 تا 4 روز درد خفیف یا تورم در دهانتان احساس کنید ولی اگر بیشتر از این مدت احساس ناراحتی کردید حتما به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید. یکی از رایج‌تربن عفونت‌‌های ایمپلنت دندان، نوعی بیماری لثه به نام پری ایمپلنتیتیس است. در صورت عدم درمان این عفونت، عوارض جدی دهان و دندان مانند از دست رفتن استخوان یا خرابی ایمپلنت رخ خواهد داد. در اکثر موارد، عفونت ایمپلنت به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های مراقبت از ایمپلنت دندان توسط بیمار می‎باشد. همچنین از جمله شایع‌ترین دلایل عفونت ایمپلنت دندان، می‌توان به عدم رسیدگی به مواردی که باید قبل از انجام عمل جراحی حتما رعایت شوند، اشاره کرد. در مواردی که عفونت در مراحل اولیه رخ دهد می‌توان به راحتی آن را برطرف کرد ولی در مراحل بعدی نیاز به صبر و رعایت دقیق مواردی است که دندانپزشک به شما گوشزد خواهد کرد.

وضعیت پزشکی بیمار:

اگر از سرطان، بیماری لثه یا دیابت رنج می‌برید، ممکن است بهبودی شما به تاخیر بیافتد. این مسئله برای افرادی که از سیگار و الکل استفاده می‌کنند و یا داروی خاصی برای بیماری خود مصرف می‌کنند نیز صدق می‌کند. شما باید جراح دندانپزشک خود را در جریان تاریخچه پزشکیتان و هر گونه شرایطی که قبلا با آن مواجه شده اید بگذارید.

حرکت ناچیز ایمپلنت دندان:

ایمپلنت دندان باید تا چند هفته بی حرکت باشد تا بافت استخوانی دور ایمپلنت شکل بگیرد. هر حرکتی که مانع این روند شود باعث ناپایداری ایمپلنت خواهد شد. در طول 8 تا 12 هفته اول، ایمپلنت آسیب پذیر است و ممکن است بافت استخوانی رشد نکند و به جای آن، بافت نرم به وجود آید که این اتفاق بسیار دردناک است. بعد از انجام ایمپلنت حتما توصیه‌هایی که مربوط به رژیم غذایی شما می‌باشد را رعایت کنید زیرا ممکن است برای یک دوره زمانی رژیم مایعات داشته باشید.

کمبود استخوان:

نتیجه درمان ایمپلنت زمانی موفقیت آمیز است که ایمپلنت از هر طرف به استخوان جوش بخورد. اگر استخوان شما سفت نباشد یا دچار کمبود باشد، ممکن است دندانپزشک نیاز به انجام مراحل اضافی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که استخوان در اطراف ایمپلنت رشد کافی خواهد داشت. اگر مدت زمان زیادی است که دندانتان را از دست داده اید، ممکن است از حجم استخوانتان نیز کم شده باشد. یک متخصص ایمپلنت با تجربه می‌تواند حجم استخوان را با پیوند استخوان یا روش دیگری افزایش دهد.

عدم رعایت دستور پزشک:

رعایت نکردن دستورات دندانپزشک می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. دستورالعمل‌های مراقبت از ایمپلنت بسیار آسان هستند که این موارد شامل کاهش فعالیت بدنی، تمیز نگه داشتن محیط ایمپلنت، رعایت رژیم غذایی مناسب و همچنین مصرف داروهای تجویز شده، می‎باشد.

عوارض جانبی بی فسفونات‌ها:

بی فسفونات‌ها از جمله داروهایی هستند که در صورت از دست رفتن استخوان و یا پوکی استخوان تجویز می‌شوند. چهار بی‌فسفونات رایج عبارتند از: فوزاماکس، اکتونل، بونیوا و رکلاست.

این داروها فعالیت سلول‌های استخوان شکن (استئوکلستیک) را مهار می‌کنند. در واقع این داروها از سلول‌های استئوکلستیک که عامل تخریب استخوان هستند جلوگیری می‌کنند. اما، استئوکلاست‌ها نقش مهمی درسلول‌های استئوبلاست (سلول‌های استخوانی‌ای هستند که ماتریکسی را تشکیل می‌دهند تا استخوان تشکیل شود) دارند. تحقیقات گسترده‌ای در مورد عوارض بیفسفونات‌ها در ایمپلنت دندانی نشان می‌دهد که فوزاماکس خطر زیادی در پوکی استخوان فک که ناشی از تحریکات بیفسفونات است (BIONJ) ایجاد می‌کند. این بیماری یک بیماری شدید استخوانی است که اغلب "مرگ فک" نامیده می‌شود. به طور کلی این داروها خطر کمی دارند اما اگر برای جلوگیری از پوکی استخوان یا به عنوان داروی ضد سرطان از بیفسفونات استفاده می‌کنید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

در انتها بار دیگر تاکید می‌کنیم که در صورت بروز هرگونه مشکل برای ایمپلنت دندانتان حتما به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید تا آن را برطرف کنند.

کلینیک دندانپزشکی سیب سفید ارائه دهنده بهترین خدمات درمانی و زیبایی شامل پرکردن دندان، عصب کشی، ارتودنسی، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، بلیچینگ دندان و... می‌باشد. همچنین این کلینیک امکان پرداخت اقساطی را روی تمامی خدمات زیبایی خود قرار داده تا مراجعه کنندگان را در پرداخت هزینه‌های خود یاری کند.

منبع مقاله